Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt lutar och e snett

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag öppnade bilden i PS7 och använde "measure tool" och sen drog jag en linje där det såg ut att vara rakt men det var inte så enkelt på denna bilden tyckte jag.

Men det är så man använder det på bästa sätt.

1. Använder "Measure Tool" och drar en rak horisontell linje.

2. Sedan går man upp till Edit-menyn och väljer rotate canvas och valet arbitrary. Där ser man ett värde och är det allt annat än 0 så är inte linjen rak. Nu klickar man bara på OK och vips så ska bilden se rak ut.

3. Nu kan man beskära bilden för att bli av med de vita kanterna som skapats runt bilden.
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Jag gjorde en enkel variant.

Jag har rätat upp perspektivet och ökat färgmättnaden för att få en känsla av kvällssol.
 

Bilagor

RolandM

Aktiv medlem
Underbart vad det går att få till denna totalt felvridna bild på så kort tid :) Ni är jätteduktiga.

Undras om jag får se ett spökslott? :)
 

bjanha

Aktiv medlem
Lionheart skrev:
Jag öppnade bilden i PS7 och använde "measure tool" och sen drog jag en linje där det såg ut att vara rakt men det var inte så enkelt på denna bilden tyckte jag.

Men det är så man använder det på bästa sätt.

1. Använder "Measure Tool" och drar en rak horisontell linje.

2. Sedan går man upp till Edit-menyn och väljer rotate canvas och valet arbitrary. Där ser man ett värde och är det allt annat än 0 så är inte linjen rak. Nu klickar man bara på OK och vips så ska bilden se rak ut.

3. Nu kan man beskära bilden för att bli av med de vita kanterna som skapats runt bilden.
Ja, det är så man rätar till sned horisont ja, vilket knappast var syftet med denna bild.

Goddag yxskaft, liksom :)
 

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Fick en liknade bild som Roland på detta motiv och är nyfiken på om Jim skulle kunna berätta hur du gjorde denna fina förvandling. Gärna så noggrant som möjligt till en som inte kan PS så bra. Har PS 7.0.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
-Susanne- skrev:
Fick en liknade bild som Roland på detta motiv och är nyfiken på om Jim skulle kunna berätta hur du gjorde denna fina förvandling. Gärna så noggrant som möjligt till en som inte kan PS så bra. Har PS 7.0.
Är det perspektivkorrigeringen du syftar på? I övrigt har jag bara lättat upp en skugga och klonat in lite saknad gräsmatta förutom omgörningen till svartvitt och toningen.

Perspektivkorrigering:
- Markera allt
- Välj menyvalet Redigera > Omforma > Perspektiv
- Nu får du handtag i markeringsramen. Tryck in ett av de nedre tills du får till det. Stödlinjer kan underlätta, dem frå du fram genom att visa linjaler och sen dra en stödlinje från linjalen
 

RolandM

Aktiv medlem
Strålande! Allt i från turistvykort till mystisk stämning och olika tidpunkter på dygnet. Jagblir mörkrädd av vad denna kreativitet kan förvandla ett grundfoto som bara är fel till aristiska konstverk som inte skulle skämmas i slottshoppen.

Jag önskar er godnatt och kommer med spänd förväntan titta igenom nattens och morgondagens skörd när jag kommer hem från byn i morgon kväll :)
 

kaw

Aktiv medlem
Här en bild med Panorama Tools plugin, -13 grader och bildvinkel 65 (gissar 17mm på 300D). Lät undre hörnen bli lite svarta för att visa på problemet med upprätning. Är man duktig/enkelt motiv går det säkert ofta att klona också.
 

Bilagor

ANNONS