Annons

Packa kameranproblem i skidbacken

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
På väg till snön sitter jag och funderar på om det ens är ide att dra med en kamera i skidbackarna i år. Väskor har jag egentligen i överflöd från topload till några ryggor som funkat tidigare år, men inget känns ultimat när man samtidigt har tre (snabb)åkande barn mellan 7-10 med sig (det var lättare på den tiden det gick saktare.) Man ska ju hinna få upp grejerna om de är med och jag kan inte räkna med att få stå stilla långa stunder längre..

Skulle ni ens packat i den situationen och isf hur? Tips?
 

Bilagor

perstromgren

Aktiv medlem
Jag brukar ta bilder bara en av dagarna vi åker, och försöker välja en dag med trevligt ljus, om det kommer någon sådan. På så sätt slipper jag tänka på fotografering hela tiden. Dagen för fotografering släpar jag å andra sidan med det jag har i utrustningsväg och ägnar mig åt kameran, snarare än skidåkning. Övrigt tid kan man ju ha en kompakt (eller rent av en mobil) med sig omutifallatt drömbilden kommer ens väg.

Sätt upp något hinder eller en käpp för barnen att svänga runt, under eller över, så har du möjlighet att ta bilder medan de tränar på någon påhittad uppgift.

Bara mina 2 ören.

Per.
 

Håkan-S

Aktiv medlem
Hej
Jag använder en topload som sitter frampå bröstet/magen fäst i en sele. Jag väljer ut lämpliga avsnitt i skidsystemet som lämpar sig för fotografering. Där åker jag parallellt eller framför min son samtidigt som jag tar upp kameran och fotar.Stavarna hänger på vänstra handleden
Det fungerar bra så länge han inte åker alltför fort. När jag är nöjd eller om backen inte lämpar sig längre för att fotografer stoppar jag enkelt tillbaka kameran i toploaden.

Att stå still och fotografera bara bra vid ett hopp eller dyl. Man får bara ett tillfälle när han åker förbi mig och man hamnar alltid på efterkälken.

När jag åker bredvid eller framför och fotar samtidigt, får jag hela tiden nya kompositioner och vinklar från varierande delar av systemet.
Om jag vill ta bilder på honom framifrån åker jag förbi honom och svänger runt så att jag åker baklänges samtidigt som jag fotar när han kommer emot mig. Man får bara se så att inte någon står ivägen bakom ryggen på mig:)

Har också använt en LowePro Slingshot som sitter på ryggen och vrids fram på magen när man ska ta ut kameran. Båda har sin för- och nackdelar. Toploaden går snabbare att ta ut och stoppa i kameran, men är något obekvämare att åka med. Slingshoten är bekvämare när man åker men lite omständigare att ta fram kameran ur.
/Håkan
 

lottawe

Aktiv medlem
Tack hörrni:)

Jo, med topload halvt i fart har funkat tidigare år men nu börjar det gå allt för många km/h för att satsa på det, men det får nog bli toploaden fram ifall att jag får tid att lyfta kameran någon stund. Hinder kommer de säkert stöta på så kanske hinner jag satsa såna gånger.

Objektivbyten i backarna undviker jag alltid iaf och vi har bara en och en halv dag på oss att åka ändå nu så mer utrustning än ett hus+ett objektiv kommer inte bli aktuellt. Fast ryggan är också packad ifall annat dyker upp mellan vistelserna i backarna.

Dags att åka, i morgon ska det iaf bli en gryningsbild från Sälen:)
 

fredrik-

Medlem
Hej,

Jag har hittills använt en ryggsäck, men kommer i år gå över till LowePros nya Primus AW.

Den är lite av ett mellanting mellan en ryggsäck och en slingshot. Det är en ryggsäck men du kommer åt kameran från sidan på väskan.

Väntar på leverans så jag får se om den är lika bra som jag hört. :)

/Fredrik
 

lottawe

Aktiv medlem
Det var kört. Att bara få alla tre till att ens hålla sig i samma backe var liksom nog för att kameran inte skulle gå att kunna plocka upp även om två av dem åkte mest utan mig inpå.. Åkte hela lördagen med rygga (för i den får ju förutom kamerahus både termos och lite fika plats också) men bara en enda bild efter dryckespaus blev av och det vart inte ens en åkbild.

Innan sportlovet ska jag investera en powershot att ha i fickan.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kortar kameraremmen så att jag får av/på utan att ta av hjälmen.

Sätter på länngsta telet 80-200/2,8.
Släpper ner telet i byxorna och drar åt skärpet lagom hårt.

PS ta av stativfästet först det gör ont annars DS
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag tror jag läst det tipset av dig för längesedan också Erik och det lät smart fram till det att jag insåg att man nog bör ha aningen mer skyddande fett eller många fler lager och tjockare underställ än jag har mellan höftben och objektiv. Tycker det låter som ont oavsett stativfäste eller inte alltså..

Fast jag tackar varmt för ditt tips ändå, för modifierat har jag lyckats med en variant att ha utanpå ridväst väl fastspänt så det inte stöter mot kroppen utifrån inspiration från ditt tips (när jag sett det tidigare.)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har bara en underställströja under jackan.

Höftben? bröstbenet och revbenen kan jag förstå.

Fett???? hmmmm har jag det.??? :)

Det funkar riktigt bra men i puckelpist är det inte så skönt andra dagen...
 

AAVERDAL

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Kortar kameraremmen så att jag får av/på utan att ta av hjälmen.

Sätter på länngsta telet 80-200/2,8.
Släpper ner telet i byxorna och drar åt skärpet lagom hårt.

PS ta av stativfästet först det gör ont annars DS
Där nere under normal skidåkning hade kameran först blivigt blöt av alla svett och sedan sönderslagen...
Låter som en hel galen idé. Eller så åker du inte skidor speciellt aktivt...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Där nere under normal skidåkning hade kameran först blivigt blöt av alla svett och sedan sönderslagen...
Låter som en hel galen idé. Eller så åker du inte skidor speciellt aktivt...
hmmm vet inte varför jag inte sett denna tråd tidigare.

Numer börjar jag fega ur innan man når 80km/h(utan käppar då) om inte banan är avlyst.
Mina skidor ligger på 12m så det är sällan man vågar att leta sig upp i dem hastigheterna, fortkörning var enklare på de gamla brädlapparna.
Skog & djup snö är ju också himla trevligt.
Men om du räknar det som aktivt eller inte vet inte jag.

Jag har mer salopettmodell på byxan alltså inte midjekorta byxor utan byxan går en bit upp mot magen och har hängslen. Bara att släppa ner objektivet.

Med 85/1,8 eller 17-35 kommer F5an att vrida sig och objektivet att peka rakt fram.

Och ja om man är varm & vädret kallt så måste man vänta till imman försvunnit innan linsen är klar. Och givetvis kan man inte andas med kameran vid ögat för då immar sökaren igen vid kall väderlek.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fast jag tackar varmt för ditt tips ändå, för modifierat har jag lyckats med en variant att ha utanpå ridväst väl fastspänt så det inte stöter mot kroppen utifrån inspiration från ditt tips (när jag sett det tidigare.)
Varsågod

Vad sugen jag blev på att börja rida igen.
Det blev bara ett år sedan ändrades tiden för gruppen och det gick inte att passa ihop med övriga livet.
 
ANNONS