Annons

Uppdatering av MacOS (iMac 2011)

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Hur kan jag uppdatera MacOS (iMac 2011)? Om jag går via AppStore eller direkt under  så står det: "Ingen uppdatering möjlig."

Försökte ladda ned en Combo-variant men även det gick åt skogen. Måste jag lämna in datorn till en Apple-verkstad eller finns det något mer jag kan göra själv?

Just nu är bl.a. problemet med Safari som inte vill öppna vissa sidor, t.ex. sl.se m.fl.

Tacksam för tips!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nästa version som jag betatestar kommer med många fler restriktioner. Alla program med endast 16-bitarsprogrammering kommer sluta fungera.

versionen från förra veckan fick min g-mail att gå i taket. Var tvungen att hela tiden logga på via safari för att lägga in lösenordet igen. Sedan tog det 15 försöka att få igång skiten igen.
Blev tvungen att logga på via safari där samma användarnamn och passord fungerade direkt.

Så passa er för nästa OSX uppdatering. Den kan komma ställa till med problem. Vänta några veckor och se vad folk rapporterar in för problem.

Detta är nog en av de mest känsliga uppdateringarna som Apple gjort på många år.
Skrivare, scanners och annat kan mycket väl sluta fungera eftersom tillverkaren anser utrustningen vara för gammal för att uppdateras till 64-bit.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Någonstans och någon gång behöver man knoppa bort gamla delar.

Apple säkerhetsuppdaterar de tre senaste generationerna operativsystem.
Idag är det 10.14, 10.13 och 10.12.
Allt där under är för gammalt för att få säkerhetsförbättringar.

10.13 är ett ypperligt system att använda. Det kommer att vara säkert ett par år till gissar jag.
 

28704

Avslutat medlemskap
Hur kan jag uppdatera MacOS (iMac 2011)? Om jag går via AppStore eller direkt under  så står det: "Ingen uppdatering möjlig."

Försökte ladda ned en Combo-variant men även det gick åt skogen. Måste jag lämna in datorn till en Apple-verkstad eller finns det något mer jag kan göra själv?

Just nu är bl.a. problemet med Safari som inte vill öppna vissa sidor, t.ex. sl.se m.fl.

Tacksam för tips!
Mac Sierra är den senaste versionen du kan köra enl. Apple. Du hämtar den här
https://support.apple.com/en-us/HT208202
 

bjorso

Aktiv medlem
Hur kan jag uppdatera MacOS (iMac 2011)? Om jag går via AppStore eller direkt under  så står det: "Ingen uppdatering möjlig."
Du bör kunna uppdatera till High Sierra 10.13.6. Mojave kräver nyare grafik som Apple kallar Metal. Men en iMac från 2011 ska kunna leva vidare i många år till utan konstigheter. Mojave känns inte som något måste? Prova någon mer webbläsare som Chrome eller Firefox, Safari är inte oersättlig.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Chrome är trevlig men otroligt minneshungring och processorkrävande om man har många flikar öppna samtidigt.
Med mycket öppet är Safari markans resurssnålare och mindre seg än Chrome.
 

M7_21

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Som jag skrev så vill inte datorn uppdatera någonting alls, försökte med en massa varianter men inget av dem lyckades. Letar jag på Apples hemsida så finns det ingen bra hjälp där, vad jag kunnat hitta iaf.

Hade liknande problem förra året med en MacBook Pro från mitten 2009, försökte på samma sätt även där. Slutade med att jag fick lämna in den och fick den uppdaterad till El Capitan, kostade ca 1500:-

Det verkar alltså gå samma väg med min iMac, ta den till service och få det fixat.

Alternativet är ju annars Chrome eller Firefox, ska testa det som alternativ.

Om någon trots allt hittar någon lösning vore det ju bingo!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Som jag skrev så vill inte datorn uppdatera någonting alls, försökte med en massa varianter men inget av dem lyckades. Letar jag på Apples hemsida så finns det ingen bra hjälp där, vad jag kunnat hitta iaf.

Hade liknande problem förra året med en MacBook Pro från mitten 2009, försökte på samma sätt även där. Slutade med att jag fick lämna in den och fick den uppdaterad till El Capitan, kostade ca 1500:-

Det verkar alltså gå samma väg med min iMac, ta den till service och få det fixat.

Alternativet är ju annars Chrome eller Firefox, ska testa det som alternativ.

Om någon trots allt hittar någon lösning vore det ju bingo!
Apple verkar ha ändrat i hur man uppdaterar OSX. Nu kör jag beta av 10.14.4 beta så detta kanske inte fungerar för dig. Fast du kan ju prova om du inte redan gjort det.
Gå in under äpple symbolen och tryck på om denna datorn. Där finns numera också knappen sök efter uppdateringar. Det fungerar oftast bättre än att använda app store.
 

M7_21

Aktiv medlem
Apple verkar ha ändrat i hur man uppdaterar OSX. Nu kör jag beta av 10.14.4 beta så detta kanske inte fungerar för dig. Fast du kan ju prova om du inte redan gjort det.
Gå in under äpple symbolen och tryck på om denna datorn. Där finns numera också knappen sök efter uppdateringar. Det fungerar oftast bättre än att använda app store.
Tack, jag har provat under  och med AppStore, tyvärr funkade inget av dem. Jag lyckades ladda ned en .dmg-fil, när jag klickade på den kom en dialogruta som meddelade att den var skadad. Provade med ett par andra alternativ också med samma resultat.

Återstår egentligen bara 1) lämna in för service 2) Köra med Chrome eller Firefox.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Hur kan jag uppdatera MacOS (iMac 2011)? Om jag går via AppStore eller direkt under  så står det: "Ingen uppdatering möjlig."

Försökte ladda ned en Combo-variant men även det gick åt skogen. Måste jag lämna in datorn till en Apple-verkstad eller finns det något mer jag kan göra själv?

Just nu är bl.a. problemet med Safari som inte vill öppna vissa sidor, t.ex. sl.se m.fl.

Tacksam för tips!
Inte alls svårt och det finns massor av detaljerade "how-to" på nätet. Skickar bara en exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=v9sE_FhSdT8
 
ANNONS