Annons

3 av samma person på 1 bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamSandin

Aktiv medlem
Tjena, jag är lite sugen på att ta en bild med en person på 3 olika ställen i.

dvs. ställa kameran på ett stativ & ta tre bilder med en person på olika ställen.

i vilket program lägger man ihop detta så det blir bra och hur skall man göra ?

Tack på förhand.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Ps- lägg bilderna på varandra i olika lager och sudda bort allt utom personen i fråga på de två översta bilderna. Ungefär så.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Använder du stativ och fjärrutlösare så kameran inte rör sig mellan bilderna så gör du det lätt i vilket fotoredigeringsprogram som helst.
 

theTnT

Aktiv medlem
Se till att du sätter kameran i helmanuellt läge så inte exponeringen ändras mellan bilderna bara.

Ett alternativ är att ta en riktigt lång slutartid i ett mörkt rum, flytta personen till de olika platserna och fyra manuellt av en blixt där. Voilá! En exponering och ingen efterbehandling.
 

AdamSandin

Aktiv medlem
Tack för alla svar, tror jag skall lära mig lite mer i PS, använder apeture, viveza, efex m.m. idag. har aldrig satt mig in i PS.
 

theTnT

Aktiv medlem
Vilket program som helst som hanterar olika lager gör sådant galant.

Med visst pillande och klipp och klistra skulle det faktiskt vara rätt snabbt gjort även i Paint, så länge inget ändrats i utsnitt eller exponering/ljus.
 

AdamSandin

Aktiv medlem
Vilket program som helst som hanterar olika lager gör sådant galant.

Med visst pillande och klipp och klistra skulle det faktiskt vara rätt snabbt gjort även i Paint, så länge inget ändrats i utsnitt eller exponering/ljus.
Det funkar väll ej i aperture eller efex /Viveza programmen ?
 

iBoat

Aktiv medlem
Det funkar väll ej i aperture eller efex /Viveza programmen ?
Aperture fungerar inte. Du behöver något stitchprogram, Photoshop eller något annat program. Här är en bild från London med mina döttrar och pappa, http://www.prepix.se/London_BigBen.html tagen med 7 bilder och handhållen kamera. För lite improviserade bilder fungerar handhållet, men bäst är ett stativ och ännu bättre är ett panoramahuvud på stativet. Den är sammansatt med Auto Pano Giga, men PS hade fungerat lika bra.
 

theTnT

Aktiv medlem
Fast tråden handlar väl inte om att göra panorama, om jag fattat det hela rätt, utan om att ta en bild tre gånger där skillnaden är att en person flyttar sig till olika platser i bilden.

Med kameran på stativ och alla inställningar manuella (och en sol som håller sig på ungefär samma ställe och inte kikar fram bakom moln etc.) så blir det en lätt övning i klipp och klistra.

Kan man lägga de tre bilderna i olika lager och sedan sudda fram personen är det enklast, då kan man även justera för eventuella avvikelser i komposition och exponering. Gimp är ett gratisprogram som hanterar lager, borde finnas ganska bra skolor i det. Programmet finns för de flesta operativsystemen.

Photoshop är lite av branschstandard så det finns gott om skolor etc., men programmet är inte billigt.
 

gorse

Aktiv medlem
Photoshop är lite av branschstandard så det finns gott om skolor etc., men programmet är inte billigt.
Elements är oförskämt billigt och har numera lagermasker vilket gör saken genant enkelt då man inte ens behöver vara noggran när man målar fram personerna på bilden. Elements är så billigt att det finns ingen anledning att pirata den och har alla viktiga funktioner och till och med så mycket funktioner att man som nybörjare av redigering är fullt sysselsatt länge. Det finns tutorials på internet och majoriteten av hobbytidningarna i kiosken har elements-tutorials hellre än CS-motsvarande.


Säg att man sätter kameran på stativ. Ställer personen på ett ställe i bilden, flyttar på personen och tar en ny bild etc (nu förutsätter vi att exponeringarna blir likvärdiga på alla bilderna). Elements tror jag inte har "öppna filer till en stack", men så fall får man öppna alla filer och kopiera in bilderna till olika lager, under förutsättning att kameran satt på stativ. (Om man tvingas till att finjustera lagrens passning, kan man hålla ner CTRL medan man flyttar bilden med piltangeneterna. Med CTRL nertryckt så kan man göra finare justeringar då man stänger av att elements försöker själv passa in bilden)

Skapa lagermask till alla lager utom den understa, klicka bort "ögonen" på alla lager utom det understa och lager nummer två nerifrån. Invertera lagermasken så masken är svart (eller fyll med svart). Måla med vit pensel i lagermasken så person två bli synlig, alltså bara på personen. Man behöver inte ens vara noga eftersom om man målar utanför så matchar bakgrunden i vilket fall som helst.Det blir till och med snyggast övergångar om man målar lite utanför. Blir det lite för mycket utanför byter man till svart pensel och målar tillbaka.

När det är klart, sätt tillbaka ögat på nästa lager och upprepa proceduren, tills alla lager är klara. Platta bilden och klart.

(Ögat är den knapp på varje lager som gör lagret synligt resp osynligt)
 

AdamSandin

Aktiv medlem
Jag har elements men har inte lärt mig att arbeta i Lager än, har inte lärt mig PS alls. Gör allt i vivexa & apeture. Man får kanske börja lära sig det :) Tack för alla svar !
 

gorse

Aktiv medlem
Det blir lager av sig själv så fort du klistrar in nått i elements. Det är lagermasker som är lite nytt i elements. Googla på det, lär dig det och du kommer få kickstart i redigering och tacka gud att du hittade lagermasker.
 
ANNONS