Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera motorsport- objektivtips? (D300)

Produkter
(logga in för att koppla)

EmmaSkytte

Avslutat medlemskap
Har en Nikon d300 som jag fotograferat en del Formel1 med. Då har jag använt mig av en "basic" zoom upp till 200mm och ett fast 50mm pga dess bländartal.
Känner jag behöver hitta ett ordentligt objektiv nu då det kan bli mer fotograferingar inom motorsport. Vad skulle ni rekommendera då?
Blev tipsad om Nikorr 70-300mm i en Nikonbutik. Någon som håller med om den rekommendationen eller vet bättre som inte kostar på tok för mycket?
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon AF-S Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6 G VR är inte alls ett dumt val för sport och annan action om ljuset räcker till.

Är det ljusstyrkan eller längsta brännvidden som är problemet med ditt nuvarande telezoomobjektiv?
 

Marteric

Aktiv medlem
Har fotat en hel del på svenska motorbanor och då har mitt 70-200 (Canon) fungerat för det mesta på både crop och ff. Täcker givetvis inte allt men har räckt ganska långt. Eftersom jag gillar "längre" slutartid räcker f/4 och jag gillar stabilisering med läge för panorering. Inget konkret råd om objektiv till Nikon, men ändå...
 

Grelber

Aktiv medlem
For what it's worth: Nikons 70-300 är det enda objektiv som jag någonsin har sålt för att jag var missnöjd med bildkvaliteten. Jag hade hoppats att kunna ha det som reseobjektiv när det av vikt- eller storleksskäl var opraktiskt/omöjligt att släpa med mitt dåvarande 70-200 f/2.8 VR, men med min bedömning dög det helt enkelt inte. Om du inte behöver den extra räckvidden skulle jag nog rekommendera dig att titta på Tamrons AF 70-210/4 Di VC USD. Samma prisklass som Nikon AF-P 70-300/4,5-5,6E ED VR, men samma bländare över hela fokusområdet och av allt att döma (jag har inte själv testat det) ett snäpp upp i bildkvalitet. Mitt val till en "flygvänlig" telezoom blev istället Nikon AF-S 70-200/4G ED VR som jag är mycket nöjd med, men då pratar vi ju en annan prisnivå.
 

Göran R

Aktiv medlem
Valet av lämpligt objektiv beror på vilken motorsport du skall fota.
För F1 är det långa objektiv för det mesta på grund av att det är svårt att komma nära banan. Det gäller för att fota bilarna, för miljöer och annat som kan vara minst lika intressant så är det kortare objektiv som funkar oftast.
På en del F1-banor kan man med en bra läktarplats fotografera bandepån med ett 70-200 tex.

Är det mera lokal motorsport du vill fota så är det lite andra förutsättningar. Det är enklare att komma nära bilarna. Även från publikplats så kan man få intressanta bilder.
Är det nätstaket så kan man stå nära staketet och fota igenom men ok resultat.
Ofta funkar ett 70-200 bra för racebilder.

Är det MC så brukar det kräva lite längre objektiv än bilar om man vill fylla ut bilden för att dom är mindre.
 

PMD

Aktiv medlem
For what it's worth: Nikons 70-300 är det enda objektiv som jag någonsin har sålt för att jag var missnöjd med bildkvaliteten.
Observera dock att det finns flera versioner av Nikon 70-300. Men var du missnöjd så var du missnöjd. Vi har alla olika krav.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Beror helt o hållet på vad du är ute efter.
Allt från 500/4 400/2,8 120-300/2,8 300/2,8 75-300/4-5,6 300/4 150-600
Det finns ingen ände på val.

Personligen hade jag varit intresserad av ett Sigma 120-300/2,8 o sen en gimballösning.
Men jag fotar inte F1.
 
ANNONS