Annons

5D Mk2 + Sigma EF-500 DG Super = överexponerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick efter lång väntan min kära 5D Mk2 idag och likt ett barn med en ny leksak kunde jag inte låta bli att använda den när jag skulle vimmelfota. Kruxet var bara att jag testade den med blixt i badrummet för att kolla hur de arbetar ihop i jämförelse med min 400D blev det genast fel. Kameran verkade inte känna igen blixten, eftersom fokuseringsljuset på blixten inte kom igång när jag ville att kameran skulle fokusera och när jag tryckte av kameran hände inget med blixten. Testade detta med alla lägen på blixten (manuellt läge på kameran), stängde av/på båda delarna och till slut funkade det. Nu fick jag äntligen vita överexponerade bilder. Fick ställa in kameran på ISO 100, 1/200 s, F9 och blixtkompensation på -2 för att få en normalexponerad bild.
Väl på klubben fick jag leka med inställningarna ytterligare och stannade på ISO 400, 1/6s, F9 samt sänka styrkan på blixten så mycket det gick (varierade lite på olika platser i lokalen). Använde 24-70gluggen i båda fallen.

Bild tagen med ovanstående inställningar på 5D Mk2
http://www.finest.se/imageGallery/image.php?igid=4781&iid=284222

Bild tagen med 400D på ISO 800, 1/5s, F4 (om jag inte minns helt fel)
http://www.finest.se/imageGallery/image.php?igid=4732&iid=281893


Färgerna blir inte lika varma i det första galleriet. Testade att rikta blixten åt alla möjliga håll utan något tillfredsställande resultat. Ett par gånger hände det att en bild blev överexponerad även fast jag inte hade rört inställningarna från förra bilden, höjde bländartalet, nästa bild blev för mörk, sänkte bländartalet till vad jag hade sist och fick en "normal" bild.

Så.. Någon där ute som vet om jag behöver byta ut blixten eller om det finns någon gömd inställning djupt inne i menyerna som gör att problemet försvinner?
 

dudek53

Aktiv medlem
Fick efter lång väntan min kära 5D Mk2 idag och likt ett barn med en ny leksak kunde jag inte låta bli att använda den när jag skulle vimmelfota. Kruxet var bara att jag testade den med blixt i badrummet för att kolla hur de arbetar ihop i jämförelse med min 400D blev det genast fel. Kameran verkade inte känna igen blixten, eftersom fokuseringsljuset på blixten inte kom igång när jag ville att kameran skulle fokusera och när jag tryckte av kameran hände inget med blixten. Testade detta med alla lägen på blixten (manuellt läge på kameran), stängde av/på båda delarna och till slut funkade det. Nu fick jag äntligen vita överexponerade bilder. Fick ställa in kameran på ISO 100, 1/200 s, F9 och blixtkompensation på -2 för att få en normalexponerad bild.
Väl på klubben fick jag leka med inställningarna ytterligare och stannade på ISO 400, 1/6s, F9 samt sänka styrkan på blixten så mycket det gick (varierade lite på olika platser i lokalen). Använde 24-70gluggen i båda fallen.

Bild tagen med ovanstående inställningar på 5D Mk2
http://www.finest.se/imageGallery/image.php?igid=4781&iid=284222

Bild tagen med 400D på ISO 800, 1/5s, F4 (om jag inte minns helt fel)
http://www.finest.se/imageGallery/image.php?igid=4732&iid=281893


Färgerna blir inte lika varma i det första galleriet. Testade att rikta blixten åt alla möjliga håll utan något tillfredsställande resultat. Ett par gånger hände det att en bild blev överexponerad även fast jag inte hade rört inställningarna från förra bilden, höjde bländartalet, nästa bild blev för mörk, sänkte bländartalet till vad jag hade sist och fick en "normal" bild.

Så.. Någon där ute som vet om jag behöver byta ut blixten eller om det finns någon gömd inställning djupt inne i menyerna som gör att problemet försvinner?

Om du vill ha varmare bilder ställer du in på manuellt vitbalans ca 5600 ger varma bilder, öka uppåt om du vill ha mer.
Att blixten överexponerar kan bero på kompatibiltetsproblem med just den kameran. Hade själv en metz 54 mz där jag fick byta ut blixtfoten för att den skulle funka med min nya kamera.
Dock hade jag andra problem eftersom den inte gick att använda med bouncer, vilket skit. Och vilken tid det tog för mig att komma på det. Fick överexponerade bilder hela tiden.
lycka till
 

p.cole

Aktiv medlem
Körde en sigmablixt till min "gamla" pentax (k100d) och måste säga att det blev oftast mer fel än rätt.

Nu kör jag nikon med orginalblixtar, och det går verkligen att lita på.

summan är att när de kommer till blixtar så rekommenderar iaf JAG orginalgrejer.
Känns som att det är mycket mer "snack" mellan blixt och kamera än vad det är mellan glugg och kamera, vilket gör att sigma glugg funkar fint (bara dom fokuserar rätt) än vad blixtarna kommer göra...

men det är min åsikt :)
 

RolandM

Aktiv medlem
Vissa Sigmablixtar har problem med Canon EOS 50D (info om detta finns hos Sigma som även har en åtgärd). Med tanke på att 5D mk II är en senare kamera än 50D är det inte otänkbart att det kan vara samma typ av problem.
 
Ok, som jag misstänkte alltså. Tack för era svar! Blir ett besök på scandinavian photo idag då för att se om de kan låta mig testa en canonblixt för att motivera till ett köp.
 

frehan

Aktiv medlem
Vissa Sigmablixtar har problem med Canon EOS 50D (info om detta finns hos Sigma som även har en åtgärd). Med tanke på att 5D mk II är en senare kamera än 50D är det inte otänkbart att det kan vara samma typ av problem.
Här är länken till nyheten: http://www.sigmaphoto.com/news/news.asp?nID=3451"
Det krävs en uppdatering av firmware för att få blixten att fungera med 50D och det gör Sigma gratis. Det kan mycket väl även avhjälpa problemen på 5DII

Någon som vet hur man går tillväga? Har försökt att få kontakt med Tura Scandinavia som står som svensk generalagent på Sigmas hemsida. Har dock inte fått något svar från dem.

/Fredrik
 

dudek53

Aktiv medlem
Såja! Lite pengar löser det mesta. Inhandlade en 430EX II, funkade prima direkt ur kartongen.
ny blixt, end of discussion, hehe
Jag gjorde likadant med min metz mz54.

Kan än idag inte fatta hr man kan tillverka en proffsblixt som sen skjuer blixtr som ett fylleparty bara för att jag slänger på en bouncer.

Köpte också en 430 ex, kanonblixt
 
ANNONS