Annons

Photokina 2014

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
En APS-C-sensor kommer alltid att vara billigare att tillverka än en småbildssensor.

Nu vet jag inte hur stor del av en kameras tillverkningskostnad som utgörs av sensorn, men så länge den är signifikant stor så tror jag inte att kameratillverkarna kommer att överge APS-C.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Idag kostar 24x36mm sensorn betydligt mindre att producera för Sony, Toshiba med flera och med senaste teknologi som Exmor eller Exmor liknande lösningar. efterfrågan på prof APS minskar och kommer troligen bara sitta i billiga instegsmodellerna när det gäller SLR . För Canon gäller det att vara effektiva med sina två sensor linjer varav den ena används uteslutande för kompakt och APS tillverkning, möjligen är detta en anledning för att Canon kommer ut med ytterligare en APS kamera med något förbättrade specifikationer än vad 70D har .
 

SanneJ

Aktiv medlem
Idag kostar 24x36mm sensorn betydligt mindre att producera för Sony, Toshiba med flera och med senaste teknologi som Exmor eller Exmor liknande lösningar. efterfrågan på prof APS minskar och kommer troligen bara sitta i billiga instegsmodellerna när det gäller SLR . För Canon gäller det att vara effektiva med sina två sensor linjer varav den ena används uteslutande för kompakt och APS tillverkning, möjligen är detta en anledning för att Canon kommer ut med ytterligare en APS kamera med något förbättrade specifikationer än vad 70D har .
Oavsett vad du har för fabrik är det fortfarande flera eller till och med många gånger dyrare att göra en FF-sensor än en APS-C beroende på hur många sensorer som får plats på varje wafer samt det ökade antalet som måste slängas på grund av defekter.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Oavsett vad du har för fabrik är det fortfarande flera eller till och med många gånger dyrare att göra en FF-sensor än en APS-C beroende på hur många sensorer som får plats på varje wafer samt det ökade antalet som måste slängas på grund av defekter.
Den viktiga faktorn är inte hur många gånger FF sensorn är än cropsensorn utan hur mycket den kostar att tillverka i kronor (yen). Med tanke på hur billigt man kan sälja APS-C sensorer (EOS-M inkl 18-55 och blixt har kostat ny 1995:) så skulle det förvåna mig om sensorn kunde stå för mer än 500:- av detta. Om FF sensorn kostade 5x så mycket så blir det bara 2500:- även då.

Det var i många år så att tidningarna hävdade att FF proffsmodellerna var så dyra p g a sensorstorleken. Så kom D3 och sedan släpptes D3X som var samma f ö med samma sensorstorlek, bara med fler pixlar för mer än 1,5x priset. Nej - tillverkarna tar betalt det de kan - kopplingen mellan tillverkningskostad och försäljningspris är nog inte så stark. Inget fel att tjäna pengar, men man skall inte tro allt vad tillverkarna säger, t ex tillverkningskostnad för sensorer om de inte redovisar kostnaden för oss i rena pengar så de kan bevisa sin argumentation.
 

eskil23

Aktiv medlem
De uppgifter jag har hittat är förvisso nästan två år gamla, men då kostade en 24x36mm sensor ungefär 500$ att tillverka medan en 16x24mm sensor kostade lite drygt 50$.

Så, på en fullformatskamera är sensorn den absolut dyraste komponenten. På en APS-C kamera är nog AF-modulen och Expeed-processorn dyrare än sensorn.

Som jämförelse:
24x36mm sensor = 864 mm2
16x24mm sensor = 384 mm2
Intel i7 processor = 296 mm2
 

iSolen.se

Guest
Nikon kommer förmodligen att presentera D750, en ny fullformatare i segmentet mellan D610 och D810. Det påstås att den till och med har WIFI, men man vet ju aldrig ?!

http://nikonrumors.com/2014/08/18/the-upcoming-full-frame-dslr-camera-will-be-called-nikon-d750.aspx/#more-79382
Nikon rumours brukar nära släpp ha rätt ( 95% säger de denna gång, sist om D810 skrev de bekräftat och mycket riktigt, de visste i princip hela specen och tom pressreleasedatum och tid. De missade dock loggan en aning. )

Så det ska komma en Nikon D750...just när de släppt D810. D610 räknar jag knappt, den var väl nästan som en "fix" av D600.

Hur tänker Nikon här? Är det en ny strategi där det ska spottas ut nya modeller hela tiden?
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
De uppgifter jag har hittat är förvisso nästan två år gamla, men då kostade en 24x36mm sensor ungefär 500$ att tillverka medan en 16x24mm sensor kostade lite drygt 50$.

Så, på en fullformatskamera är sensorn den absolut dyraste komponenten. På en APS-C kamera är nog AF-modulen och Expeed-processorn dyrare än sensorn.

Som jämförelse:
24x36mm sensor = 864 mm2
16x24mm sensor = 384 mm2
Intel i7 processor = 296 mm2
Att en APS är mycket billigare att tillverka råder det inget tvivel om, det som har hänt är att tillverkningskostnaden för 24x36 har blivit mycket lägre och jag svarade på om det i framtiden är lönt att bygga en pro inriktad SLR kamera baserad på en APS stor sensor.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
De uppgifter jag har hittat är förvisso nästan två år gamla, men då kostade en 24x36mm sensor ungefär 500$ att tillverka medan en 16x24mm sensor kostade lite drygt 50$.

Så, på en fullformatskamera är sensorn den absolut dyraste komponenten. På en APS-C kamera är nog AF-modulen och Expeed-processorn dyrare än sensorn.

Som jämförelse:
24x36mm sensor = 864 mm2
16x24mm sensor = 384 mm2
Intel i7 processor = 296 mm2
Med andra ord skilde det 3500:- minus 350:- = 3.150:- i tillverkningskostnad mellan FF och APS-C sensorn. Hos Sonys spegellösa borde alltså, rent tillverkningsmässigt sett, en FF spegellös bara behöva kosta 3.150:- mer än en APS-C spegellös. Skillnaden blir lite större i en DSLR p g a större prisma, spegel, spegeluppfällningsmotor och ev slutare, om slutaren anpassas till sensorstorleken.

Det torde bli en lönsam affär att sälja mer FF då marginalerna sannolikt är större. Det är också ett sätt, hitintills, att minska konkurrens mot spegellösa då alla problem med kantskärpa, vignettering, bra ljusstyrka mm ännu inte är helt lösta för spegellöst FF (Sony FE saknar ännu f/1,4 objektiv och zoomarna, hänsyn tagen till ljusstyrkan, ännu inte är väsentligt mindre än de för DSLR.

Sett i detta ljus är en fortsatt på FF logiskt för bl a Nikon. Frågan är just var D750 nischar sig? En sportvariant av D610? En uppföljare till D700 saknas ännu.

Det florerade rykten om en uppföljare till A99 i somras men nu verkar det ha tonats ned och man pratar om QX uppföljare och E/A optik istället? Någon som hört mer?

Pentax och FF verkar fortfarande helt dött men flera fasta objektiv till Pentax verkar täcka FF bildcirkeln så det enda som behövs akut vid lansering är en amatör och en proffsnormalzoom och telezoom ditto.

Kommer Canon med ny sensorteknik? Det behövs.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Småbildsformatet har trots allt en del nackdelar mot aps-c. Och det finns en hel del kunder som förväntar sig nya aps-c-kameror.

Så frågan är kanske inte om framtiden är småbild eller aps-c, utan var gränserna kommer att gå. Hur enkla och billiga kommer småbildskamerorna att bli? Och vilka tillverkare kommer att satsa på mer avancerade aps-c-modeller?
 

eskil23

Aktiv medlem
Att en APS är mycket billigare att tillverka råder det inget tvivel om, det som har hänt är att tillverkningskostnaden för 24x36 har blivit mycket lägre och jag svarade på om det i framtiden är lönt att bygga en pro inriktad SLR kamera baserad på en APS stor sensor.
En pro-inriktad, nej. Det tror inte jag heller. Därför kommer vi aldrig att se någon Nikon D400. Möjligen kan det om några år dyka upp en hybridsensor som ger högre upplösning i beskuret läge, men jag tror att det är osannolikt. I entusiast- och instegssegmentet däremot så tror jag att APS-C kommer att hänga kvar länge än.

Med andra ord skilde det 3500:- minus 350:- = 3.150:- i tillverkningskostnad mellan FF och APS-C sensorn. Hos Sonys spegellösa borde alltså, rent tillverkningsmässigt sett, en FF spegellös bara behöva kosta 3.150:- mer än en APS-C spegellös. Skillnaden blir lite större i en DSLR p g a större prisma, spegel, spegeluppfällningsmotor och ev slutare, om slutaren anpassas till sensorstorleken.
Även bildbuffern och processorn behöver vara anpassade för den högre upplösning som man får ut av en FF-sensor. Sedan tar Sony med flera mer betalt för FF-kameror därför att de kan. "Är den för dyr? Vi har en billigare modell här med mindre sensor. Vill du ha det bästa? Slanta upp pengarna för vår toppmodell med småbildssensor."
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag håller hårt i min APS-C kamera, så hårt jag bara kan, inbygg crop på 1,5 kan inte bli bättre. min smidiga 135.a blir en 202mm och 2,8 hela vägen.

//Bengt
 

Göran R

Aktiv medlem
Photokina "Live" ?

Mässan närmar sig snabbt nu. Hur många kan inte vänta till Fotomässan i Älvsjö utan ska besöka Photokina "live" ?

Tänker nog göra ett besök för att se allt det man aldrig ser någon annanstans. Då menar jag inte det från dom stora tillverkarna, det finns snart I Sverige, utan allt udda från små tillverkare runt om I välden.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Mässan närmar sig snabbt nu. Hur många kan inte vänta till Fotomässan i Älvsjö utan ska besöka Photokina "live" ?
Fotosidan kommer att göra videoreportage, mässsvep mm från Photokina. Martin Agfors är vår man på plats.

Scandinavian Photo i Malmö anordnar en egen mässa kort efter Photokina där många nyheter visas upp.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Photokina spelar inte längre den viktiga roll den har haft , jag har varit där sedan -70talet och spar gärna på det arbete det innerbär att ta sig ner, hotell och gå runt, charmen med de gamla hallarna, montrarna finns inte längre och de lättklädda damerna från Fuji, Agfa ,Kodak vilket fick tungan hos en del män att hänga ner i golvet är helt borta, all information finns nu också på nätet lång tidigare .
Lycka till där nere Martin och hälsa grabbarna när ni käkar på den Argentinska restaurangen vilket är brukligt när ett visst kamera märke bjuder.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
hoppas

Nikon rumours brukar nära släpp ha rätt ( 95% säger de denna gång, sist om D810 skrev de bekräftat och mycket riktigt, de visste i princip hela specen och tom pressreleasedatum och tid. De missade dock loggan en aning. )

Så det ska komma en Nikon D750...just när de släppt D810. D610 räknar jag knappt, den var väl nästan som en "fix" av D600.

Hur tänker Nikon här? Är det en ny strategi där det ska spottas ut nya modeller hela tiden?
Är det uteslutet att den förväntade nya 750:an blir Nikons första spelgellösa i FF?
 

Bengt RBK

Aktiv medlem
Panasonic Lumix LX 9 eller 10

Ser med spänning fram mot deras nya highend kompakt om det nu kommer någon ???
Haft LX3 LX5 LX7 ...Önskelista är cmos sensor , optik från Leica samma zoom omfång eller 20 mm vidvinkel till typ 100 mm Gärna lite ljus starkare än nuvarande f 1.4 tex f 1.0 eller 1.2 till 1.8 på tele sidan ;-)......

Någon som sett några nyheter om denna ???

Bengt
 
ANNONS