Annons

Törs jag använda min dslr ute i vinterkylan?..

Produkter
(logga in för att koppla)

ricku

Aktiv medlem
Ska snart köpa min första dslr! Jag planerar att använda den i snowboardbacken, ute på snöskoter-utflykter och en hel del andra vinteraktiviteter.

Men nu har tanken slagit mig, kan en kamera ta skada av kyla? Hur kallt får det vara utomhus om man ska våga använda sin dslr?

Borde jag satsa på en dslr med vädertätning?

All info uppskattas! :)
 

robwah-9

Aktiv medlem
Ja det vågar du.
Sök runt lite på forumet så ska du se att det finns mkt info om vinteranvändning och vad man ska tänka på. (från kallt till varmt, batterier osv)
 

Eeros

Aktiv medlem
Absolut! Visst vågar du ta ut kameran. Du köper ju kameran för att ta bilder med den, inte för att samla damm på en hylla. :)
 

ricku

Aktiv medlem
Oki! :) Jo klart den ska användas!.. Jag var bara lite orolig över de här med hur dslr kameror hanterar kyla.

Ska följa robins råd och lägga den i en plastpåse då jag går in i värmen. :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Var ute idag när det snöade. En femliters plastpåse, gummiband, motljusskydd och uv-filter så var det fixat.Inga problem att kika genom sökaren heller. Och kylan, tja, batteriet varar litet kortare tid.
 

raderad22

Avslutat medlemskap
Plastkameror - typ Nikon D70 - blir spröda i kyla.

Hade en sån med på jobb i ca fem minusgrader och tappade den så att den föll ca 150 cm ner i en betongkaj. Lyckades dämpa fallet en hel del med ena foten men plastskalet sprack ändå upp i ett antal delar och mycket av inkråmet lossnade. Kostade nästan 6 000:- att reparera.
 

raderad12

Aktiv medlem
De tål kyla hur bra som helst. Kyla är torrt! Värsta stället är egentligen att ha den innaför jackan där den får utstå kroppens fuktighet, för att sedan bli nedkyld när den används och den ansamlade fukten fryser. Men de tål det också, jag har haft dslr med mig ute på vintern norr om polcirkeln sedan vintern 2003, inga problem. Eller jo.. ett problem, batteriet tar slut väldigt fort. Mitt råd är att ha två batterier. Ett batteri som man har i byxfickan, eller någon annan ficka där det är varmt. Så när kamerans batteri tar slut, så byter man och sätter det kalla i byxfickan som då värms upp och återfår en del av styrkan.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Var ute med min D3 i snöstormen igår.. den blev allt lite blöt.. :)

Det där med kondens har jag aldrig haft problem med, inte ens med min 350D :p haha :)
 

cakon

Aktiv medlem
De flesta kameror är ju specade att användas ner till 0 grader som kallast. Det är förmodligen en extrem försiktighetsåtgärd från tillverkarna. Dock kan det vara på sin plats med en varning för att objektivet kan paja vid minusgrader. Det gjorde det för mig. Ett Nikkor 18-135 (som även andra haft problem med i kyla) som var nästan nytt pajade vid ett par minus. Fick dock ett nytt så småningom. Det nya har jag inte vågat använda vid kallare väderlek än 0 grader.
 

Chano

Aktiv medlem
ricku skrev:
Ska snart köpa min första dslr! Jag planerar att använda den i snowboardbacken, ute på snöskoter-utflykter och en hel del andra vinteraktiviteter.

Men nu har tanken slagit mig, kan en kamera ta skada av kyla? Hur kallt får det vara utomhus om man ska våga använda sin dslr?

Borde jag satsa på en dslr med vädertätning?

All info uppskattas! :)
Jag är mycket med kameran ute i kylan.
Har inget val så att säga.
D100 och D80.
Inga problem.
Kör mycket skoter också på jobbet med kameran med.
Har numer alltid kameran i ryggsäcken och den på ryggen.
Förr hade jag kameraryggan i lådan bak på skotern. Men det verkar inte vara bra..troligen skakningarna.
Sen har pinnen som driver objektiv utan motor gått av ett par ggr på D100:an. Troligen då objektiven kanske går tungt i kylan när dom är isiga. Samt att gummipinnen kanske inte riktigt tål kylan.
Jag använder aldrig påsar utan låter bara kameran vara i ryggan ett tag när man kommit in. Värmas upp lite sakta.
Mvh/-Anders
 
ANNONS