Annons

Objektivköp - vad ska jag satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulrikahaak

Ny medlem
Hej!
Jag har länge funderat på att införskaffa mig ett nytt objektiv och tänkte nu göra slag i saken. Är dock väldigt kluven om vad jag ska välja. Jag har sedan tidigare tre objektiv - kitobjektivet, ett tele och ett fast 50 mm (f1.4), där det fasta är det som sitter på kameran 99 % av tiden och som jag tycker är absolut roligast att fota med.

Jag väljer lite om jag ska köpa ett "roligare objektiv" - tänker då på att kanske införskaffa mig ett fisheye eller något liknande, eller ett objektiv som jag kanske har lite mer användning av, eller hur man nu ska uttrycka sig. Fotar mest människor och diverse porträtt men även lite landskap. Hörde mycket bra recensioner om Samyang 85 mm 1.4 och det verkar som ett bra objektiv, men det som får mig att tveka är att det kanske är för snarlikt med mitt fasta 50 mm? Tror ni att det är ett onödigt köp då det är för likt mitt tidigare fasta, eller är det stor skillnad?

Har ni några andra objektivtips? Vad är ni nöjda med? Min budget ligger på max 2500-3000, så jag kan tyvärr inte satsa på något mördarobjektiv :)

Har förresten en Nikon (D300).

Tips och råd tas gärna emot - är otroligt förvirrad här i objektivdjungeln hehe :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nikons nya 85/1,8 eller ett makro 105/2,8 ( funkar ju till porträtt också samt makro är roligt ). Ett raktecknat vidvinkel typ 8-16, 12-24 eller liknade. Jag hade valt makrot
 
ANNONS