Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

PMD

Aktiv medlem
Det står ingenstans i blocketpaket att de agerar som medlare. De erbjuder i samarbete med Schenker ett säkrare sätt att genomföra köpen. Läs gärna hur det går till på deras hemsida.
Jag har inte yttrat mig om vad utföraren av tjänsten blocketpaketet har påstått eller inte påstått om sin tjänst. Jag efterlyser, precis som jpgrahn, en berättelse om hur användandet av tjänsten blocketpaketet har hjälpt någon som har blivit lurad. HIttills har jag inte sett någon sådan berättelse.

Tjänsten är ju inte gratis så man bör ha hyfsad evidens för att den har någon funktion för att köpa den, tycker jag.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vem ställer ut försäkringen? Finns det exempel på att försäkringen har fallit ut när någon har blivit lurad?
Schenkers vanliga försäkring. Exemplet jag gav för 134kr är Schenker 99kr frakt. 35kr kostar att de erbjuder betaltjänsten.

Tillägg: det är Schenker som hanterar betalningen med.
 

PMD

Aktiv medlem
Om inte försäkringen faller ut när man blir lurad så är det lite onödigt att betala försäkringspremien.

Det kan mycket väl hända att försäkringen är värt sitt pris av andra skäl (t.ex. att man får ersättning om paketet förkommer).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det här känns bluff:
EOS 1D X mk II
för 26 470 kronor

https://citiboard.se/stockholm/canon-eos-1d-x-mark-ii,3898387

Priset - hälften av vad andra tar. Eller ungefär vad folk tar för en mk I.
Priset - så exakt angivet. (valutakonvertering?)
Kommunikation - jag har frågat om antal exponeringar, serienummer och kvitto. Svaret: att han kan skicka fler bilder och info om han får min e-post.
Jag svarade att jag kan komma till Stockholm och kolla på kameran.
Som svar på det fick jag exakt samma som innan. Att han kan skicka fler bilder och info om han fårmin e-post.
 

Leaflet

Aktiv medlem
När jag säljer prylar så skickar jag inte förrän betalningen kommit in på mitt konto. När jag sedan skickar varorna så lämnar jag in paketet och betalar frakten. Sedan ber jag om att få ta en bild på paketet (etiketten med avsändare och mottagare synlig) ihop med Postnords specifikation (kvittot) som bl.a även visar tidpunkt för inlämningen, var det lämnats in, fraktkostnad, trackingnummer mm.
Denna bild skickar jag till köparen. Skulle sedan paketet ”försvinna” under transporten så har jag iaf en viss dokumentation på förfarandet.

Brukar uppskattas av köparen.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Okunskap ?

Tror inte det handlar om bedrägeri utan okunskap. Tittar man på B&H hemsida så säljs det 5 olika versioner av detta objektiv med olika fattningar (under namn Rokinon)
 

Kwanit

Medlem
Tror inte det handlar om bedrägeri utan okunskap. Tittar man på B&H hemsida så säljs det 5 olika versioner av detta objektiv med olika fattningar (under namn Rokinon)
Objektiverna i fråga är inte direkt nybörjar grejer. Så i detta fall vet jag inte om det är försäljaren eller min okunskap.

Efter några fler meddelande så har personen sakt detta.
Det står på kartonen att objektiven passar dom kamerorna. och han har använt dom på en blackmagic design cinema camera.
 
ANNONS