Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smidigaste blixtlösningen för utomhusbruk

Produkter
(logga in för att koppla)
Som rubriken säger kollar jag runt efter blixtlösningar för utomhusbruk, främst modellfoto men som även går att använda till annat. Planerar att inhandla studioutrustning i framtiden (när jag får plats..) men tills dess vill jag fixa kontrollerad belysning som duger utomhus. De två lösningar jag har kollat på är dels inhandla ett par 580EX2 + pocket wizards, stativ etc etc.. dels att inhandla ett studiopaket + blixtgenerator eller några blixt/batteripaket ( som detta http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7763678 )
Fördelarna med "vanliga" blixtar som jag ser det är att de är smidigare att kånka runt på och fördelarna med studioblixtpaketen är att de är kraftigare.

Finns det användningsområden för de "vanliga" blixtarna där studioblixtarna inte riktigt passar? Kan batteriblixtarna sen användas vid studiofoto med bra resultat?
Samt vad är det som skiljer blixtarna i högre prisklasser från lägre? Robusthet, hållbarhet, ljuskvalité?

Tack på förhand

Alexander
 

tannler

Aktiv medlem
Ska Du springa runt lite planlöst med en modell i släptåg och leta efter lämpliga locations, är det ultralätt megaportabelt som gäller, annars är Du tokslut efter en kvart :D.

Med lite planering i förväg, så är vanliga studioblixtar med en liten bensindriven generator att föredra. Det är ingen större konst att rigga generatorn i bullermask, eller med ett medfört bullerskydd och en lång skarvsladd till en avlämningspunkt för blixtuppställningen.

Ett annat alternativ är ett 1100Ah 12V batteri och en UPS som levererar ren sinusvåg 230V, men då stiger priset.

Den "lyxigaste" varioanten är Ranger-system ( motsv. ), men då är prislappen därefter.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Jag har tre st "vanliga" blixtar med ledtal 36. En med slave-funktion, de andra med Hama-triggers. Blixtarna har jag köpt beg för 120-175:-/st. Triggers kostar 250-450:-/st. Till dessa har jag ett par paraplyer, stativfästen för paraplyer/blixtar och 2 st stativ. Alla blixtar triggas med kamernas inbyggda blixt som har en skärm som bara släpper igenom IR-ljuset och inte belyser motivet.
Allt (samt en bunt AA-batterier) får plats i en mindre ryggsäck.
Superportabelt och billigt. Blixtar, triggers, fästen och paraplyer har kostat mig mellan 1500 och 2000:-!!!

Om man vill prioritera portabilitet och pris.

Annars finns det, som sagt, bensin- eller dieseldrivna karftverk och studioblixtkit.
Men då får man nog komplettera med en 4-hjuling med vagn.
 
Senast ändrad:

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Som rubriken säger kollar jag runt efter blixtlösningar för utomhusbruk, främst modellfoto men som även går att använda till annat. Planerar att inhandla studioutrustning i framtiden (när jag får plats..) men tills dess vill jag fixa kontrollerad belysning som duger utomhus. De två lösningar jag har kollat på är dels inhandla ett par 580EX2 + pocket wizards, stativ etc etc.. dels att inhandla ett studiopaket + blixtgenerator eller några blixt/batteripaket ( som detta http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7763678 )
Fördelarna med "vanliga" blixtar som jag ser det är att de är smidigare att kånka runt på och fördelarna med studioblixtpaketen är att de är kraftigare.

Finns det användningsområden för de "vanliga" blixtarna där studioblixtarna inte riktigt passar? Kan batteriblixtarna sen användas vid studiofoto med bra resultat?
Samt vad är det som skiljer blixtarna i högre prisklasser från lägre? Robusthet, hållbarhet, ljuskvalité?

Tack på förhand

Alexander
länken till falcon eyes, säger att den bara är inställbar i 2 steg... det låter som en jäkla huvudvärk att pyssla med... skulle inte åtminstone 4steg kännas mycket bättre? (eller 7 steg som en vanlig SB-800 har...)
 
ANNONS