Annons

Hjälp efterfrågas - Hasselblad 500c/m

Produkter
(logga in för att koppla)

vFrost

Aktiv medlem
Hej, har problem med min nyinköpa 500c/m. Det är så att slutaren stängs helt när jag ska ta en bild.

Kamera: Hasselblad 500cm Objektiv: Zeiss Planar 80/2.8 Bakstycke: A12 Film: Kodak Porta 160

Film är laddad korrekt, kameran är "uppvevad" och metalskivan urtagen. Men när jag ställt in rätt exponeringstid och ska ta bilden så stängs bländaren helt. Blir självklart frustrerad när jag inte kommer på felet och när varje bildruta kostar x-antal kronor.

Ska försöka beskriva det som händer i detalj om det blev krångligt:

Jag ställer in kameran --> trycker in exponeringsknappen --> bländaren stängs helt samtidigt som slutaren öppnas --> när jag tar bort fingret öppnas slutaren igen.

Jag har testat med olika slutartider, med och utan bakstycke och med olika bländarinställningar men det är samma visa varje gång.

Hjälp uppskattas oerhört mycket! :)

God Jul

Mvh
Victor
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
I den kameran sitter mig veterligen slutaren i objektivet, är det så att du får 'bulb' oavsett vilken slutartid du valt så låter det som något mekaniskt fel i objektivet. Har du ett annat objektiv att prova med?
Skjuter du slut på din film kan du nog plocka bort bakstycket på kameran medans du prövar dig fram. Jag har inte använt just hasselblads modeller, men 500c/m är inte någon av de "nyare" så där borde inte vara något lås som hindrar dig att skjuta av bilder utan att ha bakstycket på väl?

/Johan
 

gosta52

Ny medlem
Ingen återgående spegel

Hej!
Jag har också en 500 c/m och om jag förstått dig rätt så är det inget fel som du beskriver - kameran saknar återgående spegel vilket innebär att när bilden är tagen så förblir det mörkt i sökaren tills du drar fram nästa bildruta. Du beskriver det på det sättet att du ställer in tid och bländare, trycker på avtryckarknappen och sedan är det mörkt. Det är precis som det ska vara, gammaldags men gött mos ändå.

Lasse
 

vFrost

Aktiv medlem
I den kameran sitter mig veterligen slutaren i objektivet, är det så att du får 'bulb' oavsett vilken slutartid du valt så låter det som något mekaniskt fel i objektivet. Har du ett annat objektiv att prova med?
Skjuter du slut på din film kan du nog plocka bort bakstycket på kameran medans du prövar dig fram. Jag har inte använt just hasselblads modeller, men 500c/m är inte någon av de "nyare" så där borde inte vara något lås som hindrar dig att skjuta av bilder utan att ha bakstycket på väl?

/Johan
Hej,

på den här modellen sitter slutaren i kamerahuset. Det är bländaren som är problemet, det är alltså den som stängs när jag tar bilden vilket gör att inget ljus kommer in till filmen.

Ne kameran är från 1972 så att kalla den ny är lite av en överdrift. ;)

Det går att fota utan bakstycke men precis som jag skrev så är det samma visa även där, slutaren är det inget problem med men bländaren stängs innan filmen exponerats färdigt (likadant i alla slutartider jag använder mig av).
 

vFrost

Aktiv medlem
Hej!
Jag har också en 500 c/m och om jag förstått dig rätt så är det inget fel som du beskriver - kameran saknar återgående spegel vilket innebär att när bilden är tagen så förblir det mörkt i sökaren tills du drar fram nästa bildruta. Du beskriver det på det sättet att du ställer in tid och bländare, trycker på avtryckarknappen och sedan är det mörkt. Det är precis som det ska vara, gammaldags men gött mos ändå.

Lasse
Hej, nej nej. Du har förstått fel/ jag har varit otydlig. :)

Det är jag fullt medveten om att spegeln fällts upp när bild är tagen. Det är bländaren som stängs helt när jag ska ta bilden. Allt annat verkar fungera som vanligt.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Ne kameran är från 1972 så att kalla den ny är lite av en överdrift. ;)
Då var den nyare än jag trodde ändå, var också lite otydlig förståss, men 500c/m innebar väl en max slutartid på 1/500? då fick jag för mig att det handlade om 50-eller möjligen 60-tal.
Som "nyare" är i princip allt därefter, därav citat-tecknen ;)
 

gosta52

Ny medlem
Är du säker på att det är bländaren som stängs helt? Undrar om den kan stängas helt. Öppnas den om du vrider på bländarringen? Är det inte slutaren som hänger sig på något sätt för rätt mycket ska ju hända när bilden tas: först ska slutaren stängas, spegeln gå upp, några ljustäta prylar längst bak ska öppnas, slutaren ska öppna och stängas på förinställd tid. Sedan förblir den stängd till dess att du drar fram film för en ny bild då spegeln åter går ner och de ljustäta prylarna längst bak stänger framför filmen.
Så, är det bländaren eller slutaren som stänger helt? Har du kollat om det blir några bilder, dvs framkallat någon film?
Lasse igen
 

vFrost

Aktiv medlem
Då var den nyare än jag trodde ändå, var också lite otydlig förståss, men 500c/m innebar väl en max slutartid på 1/500? då fick jag för mig att det handlade om 50-eller möjligen 60-tal.
Som "nyare" är i princip allt därefter, därav citat-tecknen ;)
Haha okej, jag vet inte varför den heter 500cm men det kan mycket möjligt vara pga. att slutartiden är max 1/500sek.

Är du säker på att det är bländaren som stängs helt? Undrar om den kan stängas helt. Öppnas den om du vrider på bländarringen? Är det inte slutaren som hänger sig på något sätt för rätt mycket ska ju hända när bilden tas: först ska slutaren stängas, spegeln gå upp, några ljustäta prylar längst bak ska öppnas, slutaren ska öppna och stängas på förinställd tid. Sedan förblir den stängd till dess att du drar fram film för en ny bild då spegeln åter går ner och de ljustäta prylarna längst bak stänger framför filmen.
Så, är det bländaren eller slutaren som stänger helt? Har du kollat om det blir några bilder, dvs framkallat någon film?
Lasse igen
Jag är säker på att det är bländaren.

Laddade precis upp ett klipp så det blir lättare för er att förstå.
https://www.youtube.com/watch?v=hgtQudRD674

Det är bländaren som stänger helt. Hoppas att videon kan hjälpa något. :)

Kameran har varit i min ägo i två dagar och filmen levererades idag, så har varken fotat (vad jag vet) eller framkallat något än.
 

laha

Aktiv medlem
Hej,

på den här modellen sitter slutaren i kamerahuset. Det är bländaren som är problemet, det är alltså den som stängs när jag tar bilden vilket gör att inget ljus kommer in till filmen.

Ne kameran är från 1972 så att kalla den ny är lite av en överdrift. ;)

Det går att fota utan bakstycke men precis som jag skrev så är det samma visa även där, slutaren är det inget problem med men bländaren stängs innan filmen exponerats färdigt (likadant i alla slutartider jag använder mig av).
Kameran har två slutare. Luckslutaren som sitter i huset+centralslutaren i objektivet. När man trycker av går spegeln upp, luckslutaren öppnas,objektivet bländar ner, centralslutaren öppnas, centralslutaren stängs. Sedan när du släpper avtryckaren stänger luckslutaren.
Sedan får man veva fram för att få kameran skjutklar igen.
Jag tror din kamera funkar som den skall.
 

vFrost

Aktiv medlem
Kameran har två slutare. Luckslutaren som sitter i huset+centralslutaren i objektivet. När man trycker av går spegeln upp, luckslutaren öppnas,objektivet bländar ner, centralslutaren öppnas, centralslutaren stängs. Sedan när du släpper avtryckaren stänger luckslutaren.
Sedan får man veva fram för att få kameran skjutklar igen.
Jag tror din kamera funkar som den skall.
Precis, tack för enkelt förklaring. :)

Problemet är väl i sig att "centralslutaren" i objektivet stängs helt (oberoende utav vilken slutartid eller bländare jag har). Alltså, fotar jag i bländare 2.8 så borde väl inte centralslutaren stängas alls? Eller gör den alltid det?

Sen så borde måste väl centralslutaren vara öppen så länge som slutartiden gäller, just nu så stängs den så fort jag trycker på exponeringsknappen.

I videon jag laddade upp så fotade jag förövrigt i bländare 2.8 och slutartid 1/8 sekund.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
EDIT: nevermind ;-)

på den här modellen sitter slutaren i kamerahuset.
Finner dock inget som säger att slutaren sitter i huset på nämnda modell,

camerapedia:
"The new model name 500C reflects the fastest shutter speed and the shutter type, already an established practice: a 1/500th second and the Central lens shutter made by Compur."
...
"The original model stayed in production until 1970. It was replaced by the 500C/M (M for modified according to the factory), featuring an interchangeable focusing screen and an improved automatic back, the A-series film magazines."
 

laha

Aktiv medlem
Ta bort magasinet och fotografera på en sekund med olika bländare. Om du tittar genom kameran bakifrån mot en lampa så ser du om det funkar som det skall. Du måste hålla avtryckaren inne längre än en sekund, så inte luckslutaren stänger i förtid.
 

vFrost

Aktiv medlem
Finner dock inget som säger att slutaren sitter i huset på nämnda modell,

camerapedia:
"The new model name 500C reflects the fastest shutter speed and the shutter type, already an established practice: a 1/500th second and the Central lens shutter made by Compur."
...
"The original model stayed in production until 1970. It was replaced by the 500C/M (M for modified according to the factory), featuring an interchangeable focusing screen and an improved automatic back, the A-series film magazines."
Precis som Lars Hägglund nämde så finns det två slutare - en i objektivet och en i huset. Det är alltså "luckslutaren" jag pratar om.

Ser ungefär ut så här. (dock är det där en annan modell, men slutaren fungerar lika)
 

gosta52

Ny medlem
Av videon att döma så stänger slutaren i objektivet utan att öppna 1/8 sekund för att sedan åter stänga. Den ska stänga, bländaren gå ihop till förinställt värde, slutaren öppna vald tid, slutaren stänga. Här verkar den bara stänga utan att exponera. Försök på en längre tid. Hur reagerar den om du väljer B?

Lasse
 

vFrost

Aktiv medlem
Av videon att döma så stänger slutaren i objektivet utan att öppna 1/8 sekund för att sedan åter stänga. Den ska stänga, bländaren gå ihop till förinställt värde, slutaren öppna vald tid, slutaren stänga. Här verkar den bara stänga utan att exponera. Försök på en längre tid. Hur reagerar den om du väljer B?

Lasse
Den uppför sig lika dant hela tiden på alla slutartider.
Sitter här och sliter mitt hår utan att komma på en logisk förklaring till problemet.

Men tack för hjälpen hittills!
 

laha

Aktiv medlem
Ta bort magasinet och fotografera på en sekund med olika bländare. Om du tittar genom kameran bakifrån mot en lampa så ser du om det funkar som det skall. Du måste hålla avtryckaren inne längre än en sekund, så inte luckslutaren stänger i förtid.
Har du testat detta?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Ska försöka bena ut det andra har försökt säga.
  1. Du tittar i sökaren (eller på mattskivan), med film frammatad (eller utan film). Slutaren står då öppen och bländaren också, så att du ska kunna fokusera och se bilden ljus.
    -
  2. Du trycker av, och då börjar det hända en massa saker:
  3. Först åker spegeln upp och slutaren stängs, samtidigt som bländaren går ner till valt värde.
    -
  4. När spegeln är uppe och slutaren stängd, öppnas luckslutaren för att ljus från objektivet ska kunna nå filmen.
    -
  5. Efter att luckslutaren har öppnats, öppnar slutaren, som sitter intill bländaren inne i objektivet.
    -
  6. Slutaren stängs efter slutartiden som är inställd.
    -
  7. Luckslutaren stängs för att filmen ska kunna dras fram.
    -
  8. När filmen dras fram fälls spegeln ner och objektivet går till startläget med helt öppen slutare och bländare.

Objektivet kan bara tas av när filmen är framdragen, och slutaren är då spänd. Man kan fyra av objektivet genom att peta på en liten pigg, och då går slutaren ihop och bländaren går till inställt värde, och så löser slutaren ut på inställd tid. Samtidigt vrider sig axeln nertill till läget där man inte kan sätta på objektivet. Man måste då dra upp slutaren för hand, vilket kan göras t.ex. med ett mynt i spåret på axeln, När man vrider runt axeln öppnas slutaren och bländaren.

Man kan kontrollera slutarens funktion genom att hindra axeln från att vrida sig och långsamt låta den gå tillbaka till ursprungsläget. Då ser man ganska tydligt om slutaren fungerar.

Och slutaren sitter som sagt inne i objektivet. Det är därför slutartiden styrs med en ring på objketivet.
 

vFrost

Aktiv medlem
Ska försöka bena ut det andra har försökt säga.
  1. Du tittar i sökaren (eller på mattskivan), med film frammatad (eller utan film). Slutaren står då öppen och bländaren också, så att du ska kunna fokusera och se bilden ljus.
    -
  2. Du trycker av, och då börjar det hända en massa saker:
  3. Först åker spegeln upp och slutaren stängs, samtidigt som bländaren går ner till valt värde.
    -
  4. När spegeln är uppe och slutaren stängd, öppnas luckslutaren för att ljus från objektivet ska kunna nå filmen.
    -
  5. Efter att luckslutaren har öppnats, öppnar slutaren, som sitter intill bländaren inne i objektivet.
    -
  6. Slutaren stängs efter slutartiden som är inställd.
    -
  7. Luckslutaren stängs för att filmen ska kunna dras fram.
    -
  8. När filmen dras fram fälls spegeln ner och objektivet går till startläget med helt öppen slutare och bländare.

Objektivet kan bara tas av när filmen är framdragen, och slutaren är då spänd. Man kan fyra av objektivet genom att peta på en liten pigg, och då går slutaren ihop och bländaren går till inställt värde, och så löser slutaren ut på inställd tid. Samtidigt vrider sig axeln nertill till läget där man inte kan sätta på objektivet. Man måste då dra upp slutaren för hand, vilket kan göras t.ex. med ett mynt i spåret på axeln, När man vrider runt axeln öppnas slutaren och bländaren.

Man kan kontrollera slutarens funktion genom att hindra axeln från att vrida sig och långsamt låta den gå tillbaka till ursprungsläget. Då ser man ganska tydligt om slutaren fungerar.

Och slutaren sitter som sagt inne i objektivet. Det är därför slutartiden styrs med en ring på objketivet.
Det är väl ungefär där det blir fel. Slutaren i objektivet vill helt enkelt inte öppna sig. Har läst på lite och det verkar relativt vanligt att bladslutare fastnar.

Som jag tidigare skrev så verkar det vara såpass att en fjäder i objektivet är trasig vilket inte vill öppna slutaren igen. Får väl leta upp någon Hasselblad reparatör som kan byta denna, typiskt...
 

coa_lund

Medlem
ang hjälp Hasselblad 500 c/m

Jag skulle vilja föreslå att du först testar kamerahus och objektiv separat, och sedan tillsammas utan film:

1. Ta bort objektiv och magasin. Luckslutaren siiter baktill, och framtill ser du den lilla axel som utgör mekanisk överföring till objektivet.
a. Tryck in avtryckaren. Spegeln ska fällas upp, luckslutaren bak ska öppna, och axeln fram till objektivet ska rotera så att "mejseln" på överföringsaxeln står vertikalt.
b. Släpp knappen. Luckslutaren bak ska stänga, och axeln fram ska rotera vidare så att mejseln står i position mellan klockan 7 och 8.

Efter att spännt upp kameran:

b. Förutlös spegeln med knappen under framdragningsveven. Luckslutaren ska öppna, och axeln fram ska rotera och ställa sig i position mellan klockan 6 och 7. Tryck sedan på avtryckaren. Axeln fram ska rotera ca 1/2 varv och ställa sig i position kl 6. Luckslutaren förblir öppen. När du sedan släpper knappen ska axeln fram rotera drygt 1/2 varv och ställa sig i position mellan kl 7 och 8.

Observerar du inte detta är kamerahuset felaktikt och behöver repareras.


2. Kolla objektivet separat. Baktill ser du anslutningsaxeln med sitt mejselspår, och till höger om detta en liten öppning med ett stift som kontrollerar låsningen av den fjäderbelastade anslutningsaxeln när objektivet tas bort från kameran. Med spänd slutare ska mejselspåret vara horisontellt, och objektivet kan bara tas av och på kamerakroppen när objektivslutaren är spänd.

a. Utlös nu objektivet genom att försoktigt trycka stiftet nedåt och titta samtidigt genom objektivet.
Slutaren ska först stänga, och sedan exponera genom att öppna igen. När slutaren öppnar igen ska bländarlamellerna gått ner till arbetsbländarens storlek.

b. Spänn sedan upp slutaren med ett lämpligt mynt eller skruvmejsel genom att vrida axeln medurs till låset klickar in. Objektivet kan ha en pil som visar rätt rotationsriktning. Akta glaset när du gör detta!

3. Om dessa tester är OK sätt på det uppspända objektivet på kameran, men ej magasinet.

a. Förutlös spegeln genom knappen under frammatningsveven. Luckslutaren ska öppna, spegeln ska fällas upp, och objektivslutaren ska vara stängd. Ljusvägen genom kameran ska hela tiden vara blockerad, annars skulle filmen ha slöjats.

b. Tryck på exponeringsknappen. Objektivslutaren ska nu exponera inställd tid med bländarlamellerna i arbetsläge.

c. Om allt är OK så här långt, studera nu förloppet vid normal utlösning. Luckslutaren ska öppna, och slutaren ska sedan exponera och du ska kunna se bakifrån att objektivslutaren öppnas och stängs.

Förblir ljusvägen stängd fast du hör objektivslutaren arbeta är synkroniseringen mellan kamerakropp och objektivslutare ej rätt. Jag antar att felet kan vara i antingen kamerakropp eller objektiv. Du kan i så fall pröva alla slutartider från den längsta till den kortaste. Genom att motionera kameran (utan film) kan du kanske få det hela att rätta till sig själv - mekaniska kameror gillar inte att ligga oanvända länge.

Carl-Olof

Hej, har problem med min nyinköpa 500c/m. Det är så att slutaren stängs helt när jag ska ta en bild.

Kamera: Hasselblad 500cm Objektiv: Zeiss Planar 80/2.8 Bakstycke: A12 Film: Kodak Porta 160

Film är laddad korrekt, kameran är "uppvevad" och metalskivan urtagen. Men när jag ställt in rätt exponeringstid och ska ta bilden så stängs bländaren helt. Blir självklart frustrerad när jag inte kommer på felet och när varje bildruta kostar x-antal kronor.

Ska försöka beskriva det som händer i detalj om det blev krångligt:

Jag ställer in kameran --> trycker in exponeringsknappen --> bländaren stängs helt samtidigt som slutaren öppnas --> när jag tar bort fingret öppnas slutaren igen.

Jag har testat med olika slutartider, med och utan bakstycke och med olika bländarinställningar men det är samma visa varje gång.

Hjälp uppskattas oerhört mycket! :)

God Jul

Mvh
Victor
 
ANNONS