Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 50 eller canon 50 till canon 5d och 5d mark2

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_art

Aktiv medlem
är det någon som vet eller har något att säga om vilken objektiv bör man ha till 5d eller 5d mark 2 av de här två alternativen sigma 50mm 1,4 eller canon 50mm 1,4 testerna säger olika vilket blir förvirande det senste har de sagt att sigma ger bättre bild kvalite än canons ?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Sigman är bättre fullt öppen - utan tvekan, men också tyngre, dyrare, och lite klumpigare. Personligen gillar jag EF 50 f/1.4 trots att det har en del öppenbara problem - problemen heter dålig skärpa fullt öppen, känslig focusmekanik, motljusskydd ingår inte i priset och att vinjeteringen på ff är riktigt rejäl fullt öppen.

båda har sina för och nackdelar, men skärpemässigt är sigman bättre fullt öppen.

BTW. Så har jag själv Ef 50 f/1.4 och det är ett bra objetiv som jag gillar skarpt, men som sagt fullt öppen är den sämre än sigman.
 

wfrank

Aktiv medlem
Sigmat ska väl ha en ovanligt krämig och behaglig bokeh, precis som deras 30/1.4. Jag är dock väldigt nöjd med EF 50/1.4 som är skarpt redan fullt öppet på 5D2. Blev förvånad själv efter att ha läst här på FS om alla problem det objektivet anses ha, prat om kuggar och annat, började tro att det fanns flera versioner men så är det inte. Kanske skillnad på nya gamla ex (?).

Sigma har rykte kring sig som tombola ang. AF, själv upplevde jag det med 30/1.4 som jag använde som normal på 7D. Jag hade ett skarpt exemplar, men det satte inte skärpan varje gång (mitt exemplar var opålitligt på längre avstånd). Men när den gjorde det var den svårslagen mot Canons (rimligt prissatta) alternativ. Men sanningen att säga är inte heller Canons objektiv fria från AF-problem, fast i mitt fall (har/haft ca 10 EF/EF-S) så har jag bara upplevt dålig/opålitlig AF när jag skulle köpa 24-70/2.8L. Provade flera men hittade inget som satte skärpan så något sådant har jag inte.
 
Senast ändrad:

Jonas_art

Aktiv medlem
ja det ni säger stämmer säkert en del har haft problem med både 5d mark 2 eller fullformats kameraro är känsliga i huvudtaget när det gäller minsta lille problem med objektiven. jag har använt L objketiv och haft problem med 24-105 och även 24-70 nu tänker jag använde bara fasta objektiv och inte bara låsa mig fast vid L objktiv 50mm 1,2 var bar skit mvh Jonas






Sigmat ska väl ha en ovanligt krämig och behaglig bokeh, precis som deras 30/1.4. Jag är dock väldigt nöjd med EF 50/1.4 som är skarpt redan fullt öppet på 5D2. Blev förvånad själv efter att ha läst här på FS om alla problem det objektivet anses ha, prat om kuggar och annat, började tro att det fanns flera versioner men så är det inte. Kanske skillnad på nya gamla ex (?).

Sigma har rykte kring sig som tombola ang. AF, själv upplevde jag det med 30/1.4 som jag använde som normal på 7D. Jag hade ett skarpt exemplar, men det satte inte skärpan varje gång (mitt exemplar var opålitligt på längre avstånd). Men när den gjorde det var den svårslagen mot Canons (rimligt prissatta) alternativ. Men sanningen att säga är inte heller Canons objektiv fria från AF-problem, fast i mitt fall (har/haft ca 10 EF/EF-S) så har jag bara upplevt dålig/opålitlig AF när jag skulle köpa 24-70/2.8L. Provade flera men hittade inget som satte skärpan så något sådant har jag inte.
 

wfrank

Aktiv medlem
Cropkameror generellt sett ställer högre krav på handhavande och optik än FF. Det beror på att pixeldensiteten är lägre i FF kontra cropkameror (5D2 mot exvis 7D/60D) - något som diskuterats i andra trådar fast med andra slutsatser kring de viktigaste fördelar/nackdelar som finns med olika pixeldensiteter på olika kameror.

Ju sämre objektiv ju mer påvisbart är det. Ett "sämre" objektiv som inte klarar av att ge pixelskarpa bilder på en cropkamera kan mycket väl göra det på en FF som 5D2. Det går att kontrollera genom att använda LV-fokus ist.f. AF - då sätter man skärpan optimalt efter optikens kapacitet s.a.s.

Sett från det perspektivet är FF-kameror som 5D2 tåligare mot feltoleranser i AF och sämre optik kontra tex 7D. Men krasst sett krävs oftast pixelpeeping för att se det, dvs ganska sällan vid reell bildanvändning.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
är det någon som vet eller har något att säga om vilken objektiv bör man ha till 5d eller 5d mark 2 av de här två alternativen sigma 50mm 1,4 eller canon 50mm 1,4 testerna säger olika vilket blir förvirande det senste har de sagt att sigma ger bättre bild kvalite än canons ?
Det är större risk för fokusproblem med Sigma på Canonhus.
Men om man köper nytt objektiv så fixas fokusproblem på garantin. Så i värsta fall blir det bökigt till att börja med om man har otur.

Jag tycker att EF 1,4/50mm är ett prisvärt objektiv.
Att det är lite mjuktecknande på full öppning stör inte mig nämnvärt.

MVH J O
 

interior

Aktiv medlem
Har ett Sigma som jag är otroligt nöjd med. Är du intresserad av en mjuk och fin oskärpeteckning så är det nog det du ska välja. Mitt sätter skärpan perfekt - vilket ju är viktigt vid kort skärpedjup. För övrigt är nog objektiven ungefär lika bra - har inte prövar EF 50mm.
 
Ställde mig inför samma val förra sommaren och jag slog till på Sigman. Har inte testat Canongluggen men jag valde Sigman just för dess bokeh och för att den ska vara skarpare på full öppning, vilket den är inställd på i princip alltid när den är på huset. Har inte heller upplevt några fokusproblem, se bara till att testa exemplaret du köper så du vet att det kommer överens med ditt hus. Prisskillnaden ligger ju på en femhundring och släng in att du får med ett motljusskydd med Sigman så minskas det ytterligare lite till.

Lycka till med ditt beslut!

/Alex
 

sundis73

Aktiv medlem
Jag skulle nog lägga min röst på Sigman trots att jag inte testat Canons mer än några gånger.

Valde Sigman till min 5D mk2 därför att den ger bättre bokeh och att den ska ha bättre skärpa på stor bländare.
Vill jag använda mindre bländare har jag andra objektiv.

Hade inga problem med focus utan tycker att den levererar vad jag kan förvänta mig.
Blev postitivt överraskad av att de bytt ytbehandling på objektivet.
Nu är ytan målad istället för att ha den där filtkänslan. Också ett plus.
 

Bilagor

ANNONS