Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt allaround-objektiv med fokus på vimmelfoto/studiofoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjo

Kollade igenom hela Köprådsfliken utan att hitta det jag letar efter, so here goes.
Som rubriken säger så fotar jag en del på krogar, och just nu plåtar jag med:

Kamera - EOS 400d
Objektiv - kitobjektivet (18-55mm 3,5L)
Blixt - Sigma EF-500DG Super + omnibounce

Jag är inte direkt missnöjd med mina bilder, förutom att fokusen inte alltid prickar rätt, så jag planerar inte objektivköp bara för att fixa det istället för att ändra inställningara, men...
Jag vill ha ett bättre objektiv för att kunna leka med lite mer med just de kvällar då jag jobbar, dels för att jag vill lära mig studiofotografering och hålla på inom detta område, samt, som rubriken nämner, att använda till annat.
Har kollat runt på lite olika typer, men mest vidvinkel med lågt bländartal som Sigma AF 20/1,8 EX DG RF men är inte säker på om det är sånt jag ska ha, eller zoom.

Här är ett galleri för att förhoppningsvis hjälpa med tips för vad som är rätt för mig.
http://www.finest.se/imageGallery/?igid=3402

Tack på förhand

/Alexander
 
Senast ändrad:

pros

Aktiv medlem
Tamron SP AF 28-75, 2,8

Har själv en 400d och ville ha ett schysst alroundzoomobjektiv. Eftersom jag ville ha en porträttzoom men ändå kunna fota till vardags så föll mitt val på Tamron 28-75. Objektivet är erkänt superskarpt. Tidningen FOTO skriver i senaste numret att det är "ett av de skarpaste objektiven vi har testat".

Priset är helt ok (ca 3.500 spänn) och jag är verkligen helnöjd med köpet. Ljusstyrkan är bra (2,8 över hela omfånget), och det är kompakt med låg vikt.

Jag vet inte om du tycker att vidvinkeln är för snålt tilltagen för vimmelfoto (28mm) men för studio/porträtt så blir det perfekt på en 400d med 1,6 cropfaktor.

Kolla in
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3750
 
ANNONS