Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran - 2014

Produkter
(logga in för att koppla)

mkhg

Medlem
Hej alla!
Ja nu har det blivit dags för mig att köpa en systemkamera. Är väldigt fotovan och fotar väldigt ofta men dock bara med mobilen och kameror i skolan. Men vill ta fotot till en ny nivå och skaffa en systemkamera.

Vill att kameran ska kunna användas till att fota allt möjligt. Från djur - landskap - barn som leker.
Vad skulle ni rekommendera? Priset vill jag gärna ska vara mellan 3000-5000 kr.

Har varit inne på att skaffa en Canon eller Nikon.

Mvh Mia
 

BluseD

Aktiv medlem
Hej Mia,

Jag använder själv Canon så här kommer mitt förslag för det märket, det kommer säkert något bra tips för Nikon också ifrån någon som har lite koll på det.

Jag antar att du vill att även objektiv skall inkluderas i den budget du har och mitt tips är då att titta på begagnatmarknaden.
För strax under 3000kr får du en Canon 50D och sedan skulle jag försöka hitta ett begagnat Sigma eller Tamron 17-50/2,8.

Med den kombinationen får du inte mycket tele men kanske går det att inom en snar framtid (det är snart jul :) ) köpa en 55-250.

Kameran tillhör inte instegsmodellerna men är inte svårare att lära sig än någon av dem.
 

eskil23

Aktiv medlem
Eftersom du är van att fota "vill ta fotot till en ny nivå" så skulle jag hoppa över de så kallade instegsmodellerna och gå direkt på en entusiastmodell. En begagnad Nikon D7000 borde gå att få för under 5000 kr. Även någon av Pentax billigare modeller tror jag skulle passa.
 

mkhg

Medlem
Tänka på

Hej Mia,

Jag använder själv Canon så här kommer mitt förslag för det märket, det kommer säkert något bra tips för Nikon också ifrån någon som har lite koll på det.

Jag antar att du vill att även objektiv skall inkluderas i den budget du har och mitt tips är då att titta på begagnatmarknaden.
För strax under 3000kr får du en Canon 50D och sedan skulle jag försöka hitta ett begagnat Sigma eller Tamron 17-50/2,8.

Med den kombinationen får du inte mycket tele men kanske går det att inom en snar framtid (det är snart jul :) ) köpa en 55-250.

Kameran tillhör inte instegsmodellerna men är inte svårare att lära sig än någon av dem.
Tack för dina tips!
Är det något man ska tänka på när man köper en systemkamera. Typ megapixlar och ISO och sånt?!
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, men det gäller knappt för dig. Du har ju satt en budget som hänvisar dig till en kamera som känns lite för enkel för dig, eller till en begagnad. Eftersom det då blir begagnat får du ju ta vad pengarna räcker till i Megapixelväg. Men det spelar inte så stor roll - du kommer rätt långt även med 10 Megapixel, vilket annars är rätt lite med dagens mått mätt.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Om du har begränsad budget och inte tänkt utöka objektivsamlingen framöver är en avancerad kompaktkamera ett bättre val. Själv hade jag en Fujifilm x10, utöver min systemkamera, som jag hade med mig vid de tillfällen jag inte ville släpa på en stor systemkamera. Tycker denna fungerade ypperligt bl. a. vid fotografering av barn inomhus. I 6 MP läget gav den mkt bra isoprestanda och dynamikomfång. Men om du vill ha fler pixlar rekommenderas istället den senaste Fujifilm x20.
 

BluseD

Aktiv medlem
Tack för dina tips!
Är det något man ska tänka på när man köper en systemkamera. Typ megapixlar och ISO och sånt?!
Det är som Anders skriver, med en begränsad budget så får du köpa det du har råd med och jobba med det du har.
Gå en grundkurs i foto och få förståelse för hur allt hänger ihop med iso, slutartid och bländare, då kommer du få bättre förutsättningar till att ta bra bilder.

Alternativet är att köpa en bra kompakt som Tom rekommenderar.
 

Prauter

Aktiv medlem
Jag hade absolut köpt ny kamera. Skönt med garanti och om du köper Nikon ingår ju ofta Nikon School som är en fotokurs för att lära sig kameran (om det är intressant).

I din budget ryms Nikon D3300 och D5200. Valet mellan dem beror på vad man prioriterar, men om du åker till närmsta elektronikvaruhus kan du känna på dem. Och om inte exakt rätt modell finns så får du ändå en känsla av storleksskillnaden på D3xxx och D5xxx.

Jag håller inte med några av ovanstående att du skall hoppa över "instegsmodellerna" och köpa begagnat. Man får otroligt mycket för pengarna på just dessa modeller och även en D3300 går att kontrollera enkelt i A- och S-läge. Däremot finns det bara ett kontrollhjul (som används för att ställa in bländare/slutartid osv) och på de dyrare finns det två. Vilket egentligen bara har betydelse när man fotar helmanuellt, men hur ofta sker det?

Om du nu skulle köpa nikon så är det troligt att paketet innehåller ett 18-55mm objektiv. Se dock till att objektivet har boikstäverna VR eller VRII. Detta är bildstabilisering, vilket ofta är guld värt!

Mitt tips alltså: Köp nytt och modernt!
 

Mekitaton

Aktiv medlem
Jag håller också med om att det är säkrast att köpa nytt då det kommer till kameror.
Speciellt nybörjarkamerorna.
Jag köpte min begagnad och då jag förde den på rengöring upptäckte de smuts som satt under lågpassfiltret, som troligtvis kommit i samband med tillverkningen. Inget att göra åt och bara att acceptera att fläcken syns på alla kvällsfoton med liten bländare... :/ Hade jag köpt en ny kamera så hade jag fått en ny på garanti... Men nu var ju denna några år..

Om man väljer Canon eller Nikon beror nog på dig själv.
Canon är mer användarvänlig och enkel att lära, de modeller jag har kikat på har flera inställningsknappar lätt tillgängliga (instegsmodellerna), Nikons instegskameror/nybörjar kameror kräver lite mer eftersom de flesta inställningar ligger inne i menyn, så den tar längre att lära sig, fördelen med det är väl att du på samma gång lär dig bättre hur det funkar och hur saker och ting hänger ihop.

Det är också viktigt att du väljer den kamera som du tycker är bekvämast att hålla, så det första du ska börja med är att åka och kika och känna på de olika modellerna.

Youtube är bra att klicka runt i, för där finns så många fina jämförelse klipp på just nikon och canon.


Båda är fina kameror, själv har jag Nikon.
 

Taka

Aktiv medlem
Var i landet bor du? Finns nog någon medlem som kan hjälpa dig att komma igång med vilken kamera du än väljer att köpa.
Jag rekommenderar som vissa andra att köra på en avancerad kompakt, oftast har de mycket skarpa och bra objektiv och du får alla möjligheter till manuella inställningar.
Alternativt så kör på en instegskamera, Nikon, Canon, Pentax, Fuji, Panasonic och Olympus (Micro four thirds) har alla bra modeller som finns till billiga priser och möjligheter till alla manuella inställningsmöjligheter. Om du inte har någon som kan hjälpa dig så skulle jag köpa en billigare kamera och satsa på en fotokurs eller liknande.
 

b1967

Aktiv medlem
Jag håller inte med några av ovanstående att du skall hoppa över "instegsmodellerna" och köpa begagnat. Man får otroligt mycket för pengarna på just dessa modeller och även en D3300 går att kontrollera enkelt i A- och S-läge. Däremot finns det bara ett kontrollhjul (som används för att ställa in bländare/slutartid osv) och på de dyrare finns det två. Vilket egentligen bara har betydelse när man fotar helmanuellt, men hur ofta sker det?
Två kontrollhjul har man visst mycket nytta av även när man inte kör helt manuellt.
T.ex. när jag kör i A-läge (dvs jag väljer bländare och kameran styr slutartiden) så använder jag det ena hjulet till att justera bländaren och det andra använder jag då till att justera iso'n. Riktigt smidigt!

En beg Nikon D7000 tycker jag är ett mycket bra alternativ.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för dina tips!
Är det något man ska tänka på när man köper en systemkamera. Typ megapixlar och ISO och sånt?!
Många megapixlar är viktiga om du ska göra extremt stora bilder eller beskära mycket, men gör man inte det har de ganska lite med bildkvalitet att göra. Har man över 10 megapixel klarar man sig väldigt långt. Tänker du inte fylla väggarna bilder i A2 och A1 storlek så har alla nya kameror mer än nog med pixlar. Kameror som Nikon D4 som används av många tidningar klarar t.ex. inte mer än 16 Megapixel.

Vad du ska titta efter främst brus vid svagt ljus, och dynamiskt omfång. Tyvärr hänger det här ganska mycket samman med sensorns storlek. Ska du gå upp en storlek är du utanför budget direkt. Dxo har en bra site för att jämföra sådant här några exempel. Här några exempel på de stora märkenas instegskameror därifrån

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-1200D-versus-Nikon-D3300-versus-Pentax-K-50___940_928_890

Tänk dock på att de här siffrorna gäller vad sensorn klarar, ska du dra full nytta av Nikon D3300:as fina sensor behöver du skaffa bra optik, om vi undantar Nikons fina 50/1.8 och 35/1.8, så brukar det vara dyrt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag håller inte med några av ovanstående att du skall hoppa över "instegsmodellerna" och köpa begagnat. Man får otroligt mycket för pengarna på just dessa modeller och även en D3300 går att kontrollera enkelt i A- och S-läge. Däremot finns det bara ett kontrollhjul (som används för att ställa in bländare/slutartid osv) och på de dyrare finns det två. Vilket egentligen bara har betydelse när man fotar helmanuellt, men hur ofta sker det?
Till skillnad från instegskamerorna där man måste gå in i menyerna varje gång man ska ändra något så sköter man det med de båda rattarna på en bättre kamera. Exempelvis: Man håller in AF-knappen och byter AF-läge med det främre hjulet och AF-område med det bakre. Man håller in ISO-knappen och ändrar ISO med den bakre ratten och sätter på eller stänger av auto-ISO med den främre. Man håller in BKT-knappen och ändrar hur många bilder som ska gafflas med den bakre ratten och exponeringsintervallet med den främre. Samma sak med vitballans och bildstorlek.

Att få en extra ratt är dock inte den stora fördelen med en proffsigare kamera. Det är att kunna styra externa bilxtar, att kunna mikrojustera fokus för olika objektiv, att kunna använda manuella objektiv eller objektiv utan inbyggd AF-motor, eller bara en så enkel sak som att kunna använda kameran när det regnar. Ställt mot högre upplösning och eventuellt inbyggd WiFi så tycker jag att en begagnad bättre kamera vinner mot en ny instegskamera.
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Till skillnad från instegskamerorna där man måste gå in i menyerna varje gång man ska ändra något så sköter man det med de båda rattarna på en bättre kamera. Exempelvis: Man håller in AF-knappen och byter AF-läge med det främre hjulet och AF-område med det bakre. Man håller in ISO-knappen och ändrar ISO med den bakre ratten och sätter på eller stänger av auto-ISO med den främre. Man håller in BKT-knappen och ändrar hur många bilder som ska gafflas med den bakre ratten och exponeringsintervallet med den främre. Samma sak med vitballans och bildstorlek.

Att få en extra ratt är dock inte den stora fördelen med en proffsigare kamera. Det är att kunna styra externa bilxtar, att kunna mikrojustera fokus för olika objektiv, att kunna använda manuella objektiv eller objektiv utan inbyggd AF-motor, eller bara en så enkel sak som att kunna använda kameran när det regnar. Ställt mot högre upplösning och eventuellt inbyggd WiFi så tycker jag att en begagnad bättre kamera vinner mot en ny instegskamera.
Kan även vara värt att titta på Pentax om man vill ha något nytt i den stilen. De fördummar inte sina instegsmodeller som Nikon och Canon och har många smarta finesser som gör dem enkla att använda. Dessutom väldigt bra byggkvalitet.
 

Mekitaton

Aktiv medlem
Till skillnad från instegskamerorna där man måste gå in i menyerna varje gång man ska ändra något så sköter man det med de båda rattarna på en bättre kamera. Exempelvis: Man håller in AF-knappen och byter AF-läge med det främre hjulet och AF-område med det bakre. Man håller in ISO-knappen och ändrar ISO med den bakre ratten och sätter på eller stänger av auto-ISO med den främre. Man håller in BKT-knappen och ändrar hur många bilder som ska gafflas med den bakre ratten och exponeringsintervallet med den främre. Samma sak med vitballans och bildstorlek.

Att få en extra ratt är dock inte den stora fördelen med en proffsigare kamera. Det är att kunna styra externa bilxtar, att kunna mikrojustera fokus för olika objektiv, att kunna använda manuella objektiv eller objektiv utan inbyggd AF-motor, eller bara en så enkel sak som att kunna använda kameran när det regnar. Ställt mot högre upplösning och eventuellt inbyggd WiFi så tycker jag att en begagnad bättre kamera vinner mot en ny instegskamera.
Väljer man Canon behöver man inte rota om i menyerna så mycket. :)
 

Prauter

Aktiv medlem
Till skillnad från instegskamerorna där man måste gå in i menyerna varje gång man ska ändra något så sköter man det med de båda rattarna på en bättre kamera. Exempelvis: Man håller in AF-knappen och byter AF-läge med det främre hjulet och AF-område med det bakre. Man håller in ISO-knappen och ändrar ISO med den bakre ratten och sätter på eller stänger av auto-ISO med den främre. Man håller in BKT-knappen och ändrar hur många bilder som ska gafflas med den bakre ratten och exponeringsintervallet med den främre. Samma sak med vitballans och bildstorlek.

Att få en extra ratt är dock inte den stora fördelen med en proffsigare kamera. Det är att kunna styra externa bilxtar, att kunna mikrojustera fokus för olika objektiv, att kunna använda manuella objektiv eller objektiv utan inbyggd AF-motor, eller bara en så enkel sak som att kunna använda kameran när det regnar. Ställt mot högre upplösning och eventuellt inbyggd WiFi så tycker jag att en begagnad bättre kamera vinner mot en ny instegskamera.

Det är sant att man slipper menyer i större utsträckning, men samtidigt är det väldigt sällan man (jag) använder bracketing eller ändrar AF. En iso-knapp hade de ju däremot kunnat kosta på även en D3300 kan man tycka.

Sedan skall det ju sägas att vad du säger endast gäller nyare kameror. Åtminstone kan inte min D90 ändra iso på ena hjulet när jag fotar i A. Inte heller kan man sätta på auto-iso genom att hålla in iso-knappen.
 

b1967

Aktiv medlem
Det är sant att man slipper menyer i större utsträckning, men samtidigt är det väldigt sällan man (jag) använder bracketing eller ändrar AF. En iso-knapp hade de ju däremot kunnat kosta på även en D3300 kan man tycka.

Sedan skall det ju sägas att vad du säger endast gäller nyare kameror. Åtminstone kan inte min D90 ändra iso på ena hjulet när jag fotar i A. Inte heller kan man sätta på auto-iso genom att hålla in iso-knappen.
Då har du inte läst manualen.
Klart man kan styra ISO med ena hjulet i A, S och P lägena på en D90.
Sid 181 i manualen ;-)
 
ANNONS