Annons

Bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag skall fotografera några kompisars bröllop. Jag har fotograferat ett bröllop tidigare men är lite osäker på filmvalet, dels inne i kyrken (efter vigsel och det kommer gående ut eftersom fotografering inte är tillåtet under vigseln) och dels efteråt.

Kyrkan är tyvärr ganska mörk och jag kommer att behöva använda blixt (hur skulle ni synka blixten). Normal eller Rear?

Utomhus är det klart enklare.

Negativ färgfilm? Känslighet?
 

JoRa

Avslutat medlemskap
Tjena !!!

Jag skulle välja neg film på grund av det stora kontrast omfånget den har.
Blanda med synken på blixten vet ja.
Inne i kyrkan skulle jag nog rekomendera att du kör med 800asa film som tex. Konica eller Fuji.
När du plåtar brudparet utomhus, tycker jag att du skall köra med 400asa film där du sätter på ett tele (helst ett 200mm) för att få okärpa på bakrunden, finns inget mer störande som skarp bakrund.

MVH !!!
... Jovan !!!
 

Maverick

Aktiv medlem
Film...

Hej!

Inne i kyrkan skulle jag utan vidare välja Fuji 800press. En mycket bra film om än något dyr. Fast den går att köpa hyfsat billigt på nätet. På vanliga 10x15 papperskopior ser man ingen skillnad jämfört med 200, 400 film. Åtminstone har inte jag gjort det.

Ute skulle jag använda dia eller neg på ca 100,200 beroende på väder. Kanske tom 400. Skulle nog använda mitt favvisobjektiv 24-105mm. Skulle nog inte bry mig om att synka på "rear". Men det beror nog på att jag inte testat ut det tidigare.

Är det mycket ljus bakgrund, typ kyrkväggar, så överexponerar jag bilderna ett steg för att slippa på gråa väggar och brudklänning.

Slutligen skulle jag nog arrangera bilder kring vigseln. Antagligen efter bröllopet, fast jag har hört av andra att de brukar ibland göra det i samband med repetitionen med prästen.

För det mesta brukar det vara okej att fota under akten om man inte använder blixt, fast då krävs ljusstark film.

Slutligen får man hålla koll på att filmen inte tar slut i kyrkan eftersom det är oerhört pinsamt när kammeran börjar dra tillbaka filmen under ljudligt surrande.

Mvh
Maverick
 

Helena

Aktiv medlem
Jag har alltid gillat Fuji Superia... bra i färgerna och så...

Men jag måste erkänna att jag gillar Kodaks portra filmer...
Dom är speciellt framtagna för hudtoner... Vinns i olika färgmättnader... vill du ha starka färger så välj portra VC och neutrala portra NC...

http://www.kodak.se/global/en/professional/products/films/portra/portraIndex.jhtml

I kyrkan så skulle jag kolla om det fanns någonstans där du kunde stå och utan att använda blixt fotografera brudparet med naturligt ljus... Kanske du måste använda stativ för att klara slutartiden men det kan bli ganska läckert!

// Heléna
 

Brejdol

Aktiv medlem
Hihi, 3 år och 5 månader emellan sista och näst sista posten här... Men jag håller med fortfarande om Press 800 och Portra 160/400 NC/VC
 

Estethia

Aktiv medlem
om du bara kan plåta brudparet medan de rör på sig (går in/ut) så skulle iaf inte jag välja en ljuskänslig film utan köra med vanlig 400 och blirre.
du kommer inte kunna få bilder utan rörelseoskärpa hur du än gör så blixt är ett måste.
eller så kör du 3200 och väntar in brudparet på utvalda skärpeställen alt. går baklänges.
men det kommer gå åt enorma mängder film.

var, vilket datum och vilken tid är bröllopet?
den här sidan kan du kika på när solen går ner om du ska förlita dig på uteljuset vid tex. porträtten.
om du plåtar inne i kyrkan och solen har gått ner så är det definitivt blixt som gäller vid in/utgång. nåt annat går inte, inte ens med 3200 film.
svenska kyrkor har en mycket diskret innebelysning, trots att det är strålkastare.

skippa dia.
 

Estethia

Aktiv medlem
såg det sen.
svarade även på en annan tråd som pluppade upp bland 50 senaste inläggen.
förmodligen nån som plockat upp den och sen raderat sitt inlägg, för där var det bara ursprungsinlägget kvar.
kanske som här?

eller nåt. jag vet inte.
men nu ska jag börja kika närmare på datumen även på 50 senaste inläggen.
 
ANNONS