Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Toppenbra svar! Ska bli verkligt spännande att se vart detta tar vägen. Dual Pixel måste ju vara det optimala för AF. Då har man det ju över hela ytan men frågan är väl om det är optimalt dataprocessmässsigt? Ska man köra verkligt fort kanske det är onödig overkill. Idag täcker väl Canon AF bara centralt i OVF-sökaren så om man kan utnyttja detta fullt ut i exv. spegellösa FF-modeller så kommer ju det att verkligen tillföra något för Canon, men det kommer ju ge större krav på processningen idag antar jag.
Canon EOS M5 har 24 Mpixel, vilket väl är något slags normalvärde för kameror numera. Canon EOS 6D MkII har 26 Mpixel och Canon EOS 5D MkIV har 30 Mpixel, så det går nog att dra slutsatser av hur snabb Dual Pixel AF skulle bli i en eventuell framtida spegelfri småbildskamera från Canon av hur snabb Dual Pixel AF är i deras nuvarande spegelfria APS-toppmodell.

Och som Martin A har påpekat så använder man inte alla dubbelpixlar samtidigt för att autofokusera.
 

PMD

Aktiv medlem
Var faktiskt inne i en butik igår. Frågade en senior kille där om de hade några vanligt kommande problem idag med deras sortiment. Det enda han tyckte stack ut nu var Sigma Art-objektivens lätt varierande fokusprecision. .... "men folk köper dem ändå för att de är så pass prisvärda och bra optiskt".
Man kanske bör ta det med en liten nypa salt. Sigma har en grundmurat rykte som autofokuseringsstrulare sen länge, men med Art-serien så har man ju introducerat en fiffig mojäng för att kalibrera autofokusen (utan att någon slags mikrojustering i kamera behöver vara inblandad). Om man ställer din fråga med begränsningen att inte ta med andra Sigmaobjektiv än Artobjektiven så kanske man får ett annat svar?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Outofthebox=utan inställningar.

Poängen med vanlig override är just att den alltid funkar utan att behöva ändra varken inställningar eller knappar. Det här har jag m fl redan förklarat.
Är det viktigt att det ska fungera som DU vill när man packar upp en kamera?
Är det inte inte bättre att ställa in fininstrumentet precis som man vill ha det?
Tror inte ens batterier är fulladdade heller eller nackremen är i. Knappast heller minneskort och batteri är insatta eller rätt objektiv för ändamålet.

Nä, ta det lugnt, läs manualen medan batteriet laddar, koppla in usb kabel och programmera den och ta en kopp kaffe och njut.

Har du föresten köpt kameran eller du bara testar den?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Man kanske bör ta det med en liten nypa salt. Sigma har en grundmurat rykte som autofokuseringsstrulare sen länge, men med Art-serien så har man ju introducerat en fiffig mojäng för att kalibrera autofokusen (utan att någon slags mikrojustering i kamera behöver vara inblandad). Om man ställer din fråga med begränsningen att inte ta med andra Sigmaobjektiv än Artobjektiven så kanske man får ett annat svar?
Eftersom den inte har en dedikerad fokusmodul så har jag inte sett nån systematisk felfokusering. Jag hade mikrojustering på alla objektiv förr. Det slipper jag nu.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad menar du med dedikerad fokusmodul, och vilka Sigmaobjektiv syftar du på? Art eller de äldre?
 

martinot

Aktiv medlem
Lite felskrivet. Menar att DSLR har en fokusmodel som måste kalibereras in. Fokuspunkterna hos spegelfria kameror har ju AF på sensorn.

/Stefan
Sorry. Det är ingen nyhet.

Det är bara du som är nybliven spegellös ägare (och bytt supporterklack till att numera "hojta" på andra sidan planen, men lika högt som tidigare).

Tror de flesta här, inklusive inte minst PMD, är kunniga och känner till skillnaden mellan DSLR och spegellöst (han har, liksom jag, sedan länge bägge typer av system).
 

iSolen.se

Guest
Är det viktigt att det ska fungera som DU vill när man packar upp en kamera?
Är det inte inte bättre att ställa in fininstrumentet precis som man vill ha det?
Tror inte ens batterier är fulladdade heller eller nackremen är i. Knappast heller minneskort och batteri är insatta eller rätt objektiv för ändamålet.

Nä, ta det lugnt, läs manualen medan batteriet laddar, koppla in usb kabel och programmera den och ta en kopp kaffe och njut.

Har du föresten köpt kameran eller du bara testar den?
Focus override är just att man kan hugga tag i fokusringen när man snabbt behöver göra en sista justering eller när AF missar. När som helst.

Det har väl funnits på flera kameror i 20 år eller så även om funktionen inte haft något namn.

Det är jättebra om man kan slå på det en enda gång och sen alltid ha det i alla fokuslägen men jag hittade i alla fall ingen sån inställning.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sorry. Det är ingen nyhet. Det är du som är nybliven spegellös ägare (och bytt supporterklack till att numera "hojta" på andra sidan).

Tror de flesta här, inklusive inte minst PMD, är kunniga och känner till skillnaden mellan DSLR och spegellöst (han har, liksom jag, sedan länge bägge typer av system).
Har knappast antytt det var en nyhet för mig eller omvärlden. Mitt påpekande handlade om den där ”fiffiga” med mikrojustera utan att blanda i kameran. Inte om några världsnyheter. Dockan äger man såklart. Det finns fler saker i den att göra än bara mikrojustering i objektiven.

/stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Focus override är just att man kan hugga tag i fokusringen när man snabbt behöver göra en sista justering eller när AF missar. När som helst.

Det har väl funnits på flera kameror i 20 år eller så även om funktionen inte haft något namn.

Det är jättebra om man kan slå på det en enda gång och sen alltid ha det i alla fokuslägen men jag hittade i alla fall ingen sån inställning.
Har ingen aning hur många decennier det har funnits eller ens bryr mig. Jag lever i nuet. Det går fint att programmera in den i valfri knapp du kan överskrida AF. Det görs med en knapptryck. Antingen att du väljer funktion att hålla in knappen, eller efter du tryckt in den eller så fort du vrider fokuseringen, men det sistnämnda tror jag bara sker i DMF.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du kan vara lugn Martin, jag har inte bytt lag. Jag har fortfarande kvar Canonsystem samt haft också haft spegellöst i flera år, både Canon och Olympus. Vet inte var ni fått detta att jag nyss hoppat över helt till spegelfritt. Enda jag nyss har gjort, hmmm halvår sen typ, är att köpa ytterligare ett nytt system som jag inte haft innan.

/Stefan
 

Michael f8

Aktiv medlem
Ringen bara snurrade utan att fokus ändrades.
-

Jag fick en ny telefon i min hand i veckan, fungerade bra direkt, ingen pappersmanual följde med.
Den automagiska migrationen med många inställningar fördes över trots byta av märke.

Upptäcker efter en halv dag att jag ringer med dolt nummer... Går in i inställningarna och ska ändra till synligt nummer, efter fyra fem frustrerande minuter ger jag upp, hur svårt ska det vara... Jag har gjort det tidigare. Googlar då självklart 'Android Oreo ringa från skyddat nummer' och finner svaret där.
Istället för att hitta det i telefonens inställningar är det nu i appen 'Telefon' som man hittar dessa inställningar. Det kanske är bättre att det är så, men jag var inte van med den 'självklara' vägen.

Här tror jag du har gjort samma sak, du tror inte en funktion finns eller vet hur man aktiverar den, det följe säkert inte med en instruktionsbok i pappersformat eller på fil, de brukar numera finnas på företagens hemsida att ladda ner.
Men eftersom de är ofta stora och komplexa manualer så är det lite svåra att söka i, därför rekommendera många Google för att söka från, så:
Sony a7rIII focus override

Googlingen ger vid handen att:
Focus Override finns - Check
Hur man aktiverar den - Check
 

PerKr

Aktiv medlem
Har knappast antytt det var en nyhet för mig eller omvärlden. Mitt påpekande handlade om den där ”fiffiga” med mikrojustera utan att blanda i kameran. Inte om några världsnyheter. Dockan äger man såklart. Det finns fler saker i den att göra än bara mikrojustering i objektiven.

/stefan
angående mikrojustering av AF... Borde det inte finnas en kalibreringsprocedur inbyggd i DSLR snart? Med dual-pixel skulle det ju i princip bara vara att fokusera med hjälp av normal AF modul, fälla upp spegeln och jämföra med bildsensor-AF... Och för Sonys SLT-modeller blir det ännu lättare eftersom fokussensorer i AF-modul och på bildsensor hela tiden finns tillgängliga samtidigt. Likväl har iaf jag inte sett något om att detta görs, har jag missat något?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
angående mikrojustering av AF... Borde det inte finnas en kalibreringsprocedur inbyggd i DSLR snart? Med dual-pixel skulle det ju i princip bara vara att fokusera med hjälp av normal AF modul, fälla upp spegeln och jämföra med bildsensor-AF... Och för Sonys SLT-modeller blir det ännu lättare eftersom fokussensorer i AF-modul och på bildsensor hela tiden finns tillgängliga samtidigt. Likväl har iaf jag inte sett något om att detta görs, har jag missat något?
Har man Magic Lantern (ML) installerad så kan man få mikrojusteringssiffrorna rätt bekvämt.
Har 0-koll på Nikon, men de nyare tror jag har en automatisk funktion inbyggd. Ni som äger Nikon får säga vilka modeller detta gäller för och hur de fungerar.
Har man inte ML eller en självjusterande Nikon så kan jag rekommendera Reikan FoCal som kan göra jobbet automatiskt. Dessutom får man veta mer om objektivets skick som ex nogrannhet och precision.
För Sigmaobjektiv som har dockan så tar man dessa mikojusteringssiffrorna (och såklart följer Sigmas rekommendationer på avstånd) och knappar in i dockan så den kalibreras på olika avstånd och inte enbart en allmän sådan.

/stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem
angående mikrojustering av AF... Borde det inte finnas en kalibreringsprocedur inbyggd i DSLR snart? Med dual-pixel skulle det ju i princip bara vara att fokusera med hjälp av normal AF modul, fälla upp spegeln och jämföra med bildsensor-AF... Och för Sonys SLT-modeller blir det ännu lättare eftersom fokussensorer i AF-modul och på bildsensor hela tiden finns tillgängliga samtidigt. Likväl har iaf jag inte sett något om att detta görs, har jag missat något?
Det finns en automatisk kalibreringsfunktion i några av Nikons senaste kameror. Dock så är ju detta inte riktigt en ersättning för en ordentlig kalibrering hos Nikon eller med docka för tredjepartsobjektiven.
 

Bengf

Aktiv medlem
Focus override är just att man kan hugga tag i fokusringen när man snabbt behöver göra en sista justering eller när AF missar. När som helst.

Det har väl funnits på flera kameror i 20 år eller så även om funktionen inte haft något namn.

Det är jättebra om man kan slå på det en enda gång och sen alltid ha det i alla fokuslägen men jag hittade i alla fall ingen sån inställning.
Mina två gamla kameror så var man tvungen att aktivera DMF i menyn, det var på eller av, sedan behöver man aldrig gå in där i menyn mera, men jag fick dutta till på en MF-knapp som var behändigt placerad vid där man har tummen. Men jag har mycket sällan använt DMF, tar inte eller så jättemycket bilder, det var A77 som var så.
 

martinot

Aktiv medlem
Googlingen ger vid handen att:
Focus Override finns - Check
Hur man aktiverar den - Check
Håller med. Det var exakt detta jag trodde.

Funktionen finns på i princip alla kamerahus, men medans det ofta är påslaget/standard i AF-läget på DSLR, så får man på alla spegellösa jag använt gå i menyn för att slå på det. En relativt snabb och enkel sak man bara behöver göra första gången.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Man kanske bör ta det med en liten nypa salt. Sigma har en grundmurat rykte som autofokuseringsstrulare sen länge, men med Art-serien så har man ju introducerat en fiffig mojäng för att kalibrera autofokusen (utan att någon slags mikrojustering i kamera behöver vara inblandad). Om man ställer din fråga med begränsningen att inte ta med andra Sigmaobjektiv än Artobjektiven så kanske man får ett annat svar?
Tyvärr hjälper det inte med denna fiffiga mojäng om objektivet inte fokuserar konsekvent.
Jag slet mitt hår när jag försökte fixa mitt Sigma 50mm Art.
Hade det varit så att det alltid tex bakfokuserade på samma sätt så hade det varit enkelt fixat, men då felfokuseringen varierade så pass mycket så var alla försök att justera fokuseringen förgäves.
Kanske fungerar det bättre nuförtiden (? - med nyare firmware) då det var några år sedan jag testade sigma senast.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns en automatisk kalibreringsfunktion i några av Nikons senaste kameror. Dock så är ju detta inte riktigt en ersättning för en ordentlig kalibrering hos Nikon eller med docka för tredjepartsobjektiven.
Man skulle ju också kunna tänka sig att PDAF numera skulle kunna använda återkoppling istället för öppen styrning. Dagens processorer är betydligt kapablare än de som satt i de första AF-ESR:erna för 30 år sen.
 
ANNONS