Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

aasaboe

Aktiv medlem
Jag försöker artbestämma blåvingen på bifogad bild, någon duktig fjärilsexpert som kan hjälpa mig? Tyvärr vägrade den visa upp ovansidan, men å andra sidan brukar ju undersidan vara till störst hjälp...

Kanske ett handtag med den förmodade puktörneblåvingen i inlägg #330 också?
 

Bilagor

danand

Avslutat medlemskap
Jag försöker artbestämma blåvingen på bifogad bild, någon duktig fjärilsexpert som kan hjälpa mig? Tyvärr vägrade den visa upp ovansidan, men å andra sidan brukar ju undersidan vara till störst hjälp...

Kanske ett handtag med den förmodade puktörneblåvingen i inlägg #330 också?
Var i hela fridens namn har du tagit den här bilden???? I mina ögon stoooora fläckar på framvingen och hyfsat stora fläckar på bakvingen betyder svartfläckig blåvinge i mina ögon med risk för att jag gör bort mig, detta är en megararris! Klöverblå skulle inte ha så stora fläckar på bakvingen...
 

TH-56

Aktiv medlem
Tycker också det ser ut som en svartfläckig. Sällsynt i Skåne och på Öland och Gotland.
Har du hittat den nå'n annanstans är den ett fynd!
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tack Dan och Thomas! Jag får också den till att vara svartfläckig blåvinge, men det vågade jag inte skriva... ;-)

Bilden är tagen idag vid mitt gamla barndomshem, c:a 18km söder Kristianstad i Skåne. I "Svenska fjärilar" skriver Bo Söderström "Tämligen sällsynt på Öland, Gotland och i Skåne", Fätnyckeln till Nationalnyckeln skriver "..numera nästan bara på Öland och Gotland". Stora Nationalnyckeln har jag inte idats plocka fram än.

Kanske inte så konstigt att jag hoppade till när jag räknade prickar ;-) Fantastiskt roligt att ha fått den på bild, skall snarast återvända med makro-objektivet monterat.
 

danand

Avslutat medlemskap
Tack Dan och Thomas! Jag får också den till att vara svartfläckig blåvinge, men det vågade jag inte skriva... ;-)

Bilden är tagen idag vid mitt gamla barndomshem, c:a 18km söder Kristianstad i Skåne. I "Svenska fjärilar" skriver Bo Söderström "Tämligen sällsynt på Öland, Gotland och i Skåne", Fätnyckeln till Nationalnyckeln skriver "..numera nästan bara på Öland och Gotland". Stora Nationalnyckeln har jag inte idats plocka fram än.

Kanske inte så konstigt att jag hoppade till när jag räknade prickar ;-) Fantastiskt roligt att ha fått den på bild, skall snarast återvända med makro-objektivet monterat.
Jag har visserligen haft denna på ljungen i falsterbo och den finns lite varstans i skåne men den är allt annat än vanlig, den som flera andra arter dagfjärilar har gått tillbaks kraftigt den senaste tiden, kul fynd! notera gärna på artportalen.
 

atotowi

Aktiv medlem
Vintern och våren har gått mycket hårt åt fjärilarna här hos oss men några ser man som väl är. Puktörneblåvinge har vi alltid en samling, ibland några andra blåvingar också. Den på bilden är mindre än puktörneblåv brukar vara och djupare i färgen. Är det en sliten puktörne eller lurar den mig? Får inte riktigt ihop undersidan, hittar ingen kil t.ex. men den är som sagt sliten...
Jag kikade på denna och tyckte nog att det var en Puktörne, hittade ingen annan som har den teckningen...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Försiktighet

Jag har visserligen haft denna på ljungen i falsterbo och den finns lite varstans i skåne men den är allt annat än vanlig, den som flera andra arter dagfjärilar har gått tillbaks kraftigt den senaste tiden, kul fynd! notera gärna på artportalen.
Jag skulle aldrig få för mig att lägga ut exakt lokal till fjärilar typ svartfläckig eller mer ovanliga. Samlandet är enligt mig ett gissel som kan vara droppen för känsliga arter. Jo, det finns fortfarande många samlare som inte drar sig för att nåla upp allt de ser! Många entomologer på amatör/hobbynivå befinner sig fortfarande där fågelskådarna gjorde på 1700- och 1800talet.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig få för mig att lägga ut exakt lokal till fjärilar typ svartfläckig eller mer ovanliga. Samlandet är enligt mig ett gissel som kan vara droppen för känsliga arter. Jo, det finns fortfarande många samlare som inte drar sig för att nåla upp allt de ser! Många entomologer på amatör/hobbynivå befinner sig fortfarande där fågelskådarna gjorde på 1700- och 1800talet.
Jag har också funderingar i de banorna. Just den här platsen behöver det inte komma så många till för att det skall bli trängsel, om man säger.

Hur ser ni intresserade på detta i allmänhet? Jag läste på Artportalen att man minskar på sekretessen, bra eller dåligt?
 

Mankan-B

Aktiv medlem
vilken insekt?

Behöver lite hjälp med att arta den fjäril. Kanske nån typ av fly?
Total längd ca 5cm. Den sitter på en fönsterruta har bara vridit bilden.
Tack på förhand

/Mankan
 

Bilagor

Circium

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med att arta den fjäril. Kanske nån typ av fly?
Total längd ca 5cm. Den sitter på en fönsterruta har bara vridit bilden.
Tack på förhand

/Mankan
Nej, ingen fjäril, men en nattslända. Kanske en Phryganea grandis? Jämför med artportalens bildarkiv.

Mvh Niklas
 

aasaboe

Aktiv medlem
Två gånger de senaste dagarna av vår tropiska sommar här i Skåne (vi hade 35,8 plus på skuggsidan igår...) har jag sett daggmaskar som kravlat ut från grönskan och svalkan, rakt ut på het sand eller vägbeläggning, uppenbarligen på flykt. Vid båda tillfällena syntes angriparen, och nu i eftermiddag hade jag kameran med och kunde få krypet på bild. Någon som vet vad detta är för slags "skoprpion"?
 

Bilagor

Circium

Aktiv medlem
Två gånger de senaste dagarna av vår tropiska sommar här i Skåne (vi hade 35,8 plus på skuggsidan igår...) har jag sett daggmaskar som kravlat ut från grönskan och svalkan, rakt ut på het sand eller vägbeläggning, uppenbarligen på flykt. Vid båda tillfällena syntes angriparen, och nu i eftermiddag hade jag kameran med och kunde få krypet på bild. Någon som vet vad detta är för slags "skoprpion"?
Hej!

Jag skulle tippa på att "skorpionen" är en jordlöparlarv. Larverna är liksom de vuxna skalbaggarna glupska rovdjur. Vilken art det rör sig om vågar jag inte spekulera i, men sannolikt någon av de större.

Mvh Niklas
 

aasaboe

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle tippa på att "skorpionen" är en jordlöparlarv. Larverna är liksom de vuxna skalbaggarna glupska rovdjur. Vilken art det rör sig om vågar jag inte spekulera i, men sannolikt någon av de större.

Mvh Niklas
Tack Niklas! Så långt som till larv av någonting tänkte jag aldrig. Jag blev förvånad över att den gav sig på ett så stort byte och tänkte att det kanske skulle användas för äggläggning, men det är ju inte aktuellt då ;-)

Förstår att artbestämning kan vara en aning kinkigt; 30.000 arter varav 360 i Sverige läste jag, inte helt lätt att hålla reda på.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag tycker mej se det typiska huvudet som sitter på mellankroppen utan någon egentlig ”hals” som gäller för kortvingarna. Jordlöparlarvernas huvud är mer rörligt och sitter på en tunnare ”hals”. Vad det är för art av kortvinge vet jag inte men jag hoppas att någon expert på FS kan informera om detta.
Se även översiktliga teckningar på denna site:
http://www.vastarvet.se/upload/GNM/PDF/Liv i löv-webb.pdf
sid 8 och 18
/Harald
 
ANNONS