Annons

nybörjare och kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Yupiteru

Aktiv medlem
hm... tänk på att...

.. det faktiskt finns många andra bra kameror än Canon.

Är vädertätning viktigt för dig?

Är bildstabilisering med ALLA objektiv viktigt för dig?
 

TSH

Aktiv medlem
Re: hm... tänk på att...

Yupiteru skrev:
.. det faktiskt finns många andra bra kameror än Canon.

Är vädertätning viktigt för dig?

Är bildstabilisering med ALLA objektiv viktigt för dig?
Vädertätning kan väl vara bra att ha, det senare är väl lite si och så. Jag tror att jag knappast kommer att köpa ngt objektiv för 10000, 12000 eller 15000 i framtiden. Men du får gärna komma med förslag, det är därför jag är här och frågar - för att lära mig av mer erfarna personer.

Tack i förhand.

mvh
 

bildsten

Aktiv medlem
TSH skrev:
Minneskort, förvaringsväska, axelrem, batterier ngt mer man bör tänka på direkt?

mvh
Vänta med att köpa en väska. Efter en tid får du ett bättre begrepp om vad du behöver för väska och hur stor den ska vara. Hemma förvarar jag mina fotoprylar i halvgenomskinliga plastbackar med lock, dammfritt och bra, kan travas på varandra i garderoben när de blir många ;-). När jag är ute och fotograferar behöver jag ingen väska.

Lägg pengarna i stället på ett extra minneskort och ett extra batteri. Om objektivet inte har motljusskydd så skaffar du ett sånt och har på det jämt. Skippa UV-filter tills du behöver ett om du ska fota cross eller annan verksamhet som sprätter skit och vatten omkring sej. Polfilter kan vara trevligt, jag har flera stycken men använder dem väldigt sparsamt och inget du behöver som nybörjare, de är lite knepiga att hantera så att resultatet blir bra. Köp en linsborste, tex Kodak Lens Pen eller liknande och förvara den dammfritt, tex i en plastpåse med lås.

Om du fortsätter med fotograferandet kanske du vill ha en extern blixt och kanske ett stativ. Men prylanskaffandet tycker jag ska styras av dina behov och intressen, hur de nu kommer att utvecklas.
 

TSH

Aktiv medlem
Härligt så många bra tips och råd, vet ej hur jag kan tacka er för den tid ni lägger ut för att hjälpa mig - stort tack!


Mer tips ge mig, mer tips jag vill ha!

mvh
 

ErlandH

Aktiv medlem
bildsten skrev:
Skippa UV-filter tills du behöver ett om du ska fota cross eller annan verksamhet som sprätter skit och vatten omkring sej.
Lite förvånande att det finns så olika uppfattningar om detta. Personligen skulle jag inte ens gå utanför dörren med ett objektiv (värt kanske 5-10000) innan jag skyddat frontlinsen med ett uv-filter.

Även om man inte plåtar lerstänkande motorsport så kommer frontlinsen förr eller senare att drabbas av kladdiga fingeravtryck, nysningar, mikroskopiska repor och mer eller mindre kraftiga stötar. Då är det ganska skönt att det är ett uv-filter som sabbas -- det kan man byta ut för några hundringar. Om däremot objektivets frontlins får skador har man ett ganska stort -- och dyrt -- problem.
 

TSH

Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Lite förvånande att det finns så olika uppfattningar om detta. Personligen skulle jag inte ens gå utanför dörren med ett objektiv (värt kanske 5-10000) innan jag skyddat frontlinsen med ett uv-filter.

Även om man inte plåtar lerstänkande motorsport så kommer frontlinsen förr eller senare att drabbas av kladdiga fingeravtryck, nysningar, mikroskopiska repor och mer eller mindre kraftiga stötar. Då är det ganska skönt att det är ett uv-filter som sabbas -- det kan man byta ut för några hundringar. Om däremot objektivets frontlins får skador har man ett ganska stort -- och dyrt -- problem.
Precis min uppfattning också.

mvh
 

Zotamedu

Aktiv medlem
Kan lägga till att en gummibälg och en mikrofiberduk är mycket bra investering. Det finns få saker som är så irriterande som damm på linser och speglar.
 

TSH

Aktiv medlem
Har börjat fundera lite på en Nikon D40, vet ej varför jag känner mig osäker.

Vad tycker ni om valet mellan EOS 400 och D40x eller D40?

mvh
 

perstromgren

Aktiv medlem
TSH skrev:
Har börjat fundera lite på en Nikon D40, vet ej varför jag känner mig osäker.

Vad tycker ni om valet mellan EOS 400 och D40x eller D40?
Känn på dom! Det är mycket viktigt att kameran känns bra i handen. Nikon och Canon har i dagarna annonserat efterföljare till de bägge, vilket gör att D40(X) och 400D säkert kan fås billigt.

Per.
 

raderad12

Aktiv medlem
TSH skrev:
Vad tycker ni om valet mellan EOS 400 och D40x eller D40?
Det brukar sägas att man bör köpa samma systemkamera som sina vänner. Detta för att då kan du och dina vänner låna objektiv, blixtar å sånt av varandra.

Canon, Nikon, Pentax osv. spelar faktiskt mindre roll, de är tämligen likvärdiga på det stora hela.

Objektivutbudet är lite mindre för Pentax jämfört med de andra om man talar om nya objektiv. Dock kan alla gamla manuella objektiv ända sedan 70-talet med pentaxfattning användas på en digital Pentax.
 

sandrahansson

Aktiv medlem
Powershot

Om du är helt nybörjare, är du då säker på att det är en sådan systemkamera du ska ha? Jag har själv en äldre modell av PowerShoten och är mycket nöjd. Man kan ha både manuella och automatiska inställningar och jag tycker det finns bra inställningsmöjligheter på den kameran. Canon har ju någon ännu värre modell på kompaktkamera som verkar riktigt bra!

Fast om det nu är en eos400d eller liknande som du är säker på att du ska ha så förstår jag dig helt och hållet :) men jag tror man bör tänka efter ordentligt innan för det handlar ju om rätt mkt pengar med olika objektiv osv.
 

bildsten

Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Lite förvånande att det finns så olika uppfattningar om detta. Personligen skulle jag inte ens gå utanför dörren med ett objektiv (värt kanske 5-10000) innan jag skyddat frontlinsen med ett uv-filter.

Även om man inte plåtar lerstänkande motorsport så kommer frontlinsen förr eller senare att drabbas av kladdiga fingeravtryck, nysningar, mikroskopiska repor och mer eller mindre kraftiga stötar. Då är det ganska skönt att det är ett uv-filter som sabbas -- det kan man byta ut för några hundringar. Om däremot objektivets frontlins får skador har man ett ganska stort -- och dyrt -- problem.
Jag har fotat i 47 år, varit till sjöss och rest i fjärran land, åkt utförsåkning med kameran på magen, kutat i skogen, fotat i småbåtar och på sandiga stränder, haft kameran på jobbet i verkstadsmiljö, varit med om bilolyckor och annat elände. Jag har aldrig fått en skada på någon frontlins. Men förr när jag fotade mycket dia hade jag ibland UV och skylightfilter på, men inte för skydd av frontlinsen. Jag har ett tjugotal gluggar, alla oskadade, och är inte känd för att vara petnoga. En kamera har jag visserligen tappat i havet, men det hjälper inga filter mot.

Men jag har alltid motljusskyddet på, lärt mej hur jag ska ta i gluggarna för att undvika fingrar på glasytorna, sätter på bakre objektivlock när objektivet inte sitter på kameran, men ganska sällan har jag det främre locket på. Och frontlinsen tål faktiskt rengöring utan att ta skada om det görs på rätt sätt.

De råd jag ger är alltså från egen erfarenhet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
bildsten skrev:
Jag har aldrig fått en skada på någon frontlins.
Min morbror har kört bil varje dag i över 60 år och aldrig använt säkerhetsbälte.

För övrigt är jag ganska övertygad om att du faktiskt har skador på objektivens frontlinser om man tittar efter riktigt noga; om inte annat repor i antireflexbeläggningen som påverkar bildkvalitén i utsatta situationer.
 

TSH

Aktiv medlem
Re: Powershot

sandrahansson skrev:
Om du är helt nybörjare, är du då säker på att det är en sådan systemkamera du ska ha? Jag har själv en äldre modell av PowerShoten och är mycket nöjd. Man kan ha både manuella och automatiska inställningar och jag tycker det finns bra inställningsmöjligheter på den kameran. Canon har ju någon ännu värre modell på kompaktkamera som verkar riktigt bra!

Fast om det nu är en eos400d eller liknande som du är säker på att du ska ha så förstår jag dig helt och hållet :) men jag tror man bör tänka efter ordentligt innan för det handlar ju om rätt mkt pengar med olika objektiv osv.
Hej Sandra, tack för ditt svar men vilken powershot är det som du tycker passar bra i så fall?

mvh
 

sandrahansson

Aktiv medlem
Fråga experterna!

Eftersom jag inte är en expert så kan jag inte svara på vilken Powershot som är bäst. Det var endast en tanke att det kanske kan vara bra att ha en kamera som man kan ha automatiska inställningar på om man så önskar, alltså bara sikta och trycka, eller om man vill så kan man även använda sig av manuella inställningar. Samt att man då kan bygga på med olika objektiv också. Jag har själv en Canon PowerShot A75, som är 3 år gammal och nu utgången ur sortimentet. Men är själv väldigt nöjd med den. Men som sagt fråga experterna vad de tror :) Hoppas du hittar en kamera som passar!!
 

TSH

Aktiv medlem
Re: Fråga experterna!

sandrahansson skrev:
Eftersom jag inte är en expert så kan jag inte svara på vilken Powershot som är bäst. Det var endast en tanke att det kanske kan vara bra att ha en kamera som man kan ha automatiska inställningar på om man så önskar, alltså bara sikta och trycka, eller om man vill så kan man även använda sig av manuella inställningar. Samt att man då kan bygga på med olika objektiv också. Jag har själv en Canon PowerShot A75, som är 3 år gammal och nu utgången ur sortimentet. Men är själv väldigt nöjd med den. Men som sagt fråga experterna vad de tror :) Hoppas du hittar en kamera som passar!!
Jag hoppas experterna läser detta så att de kan bidra med tips. Men jag skulle även vilja passa på och fråga dig om du känner till ngn kompakt kamera som kan ta flera bilder i sekunden, dvs minst 3?

mvh
 

TSH

Aktiv medlem
Re: Tyvärr

sandrahansson skrev:
Det vet jag inte.
Personligen tror jag inte att sådana finns, vilket innebär en svårighet när man tex vill jobba med sina fotografier enligt hdr mm.

Men jag är öppen för alla förslag om sådana kameror finns.

mvh
 

perstromgren

Aktiv medlem
Re: Re: Tyvärr

TSH skrev:
Personligen tror jag inte att sådana finns, vilket innebär en svårighet när man tex vill jobba med sina fotografier enligt hdr mm.
För HDR tror jag inte att bildhastigheten spelar så stor roll. Om inte 1 bild/s räcker, tror jag inte att 3 bilder/s räcker heller. För HDR av flera exponeringar bör man ha rätt statiska motiv.

Per.
 

TSH

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Tyvärr

perstromgren skrev:
För HDR tror jag inte att bildhastigheten spelar så stor roll. Om inte 1 bild/s räcker, tror jag inte att 3 bilder/s räcker heller. För HDR av flera exponeringar bör man ha rätt statiska motiv.

Per.
Ditt svar stämmer delvis, men det är väl alltid bra att ta foton i RAW vilket man sällan kan göra mha kompakta kameror.

mvh
 
ANNONS