Annons

Hasselblad utvecklat nya Leica?

Produkter
(logga in för att koppla)

violator

Aktiv medlem
alf109 skrev:
Käre vän, alla DSLR är i grunden mekaniska hus med samma mekanik som vanliga SLR, enda skillnaden mot Leicans modul är att med tex en Canon kan du inte välja utan måste skaffa två hus. Tycker att idén med ett "digitalt bakstycke" till småbild är intresant, det levererar dessutom mycket bra bilder.
/Affe
Men Canon har ju lyckats krympa mekaniken för filmframmatning rätt så mycket i sina D-SLR ...
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Jag har inget behov av det, något egentligt behov har nog ytterst få, det är nog mest för dem som sitter och gullar med kameran i soffhörnet - vilket jag personligen aldrig gör. Det finns bara tre variabler som är av någon som helst betydelse vid fotografering: 1)Exponeringtid 2)Bländarinställning 3) Avstånd till fotoobjektet.
Personligen mäter jag exponeringen (1&2) med en handhållen spotmeter med 1 grads mätvinkel. På så sätt slipper jag stå och vifta med hela kameran för att få ljusvärden, oerhört enkelt och praktiskt, inte minst om kameran står på stativ. 3) klarar jag att ställa in själv. Det tar en bråkdel av den tid som justering av kurvor på en minimal skärm tar. Dessutom blir det aldrig fel.
Us
 

violator

Aktiv medlem
Är det med en sådan där selen-mätare då? Jag tycker att du har fått en sån fin ton i dina Göteborgsbilder.
 

violator

Aktiv medlem
alf109 skrev:
En Canon eos 1d är ungefär lika stor.
/Affe
Just 1D har ju kvar sin stora filmframmatningsmekanik, jag tänkte mer på 350D. Där har filmframmatningen krympt en del ...

Pentax har ju lyckats rätt så bra med det också i sin ist *DS
 

Sonnaren

Aktiv medlem
violator skrev:
Är det med en sådan där selen-mätare då? Jag tycker att du har fått en sån fin ton i dina Göteborgsbilder.
Jag minns inte vad för mätare jag hade då, vet att den var köpt på Broddmans för omkring 65 kronor. Men den hade en kalibreringsskruv som jag använde för att anpassa mätaren efter mina behov. Nej, selén var det nog inte, kadmiumsulfid kanske?? Har ingen betydelse, den mätte det jag ville den skulle mäta. Tyvärr hade den samma svaghet som alla mätare hade då, upphängningen av visarnålen höll inte obegränsat länge.
Us
 

Pupillen

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Totalt onödigt bjäfs, Leicafotografer har alltid klarat sig utan. Något annat?
Us
Sensorn behöver (av brusskäl om inte annat) få veta när exponeringen börjar och slutar.

Utöver de framtida uppgraderingsmöjligheterna så ger ju konceptet med löst bakstycke möjlighet att kunna ha flera olika bakstycken optimerade för olika syften, t ex ett extra bakstycke för svartvitt (d v s en likadan sensor fast utan färgfilter).

Ytterligare en fördel är rengörning av sensorn, som ju idag sker med en variant av titthålskirurgi.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Jag tycker att lösningen är perfekt, men jag är ganska säker på att det de flesta av dem som köper den egentligen skulle vilja ha är en digitaltillsats som är så nära film som det är möjligt. Alltså i princip bara att smacka på bakstycke efter behov och fotografera på utan att behöva fundera på skillnaden film/sensor och framför allt utan en massa tekniskt tjafs som dessa gossar och flickor (NG-fotografer och andra proffs) i regel är totalt ointresserade av - även om de givetvis har kunskapen.
Us
 

Johan Okker

Aktiv medlem
violator skrev:
Ja, som att bygga om huset till ett d-slr direkt ...
Och som jag tidigare konstaterade att Leica kanske inte är den tillverkare som motsvarar dina nichade önskemål, så jag förstår faktiskt inte varför du gnäller när kameran inte tycks vara ens i närheten av aktuell för dig.
 

violator

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Men där är ju den ekonomiska instegskurvan ännu brantare ffa om du åsyftar digitalt. Men konceptet är detsamma som Leicas vad gäller R8/R9 samt bakstycke.
H1 har ju lite anpassningar av elektronik för att passa med digitala bakstycken ...
 

Johan Okker

Aktiv medlem
violator skrev:
H1 har ju lite anpassningar av elektronik för att passa med digitala bakstycken ...
Men H1 är på långa vägar inte ett krav att köra digitalt med Hasselblad. PhaseOne med flera har - utifall du nu missat det - sedan länge haft bakstycken till 500-systemet.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
violator skrev:
Ja annars så har väl Alf lite fel
Du väljer kanske att övertolka ett lite vagt uttalande.

En DSLR har ju av nöd samma/motsvarande mekanik för t ex slutaren. Att stoppa in mekanik för filmframmatning är poänglöst och det skulle förmåna mig ytterst mycket om så är fallet. Istället brukar det ju/väl sitta diverse minneskortplatser och andra anslutningar i det utrymme där filmen normalt spolas upp.
 

alf109

Aktiv medlem
violator skrev:
Nej men den är bäst anpassad, 500-systemet fungerar ju lika som en Leica fast bättre ...
Vad jag vet är den stora skillnaden att du kan titta på histogramet på kameran i stället för på bakstycket, vilket torde vara ganska ointresant. Huruvida H1:ans inbygda mätare och elektronsikt styrda slutare är ett fall framåt får nog tiden utvisa, mer elektronik brukar betyda mer prylar som kan gå sönder. Vet inte riktigt vart du vill komma med denna tråd, jag menar att om du inte gillar Leica så är det väl bara att låta bli att köpa en? Om en 500 är bättre än en Leica låter jag vara osagt (har bägge delarna), det är lite som att säga att mammas köttbullar är bättre än vaniljglass med jordgubbar.
/Affe
 
ANNONS