Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Ryck" på 5DMk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Har haft turen med mig och sluppit problemen med kameran som diskuteras i diverse trådar här på FS, dock har jag två andra problem (har kanske nämnts någonstans, men jag har inte sett det iaf). Ibland kan kameran "låsa" sig i några sekunder så den inte reagerar på några knapptryckningar förutom on/off switchen. Det andra problemet är att den ibland får för sig att trycka av blixten utan att jag rör något, och då inte bara en avskjutning utan att den beter sig som en strobe i en sekund. Har jag inte blixten på märker jag endast av det när jag kollar på bilder då bilden växlar till kamerainställningarna.

Är det någon annan som har haft samma problem med den kameran eller annan för den delen?
 

RolandM

Aktiv medlem
Har haft turen med mig och sluppit problemen med kameran som diskuteras i diverse trådar här på FS, dock har jag två andra problem (har kanske nämnts någonstans, men jag har inte sett det iaf). Ibland kan kameran "låsa" sig i några sekunder så den inte reagerar på några knapptryckningar förutom on/off switchen. Det andra problemet är att den ibland får för sig att trycka av blixten utan att jag rör något, och då inte bara en avskjutning utan att den beter sig som en strobe i en sekund. Har jag inte blixten på märker jag endast av det när jag kollar på bilder då bilden växlar till kamerainställningarna.

Är det någon annan som har haft samma problem med den kameran eller annan för den delen?

Blixten som löser ut av sig själv.
Står kameran för sig själv eller håller du i den när det händer?
Det finns en knapp intill objektivets lösgörningsknapp som har två funktioner, dels att blända ned objektivet och dels sända ut modelleringsljus, d v s får blixten att pulsa ut ljus så att du kan se hur ljuset blir.
 

Alex Freeman

Avslutat medlemskap
Har haft turen med mig och sluppit problemen med kameran som diskuteras i diverse trådar här på FS, dock har jag två andra problem (har kanske nämnts någonstans, men jag har inte sett det iaf). Ibland kan kameran "låsa" sig i några sekunder så den inte reagerar på några knapptryckningar förutom on/off switchen. Det andra problemet är att den ibland får för sig att trycka av blixten utan att jag rör något, och då inte bara en avskjutning utan att den beter sig som en strobe i en sekund. Har jag inte blixten på märker jag endast av det när jag kollar på bilder då bilden växlar till kamerainställningarna.

Är det någon annan som har haft samma problem med den kameran eller annan för den delen?
Jag hade upplevt det du beskriver också. Värst var det med blixten som började blixtra som en strobe i en - två sekunder i några omgångar utan att jag varken röde eller tryckte på något. Först trodde jag att det var ngt med blixten men min andra blixt gjorde samma sak.
 
Blixten som löser ut av sig själv.
Står kameran för sig själv eller håller du i den när det händer?
Det finns en knapp intill objektivets lösgörningsknapp som har två funktioner, dels att blända ned objektivet och dels sända ut modelleringsljus, d v s får blixten att pulsa ut ljus så att du kan se hur ljuset blir.
Nop, har handen på greppet när det händer, så jag rör inga knappar.
 

gagga

Medlem
Har också upplevt samma sak. Blixten blixtrar som en strobe ett par sekunder då och då utan att jag rör kameran. Har en EX 430. I Övrigt fungerar blixten som vanligt.
 
ANNONS