Annons

Systemskifte

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Hej på er! Jag har hållit på med fotografering i 45 år, allt från gamla 120-filmkameror till dagens digitala kameror. Nu har jag en rätt stor Olympus m4/3 utrustning baserad på en OM-D E-M5 med optik från 12 mm till 75 mm. Kameran är underbar, formatet är smidigt och bilderna blir otroligt skarpa.
Problemet är att mina ögon inte hänger med längre. När jag tittar i den elektroniska sökaren blir bilden för liten för mig och tittar jag på displayen stämmer inte avståndet för mig så det blir svårt att se ordentligt. Jag hade tidigare en Nikon D700 med de tre klassiska 2,8 zoomarna och det vägde ju vedervärdigt mycket. Men jag inser att det är fullformat med riktig sökare som jag behöver. Om jag byter ut mitt kamerahus mot er nyare E-M1 eller E-M5 MkII så får jag bättre upplösning men det är fortfarande för litet.
Mitt problem är att jag inte hängt med alls de senaste 6-7 åren så jag har ingen koll på vad som är vettigt att köpa. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat, bara det är bra. Så frågan är vilka modeller ni tycker är bra. Det måste vara fullformat, stora kameror som Nikon D4 måste nog också gå bort då de sannolikt går utanför min budget. Jag har lite småkoll på Nikon eftersom jag varit Nikon trogen länge när det gällde analoga kameror men det finns ju annat också. Canon, Sony, Nikon, Pentax, kom med era förslag och en liten motivering till varför ni gillar just den kameran. Det ör bra om det finns ett bra objektivutbud också. Bra 4,0-zoomar istället för de tunga 14-18, 24-70 och 70-200 med 2,8.
Hoppas att ni tar lite tid och hjälper mig lite, tack på förhand.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan inte så mycket om spegellöst, men först skulle du kanske kunna titta på den Sony A7 (den nya III lär ha allt), inte heller någon aning om hur Fuji är i jämförelse, men faller spegellöst bort så är det Nikon jag kan bäst

Nikon D750 är en utmärkt allround och säljs nu av Cyberphoto för 14990:-, begagnad mellan 10-12. En begagnad D810 är nog runt 14-16.

Objektiv så är Nikons 70-200/4 ett utmärkt objektiv men kolla upp det nya Tamron 70-210/4 som kommer snart.
Själv har jag ingen zoom utan Nikons 28/1,8 och 50/1,8. Men vill du titta på zooms så finns det Nikons 18-35 samt 24-85 båda dessa är lätta men har flytande största öpppng. Alternativ är 16-35/4 eller 24-120/4 från Nikon. Sigma har en 24-105/4 men kolla så den inte blir för tung. Cyberphoto säljer ut Tamron 24-70/2,8 VC från generation 1 för 6990:-, men kolla vikten här också
 

rronnbac

Aktiv medlem
Canon 6D (mk i ) är mycket kamera för pengarna, särskilt om man kan tänka sig köpa begagnat, och dessutom liten och lätt (för att vara ff)

Canons 24-70 f/4L IS USM är jäkligt trevligt och mycket lättare än 2.8-varianterna.

Vill även tipsa om Tamron 28-75mm f/2.8. Det är mycket litet och lätt och dessutom optiskt bra. Det saknar dock bildstabilsering.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Jag har inget direkt tips, men tänk på att Sonys A7-kameror är spegellösa, och alltså inte har en "riktig" sökare. De är fullformat, men jag kan inte säga att jag uppfattar bilden i den elektroniska sökaren som särdeles stor.
 

TRG

Aktiv medlem
Har haft min Nikon D750 (fullformat) i dryga tre år nu, och är 100 % nöjd med den. Det är en gedigen allroundkamera som ändå inte väger särskilt mycket (högst 100 gram mer än APS-C-kamerorna i D7x00-serien). Modellen är alltså inte helt ny längre, men så har priset också hunnit sjunka rejält. Dessutom är det trots allt en så modern kamera att den är mycket bra på höga ISO. Man klarar sig alltså hur bra som helst med lätta f/4-zoomar.

Nikon har alldeles utmärkta f/4-zoomar (16-35, 24-120 och 70-200). Nikons AF-S 18-35 är dessutom en riktigt bra vidvinkelzoom som väger under 400 gram, inte f/4 men f/3,5-f/4,5.
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Innan du bestämmer dig för att byta till DSLR kanske du ska ta en titt på Panasonic G9. Som lär ha rejält stor sökare där man dessutom kan ändra storleken. Funkar den för dig behöver du ju inte byta ut dina objektiv.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Ta dej en dagsutflykt till Stockholm (såg på profilen att du bor åt det hållet) och besök några fotoaffärer.
Prata med folket där och testa ett antal kamerahus.
När du ser hur stor skillnad det blir mellan de olika alternativen är det ju mycket lättare att ta ställning.
Kan vara svårt att gå på vad olika personer tycker om olika alternativ.

Lars
 

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Tackar!

Ta dej en dagsutflykt till Stockholm (såg på profilen att du bor åt det hållet) och besök några fotoaffärer.
Prata med folket där och testa ett antal kamerahus.
När du ser hur stor skillnad det blir mellan de olika alternativen är det ju mycket lättare att ta ställning.
Kan vara svårt att gå på vad olika personer tycker om olika alternativ.

Lars
Jag vet att det är svårt att fråga andra om råd, tänkte bara få in lite synpunkter. Nästa helg är det fotomässa och då kan jag klämma på de nya kamerorna. Dock är det nog något beg jag får leta efter. Det är de där 2-5 år gamla kamerorna jag är dåligt uppdaterad på.
Tack för era synpunkter!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om jag förstod rätt beror kravet på FF främst att du behöver en större sökare. Hos spegellöst finns ingen koppling mellan sensorns storlek och sökarens storlek. Den i EM-5 är inte särskilt stor och har med dagens mått en relativt låg upplösning.

Innan du byter system bör du titta på nyare m43 kameror med större sökare. Panasonic GX8 har 0,77x förstoring uttryckt i FF termer så sökarbilden är i storleksklassen som de FF kameror med störst sökarbild (Canon 1Ds III och Nikon D850). Olympus EM1 eller EM1 II har även de större sökare än din gamla även om GX8 har ännu större. GX8 kan dessutom idag köpas beg för under 4000kr. Ibland dyker de upp hos återförsäljare beg. GX9 bör du undvika då sökaren åter blivit mindre och sämre.
 

alf109

Aktiv medlem
Skaffade en Nikon D750 för ett par år sedan och tycker att det är en riktigt bra kamera, bra sökare som visar 100%, bra autofokus och upplösningen är rätt för mina behov, dessutom väderskyddad och gedigen utan att vara tung. Jag föredrar optiska sökare av flera anledningar; dels anser jag att de är mycket bättre när det är hårt ljus med mycket kontraster och dels drar inte kameran ur batterierna så fort.
 

Staffan

Aktiv medlem
Jag tycker att du ska välja Nikon eller Canon eftersom de är system att växa i med mycket tillbehör. Trenden är mot spegellöst så beakta det.

Jag är inte heller purung men tycker att jag ser väl så bra i mina Olympushus som i fullformat.

Systemen FF och m43 är varandras motsatser vad gäller skärpedjup, vad passar dina bilder?
APS-C är onekligen en kompromiss.
 

Göran R

Aktiv medlem
Explore

När det gäller sökare så är det väldigt tycke och smak vad som passar en enligt min egen erfarenhet.
Utan att komma med några speciella råd om lämpliga modeller så rekommenderar jag att du besöker Explore på Älvsjö mässan nästa helg. Om Stockholm är inom räckhåll.

Explore är en utveckling av Fotomässan och du får möjlighet att prova att hantera och kolla i sökaren "live" på många olika kameror.
Alla märken finns inte representerade där, men ganska många.
Dom resterande kan du kolla in på ScandinavianPhotos nya butik eller Rajala. Båda företagen har välsorterade butiker i centrala Stockholm.
 

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Jag tycker att du ska välja Nikon eller Canon eftersom de är system att växa i med mycket tillbehör. Trenden är mot spegellöst så beakta det.

Jag är inte heller purung men tycker att jag ser väl så bra i mina Olympushus som i fullformat.

Systemen FF och m43 är varandras motsatser vad gäller skärpedjup, vad passar dina bilder?
APS-C är onekligen en kompromiss.
Jag är uppväxt med 24X36 mm och var aldrig riktigt nöjd med D70, D200 och D300. M43 har jag kunnat gilla pga smidigheten och bildkvaliteten men visst saknar jag sökaren från D700, F3, F4 eller de andra småbildskamerorna jag haft under de här 45 åren. Så visst är det FF jag ska ha och då med en optisk sökare.
 

Staffan

Aktiv medlem
Jag är uppväxt med 24X36 mm och var aldrig riktigt nöjd med D70, D200 och D300. M43 har jag kunnat gilla pga smidigheten och bildkvaliteten men visst saknar jag sökaren från D700, F3, F4 eller de andra småbildskamerorna jag haft under de här 45 åren. Så visst är det FF jag ska ha och då med en optisk sökare.
Jag har en D800 och en D750 och försöker övertyga mig om att det skulle vara ekonomiskt försvarbart med en D850. ;-)

Men som någon annan skrev, D750 är en trevlig kamera men frekvensen erbjudanden tyder på att en uppföljare är i faggorna, kanske med D850-sensor?
 

Smw

Aktiv medlem
Det har jag haft i 40 år.
Hej !

Korrlins i sökaren ?

Någonstans går ju gränsen för vad kamerans justering klar av.

Linser, finns bra fungerande progressiva engångslinser.

Är inte en liten sökarbild skarp så kommer inte en större att vara det, även om problemet blir "mindre".

Sen finns det "sökarbilsdförstoringsglas", har ingen egen erfarenhet, men en snabb sökning gav:

https://www.ebay.com/itm/Universal-TENPA-Camera-Eyepiece-1-36x-ViewFinder-Magnifier-Eyepiece-for-SLR-DSLR/282124797102?hash=item41aff2c4ae:g:LxQAAOSwuMFUb26T

https://www.ebay.com/itm/1-08x-1-60x-zoom-viewfinder-eyepiece-magnifier-for-Nikon-D7100-D7000-D7200-D90/231072108530?_trkparms=aid=555018&algo=PL.SIM&ao=2&asc=50073&meid=3bb52c0ca4894274b568a51ddadf8c6b&pid=100005&rk=1&rkt=6&mehot=pp&sd=282124797102&itm=231072108530&_trksid=p2047675.c100005.m1851

//MW
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag har haft "sökarbilsdförstoringsglas" på både FF och APS-C Canon och gillat det skarpt. Det blir större och
bättre har jag tyckt. Dock, behöver man glasögon när man tittar i kameran så kommer man inte nära nog utan måste "uggla" runt för att se ut i alla hörn. Jag har klarat mig med att ta av eller skjuta upp dem i pannan. Värt besväret tyckte jag.
Sen dess har jag bytt till Sony A7 (första ver.) som har EVF, och saknar konstigt nog inte den fantastiska sökaren från min f.d. 5Dii. (Trodde då att jag aldrig skulle överge den.) Jag har även "torrkört" E-M1 och E-M5 MkII och gillat dem. Stooor skillnad mot E-M5 mkI som jag provade samtidigt.
Mina erfarenheter.
 

martinot

Aktiv medlem
Systemen FF och m43 är varandras motsatser vad gäller skärpedjup, vad passar dina bilder?
APS-C är onekligen en kompromiss.
Jag skulle säga att precis alla sensorformat innebär någon form av kompromiss.

Sedan gäller det bara att hitta de kompromisser som oftast är bäst för en själv, och för de olika fotosituationer man skall befinna sig i.
 

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Jag har kanske varit lite otydlig. Problemet jag har är att sökaren i E-M5 är för liten och för mörk och för lågupplöst. Jag ser dåligt i den helt enkelt. Och om jag tittar på skärmen måste jag komma på rätt avstånd för att se skarpt och det leder till att jag får hålla kameran som en kompaktkamera vilket gör att det blir ostadigt jämfört med om jag använder sökaren. Så det där mer korrlinser mm kan vi glömma. Har testat att titta i en E-M10 och den är ju betydligt ljusare och ett alternativ för mig skulle ju då kunna vara en E-M5II eller en E-M1. Fast när jag tittar i en Nikon D750 så är ju sökaren bra mycket bättre och min gamla F3 är svårslagen.
Jag vill nog egentligen tillbaka till FX, synd att kamerorna är så stora.
 
ANNONS