Annons

PC vs Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf Engström

Aktiv medlem
Hej!

Frilansar som fotograf och måste köpa ny dator då min gamla kraschat. Hade tidigare en Mac book pro 15 tum. Denna använde jag till bildredigering i PS och fotografering med direktfångst. Funderar på att köpa en stationär dator och en mindre laptop. Vad ska jag köpa? Så billigt som möjligt tack då jag inte fått snurr på företaget än!

Har alla bilder sparade på externa hårddiskar formaterade för Mac. Blir det svårt/jobbigt att byta till PC (för prisets skull?)

Hit me med era bästa tips tack! Är lite desperat...

/Christine
 

Pippo

Aktiv medlem
Hej!

Frilansar som fotograf och måste köpa ny dator då min gamla kraschat. Hade tidigare en Mac book pro 15 tum. Denna använde jag till bildredigering i PS och fotografering med direktfångst. Funderar på att köpa en stationär dator och en mindre laptop. Vad ska jag köpa? Så billigt som möjligt tack då jag inte fått snurr på företaget än!

Har alla bilder sparade på externa hårddiskar formaterade för Mac. Blir det svårt/jobbigt att byta till PC (för prisets skull?)

Hit me med era bästa tips tack! Är lite desperat...

/Christine
Nej, det är inte svårt (gjorde samma resa själv nyligen och är kass på datorer). Bilderna flyttas till en hårddisk som är formatterad i NTFS. Själv använde jag mig av programmet Paragon HFS+ som är gratis under en provperiod, och som låter dig läsa och flytta filer till Win.
 

Fotograf Engström

Aktiv medlem
Nej, det är inte svårt (gjorde samma resa själv nyligen och är kass på datorer). Bilderna flyttas till en hårddisk som är formatterad i NTFS. Själv använde jag mig av programmet Paragon HFS+ som är gratis under en provperiod, och som låter dig läsa och flytta filer till Win.
Tack - härligt att höra! Går det även att rädda en time machine back up som finns på min externa hårddisk?
 

PMD

Aktiv medlem
Att återställa en Time Machine backup till en NFTS-volym

Att återställa en hel backup däremot är kanske inte lika enkelt ...
Jag har inte provat, men jag kan inte komma på några hinder för att välja en NTFS-volym när man gör "Restore to ..." i Time Machine.

Man behöver förstås ha installerat någonting som gör det möjligt för macOS att skriva till en NTFS-volym, t.ex. det som Pippo föreslog (Paragon HFS+) eller det inbyggda stödet i macOS för att skriva på en NTFS-volym. Det senare är normalt avstängt och kräver lite handgrepp för att aktiveras.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det lär nog vara en aning svårare. :)

Man måste nog göra återställandet genom på en Mac med en extern NFTS-volym (som man sedan kan använda till en Windows-maskin).

Det är ju samma konfiguration som man måste använda för att flytta sitt bildarkiv från en Mac till en Windowsburk. (Såvida man inte vill kopiera filerna över ett nät).
 
ANNONS