Annons

Spansk tidning har använt min bild, prislapp för det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett mail damp ner i min inkorg från en journalist jag gjorde ett fotoupprag med åt en spansk tidning för två-tre år sedan. I det får jag veta att en annan tidning (inte den som jag utförde uppdraget åt i första hand) har använt en bild tagen av mig och skrivit mitt namn under men utan att meddela mig. När jag tog bilderna åt den första tidningen hade vi kommit överens om att jag jobbar per timme (vart aldrig ngt direkt kontrakt dock, var bara en mailkonversation).

Första frågan: hur mycket ska jag fakturera den andra tidningen för att de använt bilden? Det är ju fortfarande jag som äger copyrighten så de kan inte köpa bilden av den första tidningen.

Andra frågan: vi kom aldrig överens om hur många gånger de får publicera bilden etc, men även fast jag jobbade timvis får de väl endast publicera bilden en gång enligt upphovsrättslagen om inget annat sägs? (svårt att säga hur det är i Spanien dock, men det borde väl vara mer eller mindre lika fotoregler i de flesta länder?) Borde ha kollat upp och kommit överens om detta redan då, men var färsk när det kommer till foto som yrke på den tiden.

Tredje frågan: efter det större uppdraget fotade jag även två timmar för en separat artikel. Dock fick jag aldrig betalt för detta och ursäkten var att artikeln aldrig blev publicerad. Meningen med timvist arbete är väl ändå att jag ska få betalt oavsett om de använder dem eller inte eftersom jag har utfört min del av överenskommelsen?

Tack på förhand

/Alex
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Möjligheterna att driva in pengar i Spanien för ett uppdrag utan kontrakt är nog knappast värt besväret. Visst kan du fakturera enligt BLFs prislista och hoppas att de betalar, men ta det annars som läropengar och gör rätt nästa gång.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vet inte hur det brukar funka inom den spanska pressen, men om man köper en fotografs tjänster per timme är det inte helt orimligt att tro (om det inte finns någon annan överenskommelse) att man köper rättigheterna till bilden. Alltså både rätten att publicera den hur många gånger man vill och att sälja den vidare.

I Sverige är nog det vanligaste att ett sådant uppdrag innebär att köparen har rätt att publicera bilden fritt, men inte att sälja vidare.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Mitt, tyvärr, ärliga svar är att det inte är värt besväret för dig, med mindre än att du har tid och råd med en spansk advokat.

Även om Spanien närmar sig en modern statsapparat, ungefär som Sveriges, så lär du ha i stort sett omöjligt att tvinga tidningen att betala din faktura. Och om du inte kan tvinga dem att betala tycker jag inte att det är värt besväret.

Om du trots detta verkligen vill fakturera dem något så kan du utan större problem dra till med 2-5 tusenlappar. Personligen skulle jag i det läget se till att det framgick ytterst tydligt att om jag måste blanda in en advokat kommer prislappen att stiga kraftigt. Liksom om jag måste lämna min fordran till inkasso/kronofogde.
 
ANNONS