Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativa ställen att visa sina bilder? Kanske med andra?

Produkter
(logga in för att koppla)

jlindblom

Avslutat medlemskap
Jag är alldeles rykande färsk på detta och är inte på något vis aktuellt för mig själv på vem vet hur länge, men ni som ställer ut, var började ni? Alla kan ju inte ha börjat med "stor" enskild utställning/ ett vernissage? Har hört at man kan ställa ut på cafeér, bibliotek, restauranger, hotell osv men inte mer än "hört". Vem gör det, och hur gör man det? Vad tyckte ni som ställde ut på cafe, restaurang, bibliotek eller liknande? Dvs inte ett galleri. Ställde ni ut själva då eller i ett sammanhang?
Tycker ni i efterhand att det gick bra, fick ni respons på era bilder? Önskar ni att ni gjort det tidigare eller kanske väntat längre?
Intressant ifall någon vill berätta lite!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tips

Ett litet tips är att kontakta matställen eller caféer i samband med konstrundor och skördefester och liknande arrangemang. Då blir det ju lite extra exponering och så mycket trevligare för de som besöker ställena. de får ju ett extra event helt på köpet s.a.s. Blir det lyckat så är det ju bara positivt att t.ex. konstrundearrangörerna får en knäpp på näsan då det på många ställen är en klubb för inbördes beundran och att de inte alltid släpper in konst såsom fotografi.
 

jlindblom

Avslutat medlemskap
Ett litet tips är att kontakta matställen eller caféer i samband med konstrundor och skördefester och liknande arrangemang. Då blir det ju lite extra exponering och så mycket trevligare för de som besöker ställena. de får ju ett extra event helt på köpet s.a.s. Blir det lyckat så är det ju bara positivt att t.ex. konstrundearrangörerna får en knäpp på näsan då det på många ställen är en klubb för inbördes beundran och att de inte alltid släpper in konst såsom fotografi.
Ah, mkt sant! ÄR det något du själv gjort, eller har du ställt ut under andra former/inte ställt ut?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej

Har inte själv utnyttjat detta. Men efter kontakt med lokala konstrundor har det inte varit så svårt att lista ut att detta är en smart idé.
 

jlindblom

Avslutat medlemskap
Har inte själv utnyttjat detta. Men efter kontakt med lokala konstrundor har det inte varit så svårt att lista ut att detta är en smart idé.
Ok, tack för svaren, av intresse mailade jag en konstförening som anordnat konstrundan i Roslagen och frågade ifall de brukar ha med fotografiska utställningar under dessa.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker att det stora forumet idag är Internet, visst kan man visa bilder på ett cafe eller bibliotek, men vill man verkligen nå ut så är det nätet som gäller. Nu är det förstås inte helt lätt eftersom man inte är ensam, men vill man satsa och gör det bra, då är det nätet som gäller. Det ger en enorm effekt och intresset är stort, men som sagt man är inte ensam om det…:)

/Ulf
 

BluseD

Aktiv medlem
Min lokala ICA-handlare funderar på att ha lite utställning i butiken med alster ifrån lokala konstnärer och fotografer.
Jag kontaktade honom och det blir eventuellt ett möte i nästa vecka för att diskutera upplägg.
 

eldgja

Ny medlem
Hej,

Lokala bibliotek är ofta intresserade liksom om du har något naturreservat/nationalpark (naturfoto förstås) som har ett center s.k "Naturum". Caféer, gärna ute på landet kan vara intresserade.
Om du bor så att du har något shoppingcenter med s.k "galleria" kan du också testa liksom på din egen arbetsplats om du jobbar i offentlig regi eller på större företag som ofta har konstklubbar.Men räkna inte med någon försäljning på dessa typer av utställningar. Säljer gör man på "riktiga" gallerier. Allt detta enligt egen erfarenhet (ca 25 utställningar av blandad sort)
Gå med i en fotoförening också. De flesta ordnar olika slags utställningar eller deltar i större evenemang med medlemmarnas bilder. Störst publik får du dock på internet.
Lycka till!
 

jlindblom

Avslutat medlemskap
Tycker att det stora forumet idag är Internet, visst kan man visa bilder på ett cafe eller bibliotek, men vill man verkligen nå ut så är det nätet som gäller. Nu är det förstås inte helt lätt eftersom man inte är ensam, men vill man satsa och gör det bra, då är det nätet som gäller. Det ger en enorm effekt och intresset är stort, men som sagt man är inte ensam om det…:)

/Ulf
Hur tycker du man lyckas på nätet då, vad är viktigt? Genom sin egen hemsida, olika sociala medier? Har mest föreställt mig att en fotograf "försvinner" på nätet om de inte redan är kända men så kanske inte är fallet mao?
 

jlindblom

Avslutat medlemskap
Min lokala ICA-handlare funderar på att ha lite utställning i butiken med alster ifrån lokala konstnärer och fotografer.
Jag kontaktade honom och det blir eventuellt ett möte i nästa vecka för att diskutera upplägg.
Men vad roligt initiativ från Ica-handlaren! Hur fick du höra om det? Hade personen ifråga gått ut med det eller känner du personen? Berätta gärna sen hur mötet gick och den eventuella visningen!
 

jlindblom

Avslutat medlemskap
Hej,

Lokala bibliotek är ofta intresserade liksom om du har något naturreservat/nationalpark (naturfoto förstås) som har ett center s.k "Naturum". Caféer, gärna ute på landet kan vara intresserade.
Om du bor så att du har något shoppingcenter med s.k "galleria" kan du också testa liksom på din egen arbetsplats om du jobbar i offentlig regi eller på större företag som ofta har konstklubbar.Men räkna inte med någon försäljning på dessa typer av utställningar. Säljer gör man på "riktiga" gallerier. Allt detta enligt egen erfarenhet (ca 25 utställningar av blandad sort)
Gå med i en fotoförening också. De flesta ordnar olika slags utställningar eller deltar i större evenemang med medlemmarnas bilder. Störst publik får du dock på internet.
Lycka till!
Jättemycket matnyttigt, tack! Ja jag vet inte om det någonsin skulle bli aktuellt för egen del men har vänner som fotar "konstfoto" (vet ej vad det bör kallas) och känner att det måste finnas alternativa ställen att visa sin konst utan att behöva gå "all in" och satsa på riktigt galleri i början. Om jag i framtiden har bilder att visa så är jag nog smygstartare i form av cafe´eller liknande tror jag. Intressant att detta med internet dyker upp igen som största källa till pubilk, folk hittar väl fram så småningom förmodar jag!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hur tycker du man lyckas på nätet då, vad är viktigt? Genom sin egen hemsida, olika sociala medier? Har mest föreställt mig att en fotograf "försvinner" på nätet om de inte redan är kända men så kanske inte är fallet mao?
Det är verkligen inte lätt och Internet flödar av enastående bra foto idag, det finns ingen motsvarighet i historien och det handlar förstås om tillgänglighet. Men är du ambitiös och har något unik så är det nätet som gäller, för det kommer att uppmärksammas, men som sagt konkurrensen är mördande:) kolla på 500pix.com så får du en fingervisning. Flödet in är enormt, du lägger upp en bild och efter en stund har det lagts upp femtio nya.

Jag tror på fotositer i kombination med egen hemsida, som du kan länka till. Visst cafeer och bibliotek kanske kan funka med det blir en annan grej.

/Ulf
 
ANNONS