Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M3 - vad ska man tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

klasb

Aktiv medlem
eon skrev:
Var det inte så att Leitz lade ner tillverkningen av M-kameran och några privatpersoner i Canada då köpte maskinparken och rättigheterna för att fortsätta tillverkningen? (= min minnesbild av vad jag har läst)

I så fall kan inte Leitz kvalitetskontroll ha funnits i den Canadensiska fabriken innan Leitz återupptog M-systemet.
/Erik
Jag har i alla fall sett med egna ögon att det står "Leitz Canada" på de kameror och objektiv som byggdes där. Däremot tror jag du har rätt i att tillverkningen låg nere ett tag innan man flyttade maskiner och sånt till Kanada.

/Klas
 

Graal

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Leica M3 - vad ska man tänka på?

Benganbus skrev:
Spännande grejer!! :) :)


Tror du det finns telegluggar för sportfotografering!? ;)

Mvh Bengan
Jag har faktiskt byggt om en gammal 6x9-kamera med bälguttdrag till pinholekamera och då kan man variera brännvidden genom att variera utdraget. Med fullt utnyttjat format har jag brännvidd från vidvinkel till kort tele och genom att beskära negativformatet kan jag få längre tele. Så det går alldeles utmärkt med tele. Har dock inte provat kameran än men det sitter en 120 Tri-X i beredd för test.
 

bjr

Aktiv medlem
eon skrev:
Var det inte så att Leitz lade ner tillverkningen av M-kameran och några privatpersoner i Canada då köpte maskinparken och rättigheterna för att fortsätta tillverkningen? (= min minnesbild av vad jag har läst)
Leitz i Midland, Ontario, Kanada startade redan på 50-talet, och designade många av de klassiska objektiven från 50- t.o.m 70-talet. I mitten av 70-talet tog de också över tillverkningen av M-kameror, som sedan flyttades tillbaka till Tyskland och Portugal på 80-talet. Idag är fabriken (Elcan) en del av Raytheon.
 

eon

Aktiv medlem
eon skrev:
Var det inte så att Leitz lade ner tillverkningen av M-kameran och några privatpersoner i Canada då köpte maskinparken och rättigheterna för att fortsätta tillverkningen? (= min minnesbild av vad jag har läst)

I så fall kan inte Leitz kvalitetskontroll ha funnits i den Canadensiska fabriken innan Leitz återupptog M-systemet.
/Erik

Jag har själv försökt hitta någon information om detta, men det verkar som om jag har läst en skröna eller skapat en själv pga sviktande minne.
/Erik
 

eon

Aktiv medlem
Ni som har erfarenhet av olika mätsökarkameror kanske kan gallra ut vilka som fungerar bra när man bär glasögon. Så att man utan besvär ser hela sökarramen för 50mm och exponeringsinformationen.

/Erik
 

ThomK

Avslutat medlemskap
eon skrev:
Jag har själv försökt hitta någon information om detta, men det verkar som om jag har läst en skröna eller skapat en själv pga sviktande minne.
/Erik
Var det inte så att Leica gjorde stora förluster på M5:an och var nästan nere på knä ekonomiskt.
Man talade till och med om att lägga ner hela
M-programmet. Som tur var så beslutades att flytta tillvärkningen till Canada och där skapa en "ekonomimodell" av M4 kallad M4-2.
Man använde ett något billigare matrial i kugghjul,inte mässing som i M4 utan stål, bl. för att kunna använda en motor.
Även självutlösaren togs bort och man tillät även en större måttollerans på ca:+ 2/100 mm.
Tillvärkningen vid fabriken i Midlands var modern
och rationell i jämförelse den i Tyskland.

Fritt ur minnet, rätta mej om jag har fel /Thomas.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Leica M3 - vad ska man tänka på?

Graal skrev:
Jag har faktiskt byggt om en gammal 6x9-kamera med bälguttdrag till pinholekamera och då kan man variera brännvidden genom att variera utdraget. Med fullt utnyttjat format har jag brännvidd från vidvinkel till kort tele och genom att beskära negativformatet kan jag få längre tele. Så det går alldeles utmärkt med tele. Har dock inte provat kameran än men det sitter en 120 Tri-X i beredd för test.

Tänkte nog mera på att plåta ishockey fotboll osv! ;) :)

/B
 

Benganbus

Aktiv medlem
eon skrev:
Var det inte så att Leitz lade ner tillverkningen av M-kameran och några privatpersoner i Canada då köpte maskinparken och rättigheterna för att fortsätta tillverkningen? (= min minnesbild av vad jag har läst)

I så fall kan inte Leitz kvalitetskontroll ha funnits i den Canadensiska fabriken innan Leitz återupptog M-systemet.
/Erik

Litet svar angående den ev. sämre kvaliten hos Leitz i Canada efter försäljning av fabriken.

Har fått ett svar från en tidigare generalagent för Leica i Sverige..
(Försöker här mycket försiktigt citera honom så det inte blir nå't fel) ;)

Alltså, vad han känner till så flyttades produktionen först till Canada beroende på att
produktionskostnaden i Tyskland var högre. Det fanns även produktion av produkter parallellt, även när han tog över på 1980-talet levererades exempelvis Summicron 35 och 50 med båda länderna som ursprungsland. Ingen skillnad på objektiven, bara uppmärkning. Sedan tillverkades en del brännvidder enbart i Canada både för Leica M och R.

* Nu kommer något intressant: I samband med Fotokina 1988 såldes fabriken i Canada, men
även därefter köpte det nybildade bolaget Leica Camera viss produktion från Canada..... *

Men vad för produkter?
Sannolikt inte produkter där Leitz kunde få produktansvarsproblem vid ev. reklamationer...
Eller få dåligt rykte pga. bristande kompetens/tillverkning...
(Försöker forska litet vidare i detta)

Idag levereras (packas) ju alla produkter med
ursprung Germany. Redan på hans tid fanns länder som Portugal och Japan som ursprungsland på importlicenser.

**
Och så några rader för oss aficionados!
Det finns personer som tycker att den sista riktiga M-kameran var Leica M4 producerad i Wetzlar.
Och detta har jag hört tidigare, och anledningen skulle då vara att man ändrade ihopsättningsrutinen.
Till och med M4 så passade man ihop de bäst fungerande delarna i en kamera.
Efter M4, så satte man bara ihop kameran.

Det betydde sannolikt ingenting i sluresultatet, så gjorde ju de andra kamerafabrikanterna sedan länge.
Tillverkningsnogrannheten på ingående delar tillät detta numera.

Men så fort nå'n fick reda på det ändrade förfarande utanför Leitz,
då gick ryktet genast att det var en "sämre Leica som numera tillverkades".
Ok, så kan det väl vara på nåt sätt, om man jämför med tidigare Leica, men jämför man med de andra kameratillverkarna så... ;)
 
Senast ändrad:

ThomK

Avslutat medlemskap
Leica M5

Calle Camp skrev:
M5, är det något konstigt med den?
M5:an var kanske en avvikare från leicas kamerakonsept, den var större, hade inbyggd ljusmätare och annan utformning på ratten för tidsinställning och tre öglor för kameraremmen.
Tillverkades 1971-1975
Det finns mycket att läsa om leicamodeller på addr nedan
/Thomas.



Sök på www.cameraquest/mguide.com
 

Emil-G

Aktiv medlem
Well, jag har åkt dit. Jag är numera lycklig ägare till en M4-2, made in Canada 1978. Den är lite skavd och bucklig, men den formligen andas kvalitet. Nu skall man bara hitta lite vettig optik också...

Nån som bor i Göteborg och kan tänka sig att låna ut en Summicron i en timme i helgen mot rimlig ersättning?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Kan du inte åka ner till Gårda-foto i Focushuset i Gårda och fråga om du får "testa" någon av deras begagnade Leica-optik i någon timme ;-)

http://www.fotoquick.com/analoga_kameror/leica/
Nja, nog för att jag brukar prata en stund med dem när jag har vägarna förbi, men så generösa brukar de inte vara. Var inne på deras hemsida i morse och tyckte mig se en Summicron 50 för en rimlig peng, men nu är den borta =(

LPfoto har ju auktion i mitten av april, skall botanisera i katalogen när den kommer ut och se om det finns något lämpligt!
 

Benganbus

Aktiv medlem
eon skrev:
Jag har själv försökt hitta någon information om detta, men det verkar som om jag har läst en skröna eller skapat en själv pga sviktande minne.
/Erik

Å jag har inte heller lyckats få fram nå't nytt om detta. :)

Men så här tror jag,
utan att veta nå't :)

Tror alltså :)
att Leitz inte skulle vågat lägga ut/ha kvar någon viktigare tillverkning hos ett företag där man inte har en egen kvalitetsinsyn/kontroll...
Mvh Bengan
 

Benganbus

Aktiv medlem
Emil-G skrev:
Well, jag har åkt dit. Jag är numera lycklig ägare till en M4-2, made in Canada 1978. Den är lite skavd och bucklig, men den formligen andas kvalitet. Nu skall man bara hitta lite vettig optik också...

Nån som bor i Göteborg och kan tänka sig att låna ut en Summicron i en timme i helgen mot rimlig ersättning?


Du har inte åkt dit!!! :)

Du har kommit in i en inre cirkel...!! :)

Leica-Aficionados!!

Grattis!

Nu blir fotograferingen både lättare OCH svårare!!

Grattis igen!!!

Mvh Bengan
 

Benganbus

Aktiv medlem
Emil-G skrev:
Nja, nog för att jag brukar prata en stund med dem när jag har vägarna förbi, men så generösa brukar de inte vara. Var inne på deras hemsida i morse och tyckte mig se en Summicron 50 för en rimlig peng, men nu är den borta =(

LPfoto har ju auktion i mitten av april, skall botanisera i katalogen när den kommer ut och se om det finns något lämpligt!

Summicronen har omräknats några gånger..

Och då säger såklar någon att "den summicronen är bättre än den..."
Suck...! ;)

Summicron var lyftet för Leica och skarp optik på 50-talet, och fortfarande en måttstock för skarp optik!

Det enda man skall kolla är väl det vanliga vid begagnatköp,
ev. slöja, repor, glapp i fattningen, stötmärken (och provfotografera om möjligt).
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag hade tänkt försöka ta mig upp till Stockholm helgen den 19-20/4 och gå på auktionen, de brukar ju ha visning och då kan man klämma lite på grejerna. En Summicron 35/2 och möjligen en Tele-Elmarit 90/2,8 vore smaskens!

Jag är beredd på att min fotograferingsstil kommer att ändras, men det började den göra redan när jag köpte min Hasselblad. Det var först då som jag verkligen började tänka på vad det är för bilder jag tar, inte bara bränna film för att "nån bild blir säkert bra".

Och den dag jag kallar mig själv för "Leica-aficionado", då skall jag sälja mina grejer! =)
 
ANNONS