Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andra kamera eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Tänkte berätta lite om min situation. I många år fotograferade jag med 7D och var nöjd i början. Senare bytte jag till en 6D och blev frälst av bildkvaliteten och ISO prestationen. I skrivande stund har jag kvar min 6D och är nöjd.

Jag fotade tidigare mycket fågel (då jag hade 7D) sen kom 6D och det blev mer landskap och mer stillastående djur som vilt och liknande. Fåglar kan jag fotografera men inte som tidigare och nu oftast från gömsle och i mer kontrollerade situationer än förr. I dessa lägen är 6D kanon.

Är mest ute vid gryning och skymning och inte lika ofta mitt på dagen. Under de senaste året så har jag tyckt att det kanske skulle vara skönt med en andra kamera. Jag sitter mycket i bilen och fotograferar och då kan det vara skönt att ha två olika uppsättningar klara. Det kan även vara en trygghet när man ska ut och resa och inte behöva vara orolig att man blir tomhänt om en kamera lägger av. Jag har inga ljusstarka objektiv.
17-40/4L, 70-200/4L, 90/2.8, 150-600 VC.

Mina tankar går så här:
Ska jag skaffa en till kamera så är bildkvalitet en viktig punkt och jag är lite rädd för att jag har vant mig och blivit kräsen med fullformat kameran och kanske inte kan återkomma till crop kamera längre.

Valen jag har tänkt mig är:
- 7D MKII
- 6D (N)
- Nytt objektiv

Om jag börjar med nya 7D mkII. Denna kamera har allt som jag skulle kunna utvecklas mer med. Snabb af och bra filmning. Kanske får jag en bra chans och anledning att återvända till flygande fågel fotografering igen. Men kommer jag acceptera bildkvaliteten med de objektiv jag har. Det vore skillnad om jag ägde snabba teleobjektiv och liknande då ISO prestandan inte är lika imponerande här och då krävs ännu mer ljus än vad jag har vant mig vid. Mycket pengar. 16.500:-

6D då. Jag har tänkt på den billiga modellen då jag inte har använt gps eller wi-fi i min nuvarande 6D. Kameran är jag nöjd med och ISO prestandan har blivit en vardag för mig. Inga problem att få ut fina bilder med ISO 4000 i alla miljöer. Om inte högre. Filmningen saknar bra af och kameran är inte snabb men jag gillar mittersta fokuspunkren, dock är de övriga fokuspunkterna nästan helt värdelösa då jag använde mittersta för fokuseringen. Denna kamera har jag lyckats bra med. Men kommer jag att känna att det är värt en extra kamera och då också en som jag redan har? Ingen vidare utveckling om man ser ur den synpunkten.

Nytt objektiv vill man ju alltid ha men jag känner mig ändå nöjd med utrustningen jag har idag. Visst kan jag uppgradera utrustningen.

Det jag funderar på här år kanske att sälja min 17-40 och skaffa den nya 16-35? Även fast jag är nöjd med mitt 17-40 så är det ju alltid roligt med nya prylar som också presterar lite bättre.

Kanske sälja mitt nuvarande 70-200/4L och skaffa Tamrons 70-200/2.8 vc?

Som ni märker går det många funderingar och lösningar runt i mitt huvud. Jag ska också till Finland nästA månad och fota Björn, järv och varg. Kanske är jag orolig att en kamera inte räcker därborta då jag haft denna resan planerad väldigt långt tillbaka.

Eller ska jag bara tuta och köra med min nuvarande 6D tills den ger sig och införskaffa objektiv som har en längre livslängd än vad en kamera vanligtvis har. Dock så ska bara 6D slutare hålla för 100.000 exponeringar :/

Lite hjälp och tips?
 

BluseD

Aktiv medlem
Spontant skulle jag säga 7D mark II och det av den enkla anledningen att tillsammans med din 6D får du en grym täckning över brännvidderna med 70-200 på FF och 150-600 på crop, närbilder får du ta med mobilen. :D

Skillnaden i bildkvalité / ISO kommer du nog kunna leva med och med lite planerande med val av objektiv på kamerorna så kan du nog ta de flesta bilderna med 6D utom fågel på flykt långt borta förstås, se mina val av objektiv ovan som optimalt att ligga på passagerarsätet i bilen.
 

samispringsteen

Aktiv medlem
Spontant skulle jag säga 7D mark II och det av den enkla anledningen att tillsammans med din 6D får du en grym täckning över brännvidderna med 70-200 på FF och 150-600 på crop, närbilder får du ta med mobilen. :D

Skillnaden i bildkvalité / ISO kommer du nog kunna leva med och med lite planerande med val av objektiv på kamerorna så kan du nog ta de flesta bilderna med 6D utom fågel på flykt långt borta förstås, se mina val av objektiv ovan som optimalt att ligga på passagerarsätet i bilen.
Tack för svaret. Jag skulle nog tänka tvärtom när de kommer till val av just de två objektiven:) 70-200 på crop då du har 1.6x förlängning och 150-600 på ff då den kameran behöver mer brännvidd och är bättre på höga ISO då objektivet inte är en fast f4. Det kommer ta en stund detta märker jag. Dock var jag nöjd med 70Ds bildkvalitet som jag fick prova under kortare tid tidigare så möjligheten finns att jag en dag kanske har en cropmkamera igen :) om inte annat, snart :)

Dock kan jag få nya 70-200/2.8 (Canon) för samma pris som 7D :) är du nöjd med din 70-200 på 6Dn?
 

BluseD

Aktiv medlem
Tack för svaret. Jag skulle nog tänka tvärtom när de kommer till val av just de två objektiven:) 70-200 på crop då du har 1.6x förlängning och 150-600 på ff då den kameran behöver mer brännvidd och är bättre på höga ISO då objektivet inte är en fast f4. Det kommer ta en stund detta märker jag. Dock var jag nöjd med 70Ds bildkvalitet som jag fick prova under kortare tid tidigare så möjligheten finns att jag en dag kanske har en cropmkamera igen :) om inte annat, snart :)

Dock kan jag få nya 70-200/2.8 (Canon) för samma pris som 7D :) är du nöjd med din 70-200 på 6Dn?
Gällande objektivval tänkte jag 70-200 på 6D blir just det medans 150-600 på crop blir när man krånglar till det och räknar 240-960, täckning blir förutom glappet mellan 200 till 240 på 70-960mm.
Du har en poäng gällande iso och bländare och med det i åtanke så blir det 150-600 på 6D och 17-40 på 7D, om du var jag...

Min 70-200 fungerar kalas på 6D, bilderna blir fantastiska - men - det objektivet kan leverera snabbare fokus med ett annat hus, jag körde det till en 7D tidigare och det var skillnad.
 

samispringsteen

Aktiv medlem
jaha det blev så, kul att veta när man följt tråden :)

fördelen med två lika hus är ju att skiftet mellan husen går smidigare vad gäller att allt fungerar identiskt, behöver ju heller inte hålla 2 senstorstorlekar i huvet och 6D är ju en kalaskamera för de pengarna!
Precis samt att alla de olika objektiven är anpassade efter fullformat även fast de fungerar till crop-kamera också men då blir de objektiven nya med tanke på 1.6x faktorn. Ska ta ut dom båda idag. Tidigare snålade jag med att ta bilder tack vare slutaren som är gjord för 100k bilder (man vet ju aldrig, mer eller mindre) så nu är man ju fri ifrån den grejen också :)
 
ANNONS