Annons

Wow. Nu ha AI lyckats generera en bild på En hamburgare. Slutet för fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Upphovsrättsfrågan blir delikat.

Om du ber din iPhone att göra en bild av en cykel. Och jag gör detsamma.
Bilderna råkar bli exakt likadana. Är det du och jag som ändå står som upphovsman till våra respektive verk, eller ärdet Apple med sin patent som blir upphovsman?
 

apersson850

Aktiv medlem
Perfekt. Med ett kluster av datorer kan man då automatgenerera alla bilder som kan tas. Då slipper jag ränna omkring med kameran för att ta kopior av de bilderna.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Även om man kan tycka det är intressant utveckling ur ett tekniskt perspektiv så är frågeställningen relevant. Det kommer förstås alltid finnas behov av riktiga fotografer och riktiga bilder, men detta är ytterligare en begynnande spark på en bransch som redan har det tufft.

Jag ser helt klart en framtid där denna typ av bilder kommer genereras på löpande band i vissa sammanhang. Trist. Oundvikligt.

Det har ju även skett en hel del framgångar i filmindustrin där gamla skådisar väcks till liv digitalt. Än så länge är tekniken inte torr bakom öronen dock (även om vissa exempel sticker ut mer än andra). Vårt sinne är expert på att hitta avvikande rörelser i människoansikten. Något känns "fel". Hamburgare...not so much.

Men man ser ju vart det är på väg.
 

"klick"

Aktiv medlem
Det är både fascinerande och skrämmande på en gång.
Kommer det finnas något verkligt kvar tillslut eller blir det Matrix av det hela.

Lite trist när man man kan rendera fram en fotorealistisk bild med perfekt komposition.
Professionellt fota objekt till reklam osv. kommer snart inte behövas då man bara kan generera fram det man behöver på nolltid.
För exakt kopia är det bara scanna in objektet och få en fotorealistisk rendering. Många företag som sysslar med detta nu så priserna lär sjunka till under vad en riktig fotograf tar för att fota produkter.

Man blir smått chockad ibland hur realistiska 3D renderingar har blivit. Jag som ändå har ganska skarpt öga för detaljer kan knappt se skillnad ibland. Animeringar är en annan femma än så länge då vi är så bra på att se "fel" i rörelsemönster men det kommer nog bli lika bra så småning om.
 
ANNONS