Annons

Knappar slutar fungera på D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

Fruke

Ny medlem
Hej,

Jag har ett ganska enerverande problem med mitt D300s-hus.

Plötsligt och helt utan någon uppenbar anledning slutar alla knappar på kameran fungera. Exponera går, men autofokusen fungerar inte. Inte heller visa bilder-knappen, navigeringsratten eller någon av de andra knapparna, alltså som om knapplåset har gått på utan att det är så. Sen kan knapparna börja fungera igen för ett kort slag för att sen återgå till obrukbara.

Någon som varit med om nåt liknande eller har något tips?

Jag har testat att uppdatera firmware (som var up to date) men det hjälpte inte.

Tack på förhand!
Fredrik
 

Fruke

Ny medlem
Blev ett besök på Lasses kameraservice. En av knapparna hade satt sig fast i intryckt läge varför de andra knapparna blev inaktiverade. En rengöring skulle lösa problemet enligt teknikern.

För övrigt: jäklar vad dyrt det är med kappor/gummi till Nikons kamerahus!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
3 år/försäkring

Blev ett besök på Lasses kameraservice. En av knapparna hade satt sig fast i intryckt läge varför de andra knapparna blev inaktiverade. En rengöring skulle lösa problemet enligt teknikern.

För övrigt: jäklar vad dyrt det är med kappor/gummi till Nikons kamerahus!
Tycker det borde fixa sig med att antingen åberopa det 3-åriga skyddet i konsumentköplagen(dålig kvalitet på knappar/gummi) eller att använda hemförsäkringens allrisk-del (Om man har en sådan- ofta självrisk kring 1 lax). Jag har pratat med flera som (har haft detta i sin hemförsäkring) men inte utnyttjat det pga okunskap om sin försäkring). Börja alltid med att försöka åberopa garanti/köpskydd enligt konsumentköplagen. Fast det är klart, har man spillt läsk eller dyl. över kameran så är det endast försäkringen som kan rädda en ;)
 

Pippo

Aktiv medlem
Tycker det borde fixa sig med att antingen åberopa det 3-åriga skyddet i konsumentköplagen(dålig kvalitet på knappar/gummi) eller att använda hemförsäkringens allrisk-del (Om man har en sådan- ofta självrisk kring 1 lax). Jag har pratat med flera som (har haft detta i sin hemförsäkring) men inte utnyttjat det pga okunskap om sin försäkring). Börja alltid med att försöka åberopa garanti/köpskydd enligt konsumentköplagen. Fast det är klart, har man spillt läsk eller dyl. över kameran så är det endast försäkringen som kan rädda en ;)
Fast allrisk/drulle täcker väl endast vid olyckshändelse, inte fel på produkt?
 
ANNONS