Annons

Hur fotografera solnedgång?

Produkter
(logga in för att koppla)

runesdotra

Ny medlem
Jag är en nybörjare som har en Canon eos 1000d och skulle vilja ha lite tips om hur jag ska ställa in kameran för att kunna ta bra bilder av solnedgångar? Jag har inget stativ.
Vilket läge är bäst att ha kameran i? P, Tv, Av, eller M?
Hur ska man tänka med ISO och slutartid? :)

Hitills när jag har mixtrat med kameran har bilderna antingen blivit ljusa och suddiga eller alldeles för mörka. Skulle vara snällt om någon ville dela med sig av sina tips!

/Ida
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad programratten står i spelar mindre roll, vikigare är att läsa ut vilken bländare och tid som väljs. Om du väljer Tv så sätt den runt 1/60 eller snabbare och sedan kollar du att bländaren gärna ligger med större öppning än 1/11 dvs mindre värden. Då har du bästa förutsättningar att få skarpa bilder. Väljer du A läge, så sätt in tex 1/8 och se vilken tid som väljs. Detta är då grundexponeringen enligt kameran, och det kan vara så att du tycker att bilden blir för ljus och då kan du ändra kompenseringen av exponeringen till tex -2 steg. Bara att testa sig fram. Du kan ju också gå över till M och välja något som verkar bra att börja med, och sedan justera in med hjälp av LCD skärmen att det ser bra ut. Fotografera gärna i RAW för då har du stora möjligheter att justera bilderna i datorn, kanske vill du ändra vitbalansen till varmare för att få en med gul/röd nyans vilket är enkelt i RAW.

Annat alternativ som man kanske inte ska nämna är att kameran kanske har ett redan inställt läge för solnedgång, du kan ju testa detta också.

Om du är vid havet och fotar solnedgång, så testa med stativ och ND filter, då kan då få havet vara som en slöja om du kör det på lång slutartid och sedan tar du bilder som är bättre exponering för himlen och slår du ihop detta lager i redigeringen, riktigt snyggt. Du kan också skaffa ett ND filter som är olika starkt över filtret så att det dämpar med himlen, vilket gör att himlen med den starka solen tonas ner mer än marken/havet vilket ger en bättre exponering.

När du tittar på ett sådant här forum med snygga solnedgångsbilder, så kan det vara lite knep o tricks vid fotograferandet och redigingen för att få det som man vill ha det

Lycka till
 

pysse

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare som har en Canon eos 1000d och skulle vilja ha lite tips om hur jag ska ställa in kameran för att kunna ta bra bilder av solnedgångar? Jag har inget stativ.
Vilket läge är bäst att ha kameran i? P, Tv, Av, eller M?
Hur ska man tänka med ISO och slutartid? :)

Hitills när jag har mixtrat med kameran har bilderna antingen blivit ljusa och suddiga eller alldeles för mörka. Skulle vara snällt om någon ville dela med sig av sina tips!

/Ida
du behöver stativ så fram tills dess du skaffat ett så stöd kameran på det som finns tillgängligt murar biltak staket mark gren ja vad du kan hitta
sen är det bara att testa längre slutartider och parera med ljusöppningen tills du är nöjd
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hur jag gör:
1. Kameran på stativ eller dylikt.
2. Väljer Av-programmet och ställer bländaren på mellan 12-16. ISO 100.
(3. Använder ett halvtonat ND-filter.)
4. Exponeringskompenserar genom att testa mig fram (läs manualen) tills histogrammet är rätt.
5. Trycker av medelst självutlösare.

Tog denna bild för några timmar sedan som absolut inte skulle fungerat utan halvtonat gråfilter. Och inget photoshoppande. Enbart framkallad i RawTherapee och avdammad med Gimp.
 
ANNONS