Annons

Varför ändras färgen i lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Hej har märkt nått konstigt som jag inte har sett innan. Satt och la in nya bilder i lightroom och satt och kollade på varge bild direkt och märkte att när bildern först dyker upp så ser den jätte bra ut i färgerna men när den väl har laddat upp hela bildern så byter den nyans i färg vad beror detta på? finns det nått sett att den inte ändra sig? tycker ofta att prewien (eller hur det stavas)
 

Pyl

Aktiv medlem
Lightroom har en standardinställning för alla inställningar som finns, bl a kontrast, ljusstyrka ("Brightness") etc. När bilden först laddas in så visas en version som inte har dessa standardinställningar gjorda utan dessa ses först när previewen är klar. Vitbalansen är en av de som påverkar färgerna mest och LR använder "As shot" som standard, dvs den använder kamerans vitbalans. Om du då t ex har använt automatisk vitbalans i kameran så kan färgerna förändras en hel del när previewen är klar då många kameror har problem med den automatiska vitbalansen.
 

Santa771

Aktiv medlem
Tycker att ljus och kontrast är ok det är bara vitbalansen som jag tycker är lite tokig. finns det nått att ställa in för att göra det bättre? Jag kör ju ofta med blixt ljus och har nästan alltid kameran inställd på det med. Var finns den inställningen nån som vet? eller hur har ni gjort för att få bilderna som ni vill?
 

Pyl

Aktiv medlem
Enklaste sättet att fixa det är att skapa en Preset som du använder när du importerar bilderna. Trixa med en bild tills du är nöjd med vitbalansen och spara sedan inställningarna som en preset och kalla den t ex "Blixtbilder" eller nåt och använd sedan den när du importerar.
 

tgr

Aktiv medlem
Hej,
Jag säger inte att Patrik har fel men jag har en annan teori.
I mina Jpeg och RAW som kommer ifrån kameran ingår en liten thumbnale i jpegformat. Denna har nog fått inställningar ifrån profilen i kameran vilket skulle förklara skillnaden mellan en RAW preview och den färdigrenderade. Möjligtvis även skillnaden mellan fullupplösa jpegen och thumbnalen också.
Altså lightroom visar först inbäddade lågupplösta thumbnalen tills den renderat en själv.

Nedan ett utsnitt av exifdata från en CR2.
Källkod:
    [SectionsFound] => ANY_TAG, IFD0, THUMBNAIL, EXIF, INTEROP, MAKERNOTE
    [COMPUTED] => Array
        (
            [html] => width="3888" height="2592"
            [Height] => 2592
            [Width] => 3888
            [IsColor] => 0
            [ByteOrderMotorola] => 0
            [ApertureFNumber] => f/10.0
            [UserComment] => 
            [UserCommentEncoding] => UNDEFINED
            [Thumbnail.FileType] => 2
            [Thumbnail.MimeType] => image/jpeg
        )
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Förklaringen nedan är den jag har fått höra och som jag tycker känns mest känns mest rimlig. Den bild du först ser i Lightroom liknar i allmänhet den du ser på kamerans egna skärm, dvs den lilla jpg-fil avsedd just för förhandsgranskning som ligger inbäddad i råfiler.

Så först ser man hur den av kameran skapade jpg-bilden ser ut, sedan efter ett ögonblick, hur Lightroom själv tolkar råfilen utan de inställningar som gjorts i kameran (bildstilar m m)


Hej,
Jag säger inte att Patrik har fel men jag har en annan teori.
I mina Jpeg och RAW som kommer ifrån kameran ingår en liten thumbnale i jpegformat. Denna har nog fått inställningar ifrån profilen i kameran vilket skulle förklara skillnaden mellan en RAW preview och den färdigrenderade. Möjligtvis även skillnaden mellan fullupplösa jpegen och thumbnalen också.
Altså lightroom visar först inbäddade lågupplösta thumbnalen tills den renderat en själv.

Nedan ett utsnitt av exifdata från en CR2.
Källkod:
    [SectionsFound] => ANY_TAG, IFD0, THUMBNAIL, EXIF, INTEROP, MAKERNOTE
    [COMPUTED] => Array
        (
            [html] => width="3888" height="2592"
            [Height] => 2592
            [Width] => 3888
            [IsColor] => 0
            [ByteOrderMotorola] => 0
            [ApertureFNumber] => f/10.0
            [UserComment] => 
            [UserCommentEncoding] => UNDEFINED
            [Thumbnail.FileType] => 2
            [Thumbnail.MimeType] => image/jpeg
        )
 
Har samma problem, fast istället för vitbalansen så påverkas färgerna och ljusstyrkan. De blir inte alls lika varma och mättade som de blir i kameran eller när jag använder jpeg. Jag kan fixa det så det liknar den "momentära" bilden, men det blir ändå inte samma sak. Finns det något sätt att få Lightroom att inte ändra ngt, utan bara låta bilden vara som kameran tog den? Jag har ökat mättnaden och färgton i kameran samt lagt på +2/3 blixtkompensation (märker det främst på mingelbilder)
 

tgr

Aktiv medlem
Gör dina ändringar i Lightroom så det blir bra. Spara som prefix och välj det när du importerar.
 

mannbro

Aktiv medlem
Finns det något sätt att få Lightroom att inte ändra ngt, utan bara låta bilden vara som kameran tog den? Jag har ökat mättnaden och färgton i kameran samt lagt på +2/3 blixtkompensation (märker det främst på mingelbilder)
Nja, det är inte riktigt så det funkar. RAW-bilden är (i princip) en ren digitaliserad kopia av det som sensorn fångade. För att det ska bli en snygg bild så måste färgmättnad, vitbalans, kontrastkurvor, uppskärpning och annat göras. När man fotar JPEG-bilder görs detta i kameran. Det görs också på preview-bilden.

För att kunna få en exakt kopia av JPeg/preview-bilden så måste RAW-hanteraren exakt replikera hur detta görs i varje enskild kamera för varje kombination av mättnads/kontrast/etc-inställningar i kameran.

Dels släpper normalt inte kameratillverkarna den informationen till Adobe, dels hade det varit ett himla jobb, så därför använder Lightroom och andra 3:e-parts rawkonverterare mer generella bilduppräkningsalgoritmer så att det går enklare och snabbare att lägga till stöd för nya kameror.

För att få så nära samma bilduppräkning som kamerans bör man använda kameratillverkarens raw-konverterare, men det vill man ju sällan endå, därav att man fotar i RAW - för att kunna framkalla bilderna som man själv - inte som kameran - vill.
 
Ah, synd. Detta är bara ett irritationsmoment när jag fotar vimmel iofs, eftersom jag vill ha så lite efterarbete som möjligt då jag sitter med dem mitt i natten. Får se till att sluta glömma ställa om till jpeg innan jag börjar plåta...
 

Annettek

Ny medlem
default image settings

Hej

Tänkte att svara på detta eftersom jag har haft samma problem - bara så ni vet så är jag Dansk så om mitt Svenska låter lite konstigt så är där en årsag:)

Båda bridge och lightroom har det samme "problem" med att dom ändra bilderna när man loader från kamera till dator och lösningen finns i bridge som överföra inställningarna till Lightroom. Så här lösas det och kom ihåg att starta om din MAC/PC for att det ska virka

1. Öppna bridge
2. Klick på Bridge CS3 (om det är den version du har)
3. klick på Camera Raw preferences
4. under default Image Settings finns 4 rutor och de 2 första ska INTE vara markerad men de sista 2 ska.
5. klick ok och starta om (bara programmet) och det tar effekt direkt.

Öppnar du Lightroom nu så vill du upptäcka, att bilderna ändras och du ser i lightroom under (lightroom, preferences) att default Develop Settings har samme "fönster" som du just såg i bridge. 2 första ska inte vara markerad och dom 2 sista ska.

Lycka till

Annette Kongsmark
 
Senast ändrad:
ANNONS