Annons

Chinon CE Memotron

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasM

Aktiv medlem
Har letat febrilt efter en sak här hemma och snubblade över min fars gamla kamera som är en Chinon Ce Memotron. Vad är detta för något egentligen? Är det värt att lämna in den för en genomgång? Den är nog ganska duktigt gammal, är två olika objektiv. En värstingblixt från Philips, inte ett dugg. Går inte att vinkla eller nåt. Blixten är ju inte mycket men är kameran nåt att ha?
 

.Z.

Aktiv medlem
Hej Thomas.

Det är sällan värt att kosta på den här typen av kameror några större summor, man kan oftast köpa en fungerande för mindre summor. Den har Pentaxgänga vilket innebär att det finns hur mycket optik som helst att köpa till den.

Har du kollat om den fungerar? Fixa ett nytt batteri. Kolla om ljusmätaren verkar fungera & ge rimliga värden, jämför gärna med en annan kamera. Kör igenom alla slutartider & kolla att det verkar fungera. Kolla upp objektiven så att bländarlamellerna löper som dom ska & att du inte kan se några avlagringar inne i optiken. Kör sedan en testrulle & kolla.

Enligt vad jag hittade på nätet så började den tillverkas 1974 & måste därigenom ses som förhållandevis avancerad för sin tid med sin elektroniska slutare & tidsautomatik.
Vill du veta hur den fungerar så har du manualen till CEII Memotron här, det enda som ska skilja den från en CE som du har är att CEII har dubbelexponeringsmöjlihget.
http://www.butkus.org/chinon/ceii-metrotone/ceiii-memotron.htm

Larsa
 
Senast ändrad:

ThomasM

Aktiv medlem
Hoppsan, mången tack för hjälpen Larsa. Det jag vet utan att ha testat är att locket till batteriet och en skruv till luckan är borta. Är mest lite nostalgi eftersom det varit min fars kamera. Ska kolla igenom den och se om den fungerar.

Thomas
 

Elias Fuchs Toll

Aktiv medlem
Hej Thomas.

Det är sällan värt att kosta på den här typen av kameror några större summor, man kan oftast köpa en fungerande för mindre summor. Den har Pentaxgänga vilket innebär att det finns hur mycket optik som helst att köpa till den.
Det stämmer halvt, kameran har m42 fattning men det resulterar också i att det finns hur mycket optik som helst och mycket fin och prisvärd sådan dessutom.

De senare CE-4 och CE-5 har pentax gänga och är lite mer advancerade men dock mer plastiga, dock så har de kanske världens skönaste avtryckare.

Mvh
Elias
 

NikonFX

Aktiv medlem
Det stämmer halvt, kameran har m42 fattning men det resulterar också i att det finns hur mycket optik som helst och mycket fin och prisvärd sådan dessutom.

De senare CE-4 och CE-5 har pentax gänga och är lite mer advancerade men dock mer plastiga, dock så har
Det var korrekt från början. Pentaxgänga är just benämningen på M42 gängfattning. De senare Chinon har Pentax K-bajonett.

Det är bara intressant att fixa kameran av rent nostaligska skäl. Av just sådana nostaligska skäl köpte jag en begagnad Chinon CE-4 förra året eftersom det var min första kamera jag köpte för egentjänade pengar. Nu som beg 2012 gav jag 300 kr för ett fullt fungerande kit med kamerahus, winder, tre objektiv, blixt, originalväska och frakt.
 

Elias Fuchs Toll

Aktiv medlem
Det var korrekt från början. Pentaxgänga är just benämningen på M42 gängfattning. De senare Chinon har Pentax K-bajonett.

Det är bara intressant att fixa kameran av rent nostaligska skäl. .
Det stämmer att gängfattningen kallas Pentax fattning men den är mer känd som Praktika fattning, oftast säger man bara M42.

Inget fel på nostalgi men det finns många fler anledningar att använda en Chinon Memotron,
framförallt eftersom många m42 objektiv är i världsklass och just Memotron kamerorna är de enda som har bländarprioritering utan att blända ned innan man tar bilden.
Det är bland annat därför dom är kända som världens bästa M42/Pentax/Praktika SLR kamera.

Vill man ta fina bilder med den övermängd m42 objektiv som finns därute så bör man inte bortse från de här ädelstenarna, då dom delar tronen med den klassiska Asahi Pentax Spotmatic.

Grattis till köpet av CE-4!
En kamera som tagit flera av mina absoluta favoritbilder.

//Elias
 

NikonFX

Aktiv medlem
Inget fel på nostalgi men det finns många fler anledningar att använda en Chinon Memotron,
framförallt eftersom många m42 objektiv är i världsklass och just Memotron kamerorna är de enda som har bländarprioritering utan att blända ned innan man tar bilden.
Jo visst, men det jag menade var att det inte var värt att laga just denna kamera av andra skäl än nostalgiska. Värt att använda kameran är det definitivt men om den inte fungerar så behövs en åtgärd. Då blir det billigare att köpa en annan likadan begagnat än att lämna in den befitnliga kameran på lagning.

Jag satte ut en köpesannons om min CE-4 och fick flera svar direkt. Och 300 kr med tre objektiv och blixt är garanterat billigare än att laga.
 
ANNONS