Gammal 2020-01-07, 21:45
zosma

Geotaggning med snapbridge
Är det någon som använder geotaggning med snapbridge. Får min Nikon D500 imorgon, och det hade varit smidigt att få platsdata på bilderna, ifall det fungerar bra.
Gammal 2020-01-07, 22:05
_Matti_

Geotagging
Jag har inte provat det än med min Z7. Det verkar enkelt. Se t ex https://scottwyden.com/geotagging-nikon-snapbridge/
Blev inspirerad att prova när jag såg din fråga.
Gammal 2020-01-07, 22:54
Ventures

Det såg inte alltför smidigt ut i videon. Men det är inte det här heller. Jo GP-1 är exakt men det är inte så praktiskt med en sladd hängandes från kameran.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	001-DSC02927.jpg
Visningar:	7
Storlek:	502.5 KB
ID:	149343  

Gammal 2020-01-08, 08:30
Byråkrat

zosma skrev: Är det någon som använder geotaggning med snapbridge. Får min Nikon D500 imorgon, och det hade varit smidigt att få platsdata på bilderna, ifall det fungerar bra.
Funkar bra med min D850.
Gammal 2020-01-08, 13:18
AWid

zosma skrev: Är det någon som använder geotaggning med snapbridge. Får min Nikon D500 imorgon, och det hade varit smidigt att få platsdata på bilderna, ifall det fungerar bra.
Fungerar utmärkt för mig till en Z6. Några tips bara:-)
Ha telefonen så öppet som möjligt, t ex bröstfickan eller på armen. Annars är det lätt att GPS-signalen tappas bort under kortare eller längre perioder.

Glöm inte att slå på Bluetooth på telefonen och kameran och kolla då och då att enheterna är ihopkopplade. (Jag glömmer ofta slå på prylarna:-)

Undvik WiFi under längre perioder. Det dränerar batterier.

En bra finess är att du löpande och automatiskt kan ladda ner små jpeg-bilder från kameran till telefonen (2 Mb). Lätt att få översikt på bilderna man tar och/eller publicera till nätet.
Gammal 2020-01-08, 13:23
zosma

Får testa det i alla fall. Läste lite att vissa hade problem att den tappade kontakten, men det kanske var större problem tidigare. Och om det funkar bra, så får man mer nytta av kartfunktionen i Lightroom också.
Gammal 2020-01-08, 13:44
Falumas

Ventures skrev: Det såg inte alltför smidigt ut i videon. Men det är inte det här heller. Jo GP-1 är exakt men det är inte så praktiskt med en sladd hängandes från kameran.
Jag har en sådan också, den kom med den andra sladden också, men hittar inte den nu. D700/D800 använde den på bilden, men Z6 vill ha den andra.
Gammal 2020-01-08, 18:10
Kjell Olsson

Jag har under flera år med många olika kamerafabrikat försökt få GPS-info att fungera tillförlitligt med mobilen - men misslyckats med alla.

Efter köp av Nikon Z50 fick jag en kamera där det fungerar och det väldigt bra med min iPhone 7 med Snapbridge installerad. Har också testat med min Google Pixel 3 med samma goda resultat.

Jag använder flygplansläge påslagen när jag inte har behov av GPS-kopplingen för att spara batteri i Z50 och näst intill omedelbart, kopplar kameran och mobilen upp sig och allt fungerar som det skall när jag slår av flightmode. På Pixel 3 får man dessutom en klar och tydligt signal när grejerna hittat varandra......

Kopplingen mellan mobil och kamera sker dessutom med lågeffekt-Bluetooth vilket spar batteri i varje ända.
Gammal 2020-01-08, 18:44
zosma

Det låter ju rätt så lovande när jag läser här. Nu har jag fått min kamera, så får testa det när tillfälle ges.
Gammal 2020-01-09, 19:44
zosma

Provade igår här hemma och det funkade bra. Hade med mig kameran på jobbet idag och testade, men glömde starta snapbridge, så då blev det ingenting.
Gammal 2020-01-09, 20:15
Fredsson

Jag använder det på min Z6 och Z50 och det fungerar utmärkt. Ett tips är att i Snapbridge gå in under menyn högst upp till vänster (tre horisontella streck) och vidare under App options välja "Location data accuracy" till High. Det ökar batteriförbrukningen på mobilen men GPS taggarna blir avsevärt mycket exaktare. Ställer sedan tillbaks till Low när jag inte fotar mer för stunden.
Gammal 2020-01-09, 20:58
zosma

Fredsson skrev: Jag använder det på min Z6 och Z50 och det fungerar utmärkt. Ett tips är att i Snapbridge gå in under menyn högst upp till vänster (tre horisontella streck) och vidare under App options välja "Location data accuracy" till High. Det ökar batteriförbrukningen på mobilen men GPS taggarna blir avsevärt mycket exaktare. Ställer sedan tillbaks till Low när jag inte fotar mer för stunden.
Jo, den har jag satt på high.
Gammal 2020-01-09, 21:19
thommym

zosma skrev: Är det någon som använder geotaggning med snapbridge.
Det fungerar när det fungerar, det vill säga att det är en gissning när det är igång. Måste allt som oftast stänga av och sätta på bluetooth för att få taggningen att funka. Säkert ett problem i bluetooth som i princip är ett stort skämt.
Gammal 2020-01-09, 21:31
AWid

thommym skrev: Det fungerar när det fungerar, det vill säga att det är en gissning när det är igång. Måste allt som oftast stänga av och sätta på bluetooth för att få taggningen att funka. Säkert ett problem i bluetooth som i princip är ett stort skämt.
Inget problem för mig i och för sig, men kolla så senaste versionen av appen är installerad. Det gjordes en uppdatering i höstas som gav en klar prestandaförbättring.
Gammal 2020-01-10, 09:36
thommym

AWid skrev: Inget problem för mig i och för sig, men kolla så senaste versionen av appen är installerad. Det gjordes en uppdatering i höstas som gav en klar prestandaförbättring.
Jaghar senaste version och inga problem med prestanda. Det är bara det att det inte kopplar upp av sig själv varje gång. Måste i princip alltid pilla på inställningarna.

Men som jag skrev, det är bluetooth som är boven.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.

Lastolite Chromakey