Annons

byta ut iMAC eller LR eller bägge?

Produkter
(logga in för att koppla)

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
SSD vs HD

Gillar du snurrdiskar änvänd det, jag har inget att invända mot det. Jag gillar SDD, det passar mig bättre. Snabbare uppstarter, läser och skriver filer snabbare. Använder PS/LR och olika pluggar. Jag kör vidare med SSD och generöst med RAM :)
Jag tänkte gå över till SSD dels pga snabbhet och dels pga av tillförlitlighet, elektronik känns bätttre än finmekanik. Men några pålästa (????) individer menade att mekaniska HD var mer tillförlitliga än SSD, det fick mig att inte gå vidare just då, men fan vet om Jagvtror dom har rätt
 

lofling

Aktiv medlem
Gillar du snurrdiskar änvänd det, jag har inget att invända mot det. Jag gillar SDD, det passar mig bättre. Snabbare uppstarter, läser och skriver filer snabbare. Använder PS/LR och olika pluggar. Jag kör vidare med SSD och generöst med RAM :)
Vet du vad. Jag skiter i vad du tycker för att igen använda ett ord du använt. För att jag är trött på att du läser in alldeles för mycket och inte funderar på vad andra menar.

Jag älskar SSD. Men de är dyra och om du har läst det jag länkat till kan du se att den (kanske marginella) förbättring man kan se om man byter till SSD kanske inte är värd det högre priset. Speciellt inte för att lagra bilder. Ditt förra inlägg verkade ge skälet att det absolut ska gå snabbare för TS att byta.

Jobbar du för Adobe för den delen eftersom du verkar vilja påtvinga andra åsikten att det egentligen är användaren som är felet och inte programmen med uråldrig kod de säljer?
 

andste

Medlem
Har en 27" iMac, 2015 årsmodellen och använder Lightroom utan problem med ett litet undantag och det är när man använder penselverktyget då går det segt och fläktarna snurrar igår och datorn låter mer eller mindre som ett flygplan som ska lyfta, allt annat upplever jag att det fungerar problemfritt.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Tack

Såsom varande TS tackar jag alla såhär långt för engagemang och intressanta upplägg. Vet inte om jag trots detta vet mer vad att göra, men att trycka in lite extra RAM tvingar mig inte att gå från gård och grund så vi gör väl det och testar effekten (insåg att jagvbara hade 4GB blush ). Sen klurar jag vidare bl.a. Genom att testa alternativen till LR. Min gamla iMac mid 2010 får på tuffa på ett tag till, sen får vi se.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Lite spontana tankar kring datorprestanda och hårdvara.

Hårdvara inom IT är alltid komplext. Fast detta att vi skall behöva byta dator och kringutrustning var tredje år känns väldigt förlegat. Jag tycker vi idag bör kunna köra en dator minst 5-8 år innan vi skall tvingas byta på grund av att datorn blir ohållbart seg.

Själv har jag en Macbook air 11 från 2010 med 2 gb. Den kan fortfarande köra apples senaste version av MacOs 10.12.6. Men med nya releasen 10.11 lär den bara få säkerhetsfixar. Den klarar de flesta arbetsauppgifter fast är givetvis inget prestandamonster. Fast den duger givetvis inte för avancerad bildbehandling.
Min ipad pro klår den när det gäller det mesta. Det är den jag använder just nu. Lätt, smidig med bra prestanda och ett modernt operativsystem. Fast inte idealet för att hantera bilder mer än att titta på dem och kommer inte vara det så länge jag inte kan ansluta till perifiera servrar och blixtsnabbt internet.

Den dator jag använder för bildbehandling är en MacBook Pro 15 retina med 8 Gb ram och 256 GB SSD. Bilderna ligger oftast inte på SSD disken. Om jag importerar till SSD disken eller USB diskarna spelar ingen större roll.
De ligger på portbala små USB 3 WD diskar och uppbackade på 2 NAS servers.
Datorn är en mid 2012 retina så nu med 5 år på nacken.
Printar gör jag på en Epson 3880 Pro A2 printer.
Denna konfiguration fungerar fortfarande acceptabelt. Så det är min hårdvara.

Jag föredrar definitivt Mac framför PC men det beror nog mest på min personliga smak. Som konsult har jag ofta tvingats använda ett kundföretags lånedator (oftast PC) för att sköta mitt jobb samtidigt som jag gjort så mycket det går när det gäller rapporter och annat på min egen Mac. Det säger säkert mer om mina personliga preferenser än om vad som är bäst. Precis som jag föredrar BMW framför Volvo eller kött framför grönsaker.

Slutligen måste jag säga jag är lite trött över alla dessa som bygger sina egna datorer och ständigt försöker få oss alla andra att göra samma sak.
På engelska har ni ett namn. Tinkerer. Det finns både en positiv och negativ betydelse av termen.
Skall vi försöka beskriva det objektivt är det någon som gillar tekniken mer än resultatet av det verkliga syftet med att äga prylen från början. En som gillar att trimma gräsklipparen eller hitta den optimala slipvinkeln på kniven för en perfekt klippt gräsmatta.
De flesta av oss är vi inte intresserade. Vi spenderar inte 1000-tals timmar på att studera forum för att jämföra datordetaljer för att plocka ihop den optimala datorn. Vi spenderar några 10-tals timmar på att leta efter den dator vi tror på och sedan någon timme på att åka och köpa den. Nog om hårdvara.

Låt oss gå in på det verkliga problemet. Lite mer avancerad programvara för att hantera raw-filer.
Här blir det ändå mer komplicerat när man dyker djupare in i det hela.
Låt oss först ta lite historia om digtitalkameran och hur vi började hantera digtialbilder.

I mitten av 90-talet började vi kunna köpa kameror som bara kostade så där 10 tkr för att ta digitila bilder som vi kunde spara i vår dator och skicka till andra. (Kameror sämre än den sämsta Kodak instamatic kameran)

( PC-datorer var fortfarande sällsynta och webben något de flesta inte hört talas om.)
Det görs många försök senare under 90-talet att skapa en optimal kamera för digitala bilder. Oftast en konvertering av någon analogkamera till någon där filmen är ersatt av en sensor. Tekniken var då CCD.
Sedan kom den revolutionernade CMOS sensorn och Canon EOS-D30.
Ett par år senare kom Canon 20 D och gjorde övergången till digitalt möjligt för oss amatörfotografer och gav oss möjligheter som vi aldig tidigare hade haft. Ungefär här skapades också de första program som vi använder idag för raw-konvertering. Camera raw och PS var då i början enda möjligheten att framkalla raw-filer.
Så låt oss dra streck där och enas om att det var ungefär då programvaran började betyda mer än kameran.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
I morgon skall jag mer gå in på hur jag ser på dagens program. Fast den åsikten är baserad på vilka kamror jag har.. Man kan inte koppla bort resultat och prestanda per kamera från version av raw-konvertare och grundläggande i detta är hur programmet sköter demosaiging och redenering.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vet du vad. Jag skiter i vad du tycker för att igen använda ett ord du använt. För att jag är trött på att du läser in alldeles för mycket och inte funderar på vad andra menar.

Jag älskar SSD. Men de är dyra och om du har läst det jag länkat till kan du se att den (kanske marginella) förbättring man kan se om man byter till SSD kanske inte är värd det högre priset. Speciellt inte för att lagra bilder. Ditt förra inlägg verkade ge skälet att det absolut ska gå snabbare för TS att byta.

Jobbar du för Adobe för den delen eftersom du verkar vilja påtvinga andra åsikten att det egentligen är användaren som är felet och inte programmen med uråldrig kod de säljer?
Här kommer ett vänligt svar tillbaka.

Forumet är fullt med åsikter och eget tyckande, vi uppfattar saker olika och finner olika lösningar på problemen.

Om jag skriver en post på FS om vad jag tycker funkar bra och får till svar endast en länk till en annan "tyckare" på en privat blogg. Hur kan man tolka den informationen i förhållande till dig? Precis så som jag gjorde, det var min tolkning.

Jag använder SSD rakt av (i projektet), tycker det ger tidsfördelar när jag använder PS/LR med pluggar och att kunna skicka fildata mellan programmen, spara, öppna filer osv.

Du citerar mig, jag skrev ungefär så här: jag kan inte bedöma hur Adobe skriver kod i förhållande till andra utvecklare
.
 
Senast ändrad:
Gammal MBP snabbare än ny iMac?

Jag "uppgraderade" just från en 2013 15" MBP Retina, som då var bästa specen (16GB minne, 512 GB SSD) till den nya toppspecade 27" iMac med 32GB minne och 1TB SSD. Tanken var såklart bättre skärm (5K Retina) men framför allt snabbare jobb i Lightroom. Men.... Det känns banne mig som om min nya iMac är långsammare! "Allt" i Lightroom reagerar något långsammare, kan inte sätta fingret på något speciellt.

Kan det vara så?

Premiere Pro klagar när jag öppnar gamla projekt på att någon grafikmotor saknas i den nya datorn, men jag vet inte om det skulle göra skillnad.
 

UGJ

Aktiv medlem
Jag "uppgraderade" just från en 2013 15" MBP Retina, som då var bästa specen (16GB minne, 512 GB SSD) till den nya toppspecade 27" iMac med 32GB minne och 1TB SSD. Tanken var såklart bättre skärm (5K Retina) men framför allt snabbare jobb i Lightroom. Men.... Det känns banne mig som om min nya iMac är långsammare! "Allt" i Lightroom reagerar något långsammare, kan inte sätta fingret på något speciellt.

Kan det vara så?

Premiere Pro klagar när jag öppnar gamla projekt på att någon grafikmotor saknas i den nya datorn, men jag vet inte om det skulle göra skillnad.
Låter märkligt. IMac borde vara snabbare med tanke på snabbare CPU (har åtminstone tidigare suttit desktop-CPU i 27" iMac). Därtill snabbare SSD. Behövs möjligen LR konfigureras på annat sätt? Jämför inställningarna med LR på din Macbook.

En annan lite flummig tanke. Kan det vara så att datorn kansle också sysslar med annat, som t ex Spotlight-indexering?
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag kör iMac 27 i7 från 2011 men bytte ut hd'n mot en SSD och datorn blev som ny. Rekommenderas på en lite gammal iMac.
 

Cygni

Aktiv medlem
Ok gjorde du själv (har du isåfall nån länk till nån instrux) eller lät du nån fixa det?

Såg en firma som heter OWC, Other Would Computing, som säljer kompletta satser med SSD och verktyg för hyfsade summor
Macfixit heter en sida som har steg för steg beskrivning hur man gör. Finns även på YouTube.
Jag lämnade in min till en firma där jag bor. Kostade 4000:- 1 Tb SSD monterat och klart.
Värt vart enda öre, datorn blev som ny.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Macfixit heter en sida som har steg för steg beskrivning hur man gör. Finns även på YouTube.
Jag lämnade in min till en firma där jag bor. Kostade 4000:- 1 Tb SSD monterat och klart.
Värt vart enda öre, datorn blev som ny.
För 4000 mekar jag inte själv, , vad heter firman som gjorde det?

Tack för värdefull upplysning!!!
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
4000:- för att byta till en SSD? Tur att Apple har lojala kunder i så fall ...
4000 i arbetskostnad vore jag inte beredd betala, vore ju hutlöst....

Jag är en lojal applekund för att "teknik skall bara funka" som Kjell säger. Köpte en imac för ganska exakt 7 år sedan, plugggade in och har kört utan problem, utan kostnader, nya OS kommer med jämna mellanrum. Pluggade in lite mer RAM för några hundralappar och nu går tom LR bättre.... nöjd kund!
 
ANNONS