Annons

Skärpa försvinner efter uppladdning av bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jobbar som vimmelfotograf och har på senaste tiden stört mig allt mer och mer på att mina bilder inte har samma kontrast/skärpa och färgmättnad i gallerierna som de har på datorn. De förminskas till rätt storlek, laddas upp på en ftp, sen importerar jag mappen via en adminsida då även en logga läggs på bilden. Störst skillnad är det på stående bilder.
Bild på datorn (oförändrad efter uppladdning på imageshack):


Bild på sidan:
http://www.finest.se/imageGallery/image.php?igid=4881&iid=288719

Tror det kan bero på skriptet som lägger till loggan, men är inte helt insatt i det sånt. Finns det något sätt att behålla bildkvalitén genom uppladdningen?

Kanske skrev detta i fel del av forumet, men visste inte riktigt var det skulle hamna.

Tack på förhand

/Alexander
 

iBoat

Aktiv medlem
Jobbar som vimmelfotograf och har på senaste tiden stört mig allt mer och mer på att mina bilder inte har samma kontrast/skärpa och färgmättnad i gallerierna som de har på datorn. De förminskas till rätt storlek, laddas upp på en ftp, sen importerar jag mappen via en adminsida då även en logga läggs på bilden. Störst skillnad är det på stående bilder.
Bild på datorn (oförändrad efter uppladdning på imageshack):


Bild på sidan:
http://www.finest.se/imageGallery/image.php?igid=4881&iid=288719

Tror det kan bero på skriptet som lägger till loggan, men är inte helt insatt i det sånt. Finns det något sätt att behålla bildkvalitén genom uppladdningen?

Kanske skrev detta i fel del av forumet, men visste inte riktigt var det skulle hamna.

Tack på förhand

/Alexander
Ganska stort och vanligt problem som jag också upplever när man inte själv kan styra fixa bilden för slutanvändningen. Ofta beror det på att bilderna "trattas ner" till en förutbestämd storlek. Den tappar skärpa och icc-profilen försvinner all världens väg och resultatet blir trist.

Ett sätt att råda bot på det är att ta reda på den exakta pixelstorleken som bilden kommer att få på hemsidan. Ta sedan ner den till den storleken och lägg på en omgång oskarp mask till sist. Förhoppningsvis slipper då bilden att storlekförändras ytterligare en gång med kvalitetstapp som följd.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Det beror på att den uppladdade bilden har pixelstl 324x486, medan bilden på sidan visas i 225x488 pixels. Förmodligen föminsaks/förstoras alla bilder som laddas upp på sidan till 325 pixels bredd (eller liknande).
 
ANNONS