Annons

Prisras på Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A6300 var inte jättebillig när den kom, och någon leksakskamera är det ju absolut inte.

Däremot har den tappat rätt mycket i nypris sedan den kom för ungefär två sedan (vilket förstås påverkar begagnatpriserna). Den har gått ned ungefär 40% i pris, och om man sedan räknar med att de mycket sällan går att få ut mer än 70% av aktuellt nypris för en kamera innebär det att den som köpte kameran ny får ut ungefär 40% av det han betalade nu.

Jämför vi detta med en nära konkurren som visserligen var dyrare vid introduktion, men som använder samma sensor och lanserades tidigare så har den gått ned knappt 6% i nypris under samma tid ;)
Ja att sälja den är nog en väldigt dålig affär. Jag skulle nog låta min son ärva den om jag skulle byta. Kostade den 12 000 eller så? Kommer inte ihåg. Det är ju väldigt billigt i jämförelse med vad A9 och A7:eek:rna kostar. Ingen utom möjligen Gary Fong har väl lanserat den som annat än en kamera man har som backup eller så om man är proffs. Den har ju i princip allt som en A7r II har av finesser inklusive följande Eye Focus och fler AF-fokuspunkter (fasdetekt) än A7r II (425 mot 399) samt är mycket snabbare. Så på så sätt är det väl ingen leksak men det är väl inga yrkesmän som skulle ha den som huvudkamera.

Att den tappat i pris har väl främst att göra med att det kommit en ersättare som har bättre buffert, klarar värme vid video bättre och har IBIS - i övrigt i princip allt lika. Har det kommit någon ny modell av den du hänvisade till under samma tid?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, för mig så är det D750 som A7III måste slå för att jag skall vara intresserad av att byta i framtiden. De är bägge dessutom i instegssegment för småbild (A7-serien) eller mellansegment (D750).

D800-serien är klart mer semipro än vad A7-serien är, och inte direkt jämförbar tycker jag.



För mig så måste den slå D750 i följande AF, ha minst lika bra ergonomi och grepp, tillräckligt bra batteritid, lika bra utbud av objektiv (köper inte lösa kamerahus som inte har den optik som behövs till), och fungerande funktioner som tex. fokus AF-C.

Det är verkliga specifikationer. Inte finness/databladsjämförelser.
Jag vet inte vad D750 ska jämföras med men A7 III har ju fått samma typ av följande AF som A9 har, dock utan 20 fps eftersom det förutsätter den stackade sensorn. Fokusprecisionen bör ju också vara minst lika bra eftersom det är en senare modell.

A9 klarade sig minst lika bra i den "shoot out" som Max Yuryev gjorde mellan A9 och D5 som D5 gjorde trots att A9 sköt avsevärt fler bilder på samma tid. D5 är väl vassare än D750 antar jag när det gäller AF, eftersom det var Nikons snabbskjutare till sportkamera då.

https://www.youtube.com/watch?v=KX1sfy__7A4

När det gäller objektiven är det väl främst långa telen som saknats och delvis fortfarande gör så. När det gäller övriga objektiv så finns numera en väldig massa objektiv nu från alla möjliga tillverkare och en del har man ju knappt hör talas om en gång förrän nu.

Min poäng är att det som är viktigt är att de objektiv finns som man behöver eller vill ha och har råd att betala för. En som exv. fotar arkitektur kan säkert sakna att det inte finns några Tilt-shift -objektiv från Sony men lyckligtvis gör det ju det från Canon och lyckligtvis så har ju Sony lyft kompatibiliteten med Canon-objektivet ett bra steg i de nya III:eek:rna så det kanske är OK ändå.

För många är det nog viktigare istället att möjligheten finns att få tag i bra och ofta dyra Sony original på andrahandsmarknaden, som vi ju pratat tidigare om. Jag ger inte så mycket för de som bara fortsätter gnälla över objektivutbudet reflexmässigt som om det inte skulle finnas det mesta nu, för det gör det faktiskt, men många objektiv är självfallet inte tillgängliga för de som inte kan efterfråga objektiven för de priser de betingar nya. Jättebra objektiv ska vi ha, ljusstarka ska de vara och de ska helst vara stabiliserade för att passa även hus utan stabilisering men de ska helst inte kosta över 5000:-. Det går faktiskt inte riktigt ihop.

Sen är det faktiskt en stor bonus att man nu får IBIS i alla Sonys nyare hus. Det gör ju att precis allt man skruvar på blir stabiliserat och det gäller ju även helt manuella objektiv. Bildstabilisering är faktiskt vad folk förväntar sig i dag - det är huvudfåran. Så för mig skulle aldrig de objektiven från Nikon och Canon vara något alternativ som saknar stabilisering. Med hur många procent reduceras dessa aktörers utbud då?

Vad man kan efterfråga är som med bostäder. Har man inte råd kan man faktiskt inte efterfråga en sjua på Strandvägen utan då blir det Bagarmossen eller Tensta kanske - i bästa fall för en del. Billiga högpresterande objektiv är heller ingen mänsklig rättighet direkt och en massa människor prisas ut ekonomisk från de flesta marknader helt osentimentalt och brutalt. Inte ens Moder Teresa kunde göra ett dugg åt det. Sony har dock ett väldigt mycket större momentum än för bara några år sedan och det lovar mycket gott för framtiden för det kommer ut mer begagnat nu men det sker också en migration till Sony nu, så det kommer även in en hel del användare från andra plattformar som kommer konkurrera om de objektiven och kamerahusen också.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det säger ju rätt mycket hur larvig du är nu när du försöker hitta på alla möjliga orsaker att klaga och finna fel. Pinsamt PMD.
Det är ju tråkigt att du finner det pinsamt, men ta och läs mina texter om igen så kanske du inser vad de handlar om. Du tycks ha triggat på att jag "valde bort" D750 och blev upprörd över det, men jag valde faktiskt inte bort den specifikt. Den försvann pga lanseringsårfiltreringen, och varför jag gjorde den filtreringen har jag förklarat i några inlägg som du inte verkar ha läst ordentligt. Gör det!

(Att du själv gjorde generalfel är tydligen något som går förbi).
Näe, jag upptäckte ju och påpekade att jag hade skrivit fel årtal.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det var inte det jag undrade över (du svarar på något helt annat ovan).

Det jag blev mycket nyfiken på och undrade över var vilka kritiker/testare som kritiserade Sony för att inte gjort A7III redan från början.

Bengt: "sedan får väl dom värsta kritikerna tycka att Sony är så dåliga att dom inte kunde bygga en A7RIII redan från första gången."


Jag antar att du/de avser antingen när första NEX-modellen kom eller när första A7-modellen kom?

Dumt oavsett.

Man kan klaga mycket på Sony och andra kameratillverkare, men det verkar ju larvigt att klaga på och ställa krav på att Sony skulle på något magiskt sätt haft tillgång till dagens teknik för 5-10 år sedan.

Därav att jag undrade vilka jönsar som påstått något sådant?

Verkar ju direkt korkat!
Ja men varför nämns det fortfarande i denna tråd att Sony gärna vill släppa kameror för tätt, och ingen hänsyn tas till vad som absolut måste bli nödvändigt för att göra A7-kamerorna bättre, då går det att tolka det som att Sony borde gjort mera rätt från början.


Tänk så här Martain, det tog extra fart när när Sony släppte A6300/A6500 med vad var det 6 månader i mellan dom modellerna och samtidig var RX100 populär och släppte nya modeller varje år, här fick väl en modell en blixtkontakt som togs bort senare med plats för uppfällbar sökare på nästa modell. Nu kan det inte ha ungått någon att det blev mycket allmän kritik i VÅRA TRÅDAR att Sony bara släpper nya kameror stup i kvarten dom borde komma med mera objektiv i stället, objektiven har kommit ( FF-kamerorna ). men forfarande ligger det kvar att Sony gärna släpper kameror för tätt vilket näms även i denna tråd.

Man undvek av någon märklig anledning att det under resan gång var NÖDVÄNDIGT med nya modeller, för det var ändringar som absolut inte världens bästa FW någonsin kunde ändra på, tex större batteri, få större knappar osv, och nu önskar en hel del att Sony också skall släppa en lite större modell ( vilket jag själv tror vore mycket bra )- jag då kommer det ytterligare en modell.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Jag vet inte vad du menar med stabiliteten. Jag har aldrig hittills haft några problem med mina spegellösa Sony-kamerors systemstabilitet. Har pratat med en del ÅF om detta och de har snarast givit uttryck för att kvalitetsproblem är mer ovanliga nu än tidigare.

Jag hade stora problem med min KonicaMinolta D7D. Där kan vi snacka brist på systemstabilitet. Kitobjektivet föll bokstavligt isär. Antiskak pajade flera ggr och sedan "First black fram"-problem ovanpå det där första bilden av något skäl blev svart, när kameran gick helt i baklås och måste startas om. Inte ens mina Sony DSLR-er var instabila.

Alla teknikföretag tror jag gör avvägningar kring vad man ska släppa direkt brett och vad man eventuellt väntar med. Sony hade exv. kunnat ge oss en stackad 24 MP sensor i A7 III när man ändå bemödade sig att ta fram en ny 24 MP FF sensor men den får vi nog vänta lite till på. Den kanske vi får se i en dedikerad videokamera som A7s III när den kommer istället. Sony har skyddad FF-verkstad tills Canon dyker upp.

Sony E startade med ett par pyttekameror (NEX 3 och NEX 5 om jag inte missminner mig helt) och frågan är väl om de redan då skulle ha planer på något helt annat? A7 är ingen revolution utan evolution och strukturell systemtillväxt. Sånt brukar ju ta lite tid och går inte över en natt.

Det är ju i stor utsträckning sensor- och processorutvecklingen som sätter ramarna för vad som är möjligt i varje generation numera.

Med stabilitet menar jag en mera färdig/mogen kamera, denna tredje FF-generation har blivit så mycket bättre, A7III tror tex kommer att stå sig längre som modern kamera, så småningom kommer väl begagnat marknaden för Sony objektiv också att öka om försäljningen bara tar riktigt fart med kamerorna.
 

martinot

Aktiv medlem
När det gäller objektiven är det väl främst långa telen som saknats och delvis fortfarande gör så.
Jo, förutom följande AF/AF-C (som inte fungerar korrekt på varken Sony eller Fuji) så är det främst större telen som 200-500/5,6 och 300/4 PF (gillar grymt mycket gällande prestanda i förhållande till vikt) som jag just använder mina DSLR:er till.

För annat fotande så föredrar jag normalt mina spegellösa.

Men ovan måste de lösa innan jag säljer av mina DSLR:er.

Annars så får de med glädje hänga med att bra tag till (trevligt med bra grepp och ergonomi till längre och tyngre objektiv dessutom) som utmärkta komplement.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja men varför nämns det fortfarande i denna tråd att Sony gärna vill släppa kameror för tätt, och ingen hänsyn tas till vad som absolut måste bli nödvändigt för att göra A7-kamerorna bättre, då går det att tolka det som att Sony borde gjort mera rätt från början.


Tänk så här Martain, det tog extra fart när när Sony släppte A6300/A6500 med vad var det 6 månader i mellan dom modellerna och samtidig var RX100 populär och släppte nya modeller varje år, här fick väl en modell en blixtkontakt som togs bort senare med plats för uppfällbar sökare på nästa modell. Nu kan det inte ha ungått någon att det blev mycket allmän kritik i VÅRA TRÅDAR att Sony bara släpper nya kameror stup i kvarten dom borde komma med mera objektiv i stället, objektiven har kommit ( FF-kamerorna ). men forfarande ligger det kvar att Sony gärna släpper kameror för tätt vilket näms även i denna tråd.

Man undvek av någon märklig anledning att det under resan gång var NÖDVÄNDIGT med nya modeller, för det var ändringar som absolut inte världens bästa FW någonsin kunde ändra på, tex större batteri, få större knappar osv, och nu önskar en hel del att Sony också skall släppa en lite större modell ( vilket jag själv tror vore mycket bra )- jag då kommer det ytterligare en modell.
Att man eventuellt tycker att Sony satsar mer/för mycket på nya kamerasläpp, än på släpp av ny optik (även om lite bättre på FF-sidan numera, så fattas mycket, och uselt på APS-sidan) betyder ju inte att man klagar på Sony och förväntar sig att A7III skulle lanserats för 10 år sedan.

Hur får du ihop sådana knasigheter?
 

martinot

Aktiv medlem
Det är ju tråkigt att du finner det pinsamt, men ta och läs mina texter om igen så kanske du inser vad de handlar om. Du tycks ha triggat på att jag "valde bort" D750 och blev upprörd över det, men jag valde faktiskt inte bort den specifikt. Den försvann pga lanseringsårfiltreringen, och varför jag gjorde den filtreringen har jag förklarat i några inlägg som du inte verkar ha läst ordentligt. Gör det!
Ha, ha!

Det är pinsamt att du godtyckligt väljer slumpmässiga filter på Prisjakt, och sedan klagar på småsaker ("du har minsann med för många butiker!", och sedan "du har med för få butiker!") när man visar på förbättrade sådana.

Det är pinsamt låg debattnivå, PMD.

Kör inte med läskunnighetshalmstrået som vissa Sony-talibaner. Då sjunker du ännu mer ner till botten.

Sedan att tro att alla skall köpa kamera efter en databaldsjämförelse på Prisjakt är ännu mer pinsamt. Köper du bilar efter datablad på Prisjakt också?

Kom igen. Du vet att det finns en orsak till att seriösa kameratester, att själv testa kameror, att ta hänsyn till ekosystemen, ergonomi, etc. är viktiga för seriösa fotografer.

(Annars hade alla handlat kameror, bilar, hus, etc, på endast datablad.)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ha, ha!

Det är pinsamt att du godtyckligt väljer slumpmässiga filter på Prisjakt, och sedan klagar på småsaker ("du har minsann med för många butiker!", och sedan "du har med för få butiker!") när man visar på förbättrade sådana.

Det är pinsamt låg debattnivå, PMD.

Kör inte med läskunnighetshalmstrået som vissa Sony-talibaner. Då sjunker du ännu mer ner till botten.

Sedan att tro att alla skall köpa kamera efter en databaldsjämförelse på Prisjakt är ännu mer pinsamt. Köper du bilar efter datablad på Prisjakt också?

Kom igen. Du vet att det finns en orsak till att seriösa kameratester, att själv testa kameror, att ta hänsyn till ekosystemen, ergonomi, etc. är viktiga för seriösa fotografer.

(Annars hade alla handlat kameror, bilar, hus, etc, på endast datablad.)
Du som snöar på D750. Det finns en rätt slapp jämförelse på sista sidan i denna review där A7 III jämförs med både Canon 6D och D750 (det ska väl vara någon form av instegs FF jämförelse: https://www.techradar.com/reviews/sony-alpha-a7-iii-review/4

De säger väl ungefär det Per gör.

Vi får väl låta Canon och Nikon komma med nästa generation så får vi väl se då.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror att det var länge sen Canon reade ut de äldre M-modellerna. Om man vill veta varför marknadsandelarna ser ut som de gör så får man nog gräva en hel del i datat (alternativt fråga respektive kameratillverkare. :)

Men spelar det så jättestor roll varför marknadandelarna är fördelade som de är? Den som har störst del har ju större intäkter än de andra, vilket väl de andra helst vill ändra på?

Och om det spelar roll vad fördelningen beror på nu, så är det väl likadant när (eller snarare om) Canon tar 50% av marknaden?
Det spelar väl väldigt stor roll om man mäter antal eller intäkter. Det spelar en viss roll vilken profil man har på sin produktportfölj. Sälja en jäkla massa low end med låga täckningsbidrag ger väl inte så mycket kanske. Sony har ju gjort det också tidigare när man sålde A6000-kit för drygt 5000 spänn. De gick i lass men frågan är väl hur bra det var för finanserna. Det var nog mycket hantering för lite pengar.

Ett skäl som jag läst på ett antal ställen pekade just på att Sony kunde ta bra betalt för sina populära high end FF-modeller som en del låg i början av produktcyklerna när Sony passerade Nikon och tog deras andra plats på FF-marknaden. Nikon hade då inte fått fram sin D850 än.
 

PMD

Aktiv medlem
Det spelar väl väldigt stor roll om man mäter antal eller intäkter.
Marknadsandel brukar väl räknas i procent av den totala försäljningsvolymen (i pengar)? Jag har förvisso inte studerat rapporten jag hänvisade till i detalj utan utgick helt fräckt från att den följde den principen.

Och som sagt, om Canons marknadsandel (tvåa på marknaden) idag "bara" beror på att de säljer billiga kameror och man därmed kan avfärda den, så är det väl lika lätt att göra det om Canon når 50%?
 

Bengf

Aktiv medlem
Att man eventuellt tycker att Sony satsar mer/för mycket på nya kamerasläpp, än på släpp av ny optik (även om lite bättre på FF-sidan numera, så fattas mycket, och uselt på APS-sidan) betyder ju inte att man klagar på Sony och förväntar sig att A7III skulle lanserats för 10 år sedan.

Hur får du ihop sådana knasigheter?

Därför att ett för stort antal trådbesökare fortfarande inte har observerat dom förändringarna som Sonys kamerahus genomgått. När A6500 kom så nära efter A6300 var det verkligen starka själ att undra hur det kom sig, kommer inte i håg om vi kom fram till någon rimlig förklaring, men vi skojade friskt under en längre tid efter dessa täta släpp. " köp inte A6500, A6700 kommer nästa vecka " Ja man skrattade friskt i valstugorna om konkurrenetrnas tabbar, skrev fel där menade konkrrenternas kamera högkvarter-:)-:)-:)
 

PerKr

Aktiv medlem
Du som snöar på D750. Det finns en rätt slapp jämförelse på sista sidan i denna review där A7 III jämförs med både Canon 6D och D750 (det ska väl vara någon form av instegs FF jämförelse: https://www.techradar.com/reviews/sony-alpha-a7-iii-review/4

De säger väl ungefär det Per gör.

Vi får väl låta Canon och Nikon komma med nästa generation så får vi väl se då.
känns lite underligt att jämföra de tre modellerna. 6D-serien spelar i en lägre liga (som Nikon verkar ha dragit sig ur? ingen uppföljare till D610?). D750 är jämngammal med A7mk1 (därav priset som nu är riktigt lågt). a7mk3 ligger i en högre prisklass med allt vad det innebär.
När nu alla tillverkare ligger kraftigt ur fas med varandra vad gäller produktpositionering och produktsläpp, med undantag möjligen för Canons 1D-serie och Nikons D?-serie, blir det meningslöst att jämföra mellan märken och utse "vinnare". Men det säljer ju lösnummer och kräver väl ganska liten ansträngning av de som testar
 

Bengf

Aktiv medlem
D750 är väl i princip samma kamera som D610, lite fler bps och putsad autofokus, Fredric brukar ha bra koll på hur det ligger till. Redan D600 hade en mycket fin sensorkonstruktion, och D750 kanske man väntade sig 8 bps det var ju tal om Nikon och action kamera i spekulationerna före den dök upp, både C/N har ju lite mera i bagaget vad gäller erfarenhet av autofokus, det är väl först nu med A7III ( A9 ) som Sony börjar komma i kapp. att toppa D750 i bildkvalitet för Nikon kräver nog någon ny typ av sensor för så pass bra är den redan.


Det är nog snarare Canon som borde ha haft en modell mellan 6D och 5DMKIV för att svara upp bättre mot D750, vi får väl se vad som händer framöver, nya D750 kan bli en spegelfri våren 2019.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Min D7000 tar lika bra bilder nu som när jag köpte den. Det är helt fantastiskt egentligen ;-)
 

Bengf

Aktiv medlem
Min D7000 tar lika bra bilder nu som när jag köpte den. Det är helt fantastiskt egentligen ;-)


Jodå jag har en A77 från 2011, lite samtida som D7000, ganska så lika kameror. A77 har en EVF som skillnad, tidig modell med 24mp, plus första RX100 från 2012, fungerar fint dom också.
 

PerKr

Aktiv medlem
D750 är väl i princip samma kamera som D610, lite fler bps och putsad autofokus, Fredric brukar ha bra koll på hur det ligger till. Redan D600 hade en mycket fin sensorkonstruktion, och D750 kanske man väntade sig 8 bps det var ju tal om Nikon och action kamera i spekulationerna före den dök upp, både C/N har ju lite mera i bagaget vad gäller erfarenhet av autofokus, det är väl först nu med A7III ( A9 ) som Sony börjar komma i kapp. att toppa D750 i bildkvalitet för Nikon kräver nog någon ny typ av sensor för så pass bra är den redan.


Det är nog snarare Canon som borde ha haft en modell mellan 6D och 5DMKIV för att svara upp bättre mot D750, vi får väl se vad som händer framöver, nya D750 kan bli en spegelfri våren 2019.
kan definitivt hålla med om att canon saknar något mellan 6DmkII och 5DmkIV. 5DmkIII levde ju kvar ett tag, kanske just därför?

Skillnaderna mellan D610 och D750 är förvånansvärt små på papperet. noterar särskilt viktskillnaden mot D700 och D810, så får nog hålla med om att D750 ser ut mer som en upphottad variant av D610 än som en rak uppföljare till D700.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
kan definitivt hålla med om att canon saknar något mellan 6DmkII och 5DmkIV. 5DmkIII levde ju kvar ett tag, kanske just därför?

Skillnaderna mellan D610 och D750 är förvånansvärt små på papperet. noterar särskilt viktskillnaden mot D700 och D810, så får nog hålla med om att D750 ser ut mer som en upphottad variant av D610 än som en rak uppföljare till D700.
D700 hade det professionella gränssnittet (knapp och vred för A/S/M/P bl a) och byggkvaliteten. D750 har amatörgränssnittet samt verkar dela slutare och sannolikt spegelmotor med amatörkameran D610. Så även om både D750 och D700 var billigare sportkameror (och allt i allo) skulle jag inte kalla D750 en rak efterföljare till D700. För detta skulle krävas en D850 med lägre upplösning (och lite lägre pris).
 
ANNONS