Annons

700 bilder på en vecka, är det rimligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Har fått en förfrågan av ett blivande gift par. De hade en fotograf som av någon anledning lämnade återbud och vill helst att jag ska anpassa mig efter det hon erbjöd.

Det är då en heldag från 08-22 och de vill ha mellan 500-700 bilder redigerade inom en vecka. För det får jag 4000. Alltså.. är detta rimligt? Jag brukar vilja vara ganska billig men är inte detta att ta i?

På min senaste heldags-bröllopsfotografering fick de ungefär 200 bilder efter två veckor vilket de var supernöjda med. (Fick visserligen mindre pengar då också, men det var för att bruden var min systers bästa vän).

Vad tycker ni, är det för dåligt? Hur ska jag förklara det isåfall? Är så fruktansvärt dålig på att säga att något är för dåligt betalt, hatar att känna mig girig haha..
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Jag har aldrig fotat bröllop och det här är anledningen varför.
Aldrig i he***te att jag skulle gå med på att få så lite för det jobbet och inom den tiden. Begär minste det dubbla om du ens vill göra jobbet.
 

Nessima

Aktiv medlem
Jag har aldrig fotat bröllop och det här är anledningen varför.
Aldrig i he***te att jag skulle gå med på att få så lite för det jobbet och inom den tiden. Begär minste det dubbla om du ens vill göra jobbet.
Vill väl egentligen, tycker om att fota bröllop. Men det kändes lite.. nej jag vet inte.. Det var tidspressen som störde mig mest haha. Man har en hel del annat för sig under en vecka än att redigera 700 bilder.
 

MBfoto

Avslutat medlemskap
Har fått en förfrågan av ett blivande gift par. De hade en fotograf som av någon anledning lämnade återbud och vill helst att jag ska anpassa mig efter det hon erbjöd.

Det är då en heldag från 08-22 och de vill ha mellan 500-700 bilder redigerade inom en vecka. För det får jag 4000. Alltså.. är detta rimligt? Jag brukar vilja vara ganska billig men är inte detta att ta i?

På min senaste heldags-bröllopsfotografering fick de ungefär 200 bilder efter två veckor vilket de var supernöjda med. (Fick visserligen mindre pengar då också, men det var för att bruden var min systers bästa vän).

Vad tycker ni, är det för dåligt? Hur ska jag förklara det isåfall? Är så fruktansvärt dålig på att säga att något är för dåligt betalt, hatar att känna mig girig haha..
Skulle aldrig tacka ja till det erbjudandet, du får 5kr per bild? Tänk på all tid du lägger också när du redigerar dem, känns nästan som att ett mirakel ska ske om du klarar av att fixa till så många bilder under en så kort period som en vecka + med den dåliga betalning, lär ju bli en hel del övertids arbete om du nu skulle ha fotografering som ett vanligt 8 timmars jobb te x, så nä, ta och tänk efter noga nu och var inte för snäll helt enkelt, dom måste förstå hur mkt tid du lägger ner på allt och de är inte bara själva fotandet.

Hoppas det hjälpte lite i vart fall.
 

Pasus

Aktiv medlem
Ett tips på hur du ska förklara för "kunderna" (utan att känna dig girig, som du skriver): Gör en beräkning på hur mycket tid du tror du totalt kommer att lägga ner, och räkna ut vad din timlön skulle bli. Informera dom om det och fråga (lite snyggt) om dom tycker det är en rimlig timlön.

Sen skulle jag nog själv tycka var mentalt stressigt, under själva fotodagen, att ha i bakhuvudet att jag måste se till att 700 av bilderna jag tar måste vara bra.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Undrar av vilken anledning den ordinarie fotografen hoppade av...

Du behöver inte känna dig girig om du tackar nej till det usla erbjudandet, det är ju kunderna som är giriga!!

Fota ett annat bröllop i stället, tror aldrig att kunder med dom galna förväntningarna i förhållande till ersättningen ens kommer att bli nöjda...
 

Peter-L

Aktiv medlem
Om, det fanns en fotograf som hoppade av så förstår jag det. Precis som jag hade tackat nej utan att känna någon som helst "skuld".... Att oavsett nivå redigera upp 700 bilder på ett vettigt sätt och även om jag haft en månad på mig.... NEJ Tack... Galet, och som gjort för att skaffa sig en missnöjd kund... Inte, En, Chans.....
 

Photosession

Aktiv medlem
Så om du måste leverera 700 bilder och vi säger att du använder 5 minuter per bild så landar du på 58 timmar ca bara i redigeringstid. 5 minuter per bild måste nog dessutom klassas som verkligt lite tid för att redigera bröllopsbilder.

4000 delat med 58 timmar ger en timlön på 69:- och då är inte din tid som fotograf inräknat.
Räknar du in heldagen från 08-22 så blir det totalt 72 timmar delat med 4000 vilket ger dig en timlön på ca 55.50:-

En annan variant är att dela ersättningen 4000:- med antalet bilder som är 700 vilket ger ett bildpris på 5.70:- vilket i sig är rena rånet det också.

Tror inte att jag ställt upp på detta om jag ska vara ärlig. Hade nog hellre gjort något annat denna dag plus veckan som kommer efter som hade varit roligare för min del.

Tyvärr är det väl så att många som vill ha en fotograf på sitt bröllop inte förstår hur mycket tid man måste använda för att kunna leverera något man kan stå för. I förlängningen så förstår dom inte heller varför en fotograf tar relativt bra betalt för att göra just detta jobbet.
 

PeterWem

Aktiv medlem
800 bilder tog jag en vecka i fjällen. Har fortfarande inte orkat processa fram alla bilder.
Vad ska man förövrigt med 700 bröllopsbilder till?
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Förstår att fotografen hoppade av.
Aldrig hade jag antagit det budet.

Skrämmande att höra vilka villkor de ställer för den summan!

//Julle.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det är då en heldag från 08-22 och de vill ha mellan 500-700 bilder redigerade inom en vecka. För det får jag 4000. Alltså.. är detta rimligt? Jag brukar vilja vara ganska billig men är inte detta att ta i? // hatar att känna mig girig haha..
Nu är jag smått ignorant och har inte läst de andra svaren, men nej, det är inte rimligt.

Och nej. Det är de som är giriga. Inte du.
 

pysse

Aktiv medlem
Har fått en förfrågan av ett blivande gift par. De hade en fotograf som av någon anledning lämnade återbud och vill helst att jag ska anpassa mig efter det hon erbjöd.

Det är då en heldag från 08-22 och de vill ha mellan 500-700 bilder redigerade inom en vecka. För det får jag 4000. Alltså.. är detta rimligt? Jag brukar vilja vara ganska billig men är inte detta att ta i?

På min senaste heldags-bröllopsfotografering fick de ungefär 200 bilder efter två veckor vilket de var supernöjda med. (Fick visserligen mindre pengar då också, men det var för att bruden var min systers bästa vän).

Vad tycker ni, är det för dåligt? Hur ska jag förklara det isåfall? Är så fruktansvärt dålig på att säga att något är för dåligt betalt, hatar att känna mig girig haha..

asch du har ju besvarat din egen fråga ... du tycker ju att det är för dåligt betalt så säg till dom vad du vill ha bara .... enkelt löst
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst kan man redigera 700 bilder på kort tid men inte med den typ av handpåläggning som de säkert också förväntar sig om kvaliteten ska bli bra. Jag tycker det är läge att förklara för beställaren att "less is more" många gånger. Det är väl viktigast att de blir nöjda med bilderna. Vad ska de med 700 bilder till?

Sen är det min fasta uppfattning att betydligt fler skulle säga nej till taskiga villkor där risken är att ingen blir nöjd. Vad är poängen med 700 bilder om det mesta blir av tvivelaktig kvalitet. "Kunden har alltid rätt" är en klyscha som borde förpassats till "floskeltoppen" för länge sedan. Däremot har kunden alltid sista ordet men det betyder inte att han/hon har rätt utan bara inte förstår sitt eget bästa.

Skit i att ta detta jobb om de insisterar. Det är bäst för självkänslan din och beställaren kanske faktiskt är i behov av en viss karaktärsdaning och verklighetsanpassning.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
För 4 papp hade jag sagt: Okej, då sätter jag kameran på JPEG, tar 700 bilder som ni får rakt av. Mer än så tycker iaf inte jag man kan begära för ynka 4000...
 

Olsin

Aktiv medlem
Vad tycker ni, är det för dåligt? Hur ska jag förklara det isåfall? Är så fruktansvärt dålig på att säga att något är för dåligt betalt, hatar att känna mig girig haha..
Jag ska nog börja med att säga att jag aldrig tar uppdrag av privatpersoner beroende på lönsamhet och kundnöjdhet i princip inte går att kombinera.

Det enklaste sättet för dig är att lämna en offert på arbetet och kom ihåg att det är dom som har önskemål, men du bestämmer vad du vill leverera i offerten.

Om jag skulle offerera utifrån den information du har angett så skulle min offert se ut så här (med ett fiktivt timpris på 500 kr inkl moms):

Företaget offererar följande avseende heldagsfotografering av Nisse Hult och Jane Does bröllop i Pengalösa kyrka den 31 november 2013. Uppdraget omfattar fotografering mellan 08:00 och 22:00. 700 bilder levereras i jpg-format i en storlek om minst 2000x3000 pixlar senast 7 bankdagar efter avslutad fotografering. [Villkor gällande upphovsrätt och bildanvändande skrivs här] Företaget förbinder sig att följa svensk lag och tillämpliga avtal avseende arbetsrätt.

24 h fotografering på plats 12 000 kr
18 h helgtillägg, lägre 2 250 kr
6 h helgtillägg, högre 1 500 kr
72 h bildhantering 36 000 kr
SUMMA 51 750 kr
Samtliga priser inkl moms. Restid, traktamente och övriga reskostnader kan tillkomma.

[Betalningsvillkor skrivs här]

Offerten är giltig till och med 10 oktober 2013.

[Villkor för offertens godkännandeskrivs här]

Hur kommer jag fram till detta då? Jo, för att lyckas med 700 bilder som är värda att leverera så har jag räknat på att det går åt två fotografer och att det räcker med en fotograf mellan 8 och 11 samt 20 till 22. Eftersom det är omöjligt att klara detta på egen hand måste jag anställa två fotografer och vår arbetstider kommer då att vara 8-17, 11-20 samt 13-22 (alla har en timmes rast). Arbetet pågår på OB-tid så jag har lagt på 25 % på arbetstid som ligger mellan 8 och 18 (helgtillägg lägre) och 50 % på arbetstid efter 18 (helgtillägg högre). Redigeringen har jag räknat att enligt formeln en timme fotografering ger tre timmars bildbehandling. Att det ska ta sju bankdagar innan leverans är för att undvika en diskussion om det är kalenderdagar, arbetsdagar eller några andra dagar och att redigeringspriset är beräknat på normal arbetstid.

Om det skulle vara kort om tid till fotograferingstidpunkten, t.ex. att den är om två veckor, skulle jag utan att blinka lägga på 50 % på totalsumman i expressavgift och offertens giltighetstid skulle vara max tre dagar.

Brudparet kommer antingen att tacka nej, ignorera det eller försöka pruta. Om de försöker pruta så är det två parametrar som går att ändra på (vi förutsätter att det inte går att flytta bröllopet till dagtid vardag):
- Antalet fotograferingstimmar
- Antalet bilder
Men de kommer att klaga på högt timpris, men då är det bara att svara att vårt företag tycker att det är viktigt att hålla oss inom ramen för gällande lagar och avtal.

Det här kan verka hårt, men faktum är att det är på gränsen att bärplockarna i Västerbotten har bättre villkor än fotografer just nu och det beror på att man tror att man måste acceptera kundens krav.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Har fått en förfrågan av ett blivande gift par. De hade en fotograf som av någon anledning lämnade återbud och vill helst att jag ska anpassa mig efter det hon erbjöd.

Det är då en heldag från 08-22 och de vill ha mellan 500-700 bilder redigerade inom en vecka. För det får jag 4000. Alltså.. är detta rimligt? Jag brukar vilja vara ganska billig men är inte detta att ta i?

På min senaste heldags-bröllopsfotografering fick de ungefär 200 bilder efter två veckor vilket de var supernöjda med. (Fick visserligen mindre pengar då också, men det var för att bruden var min systers bästa vän).

Vad tycker ni, är det för dåligt? Hur ska jag förklara det isåfall? Är så fruktansvärt dålig på att säga att något är för dåligt betalt, hatar att känna mig girig haha..
Finns bara ett svar från mig, tacka NEJ!
700 bilder, vad ska de ha 700 bilder till? Räknar man på att det tar 5min per bild, ja då tar det tid och de pengarna du får minus avgifter till skattemyndigheten så jobbar du inte gratis du betalar för att jobba.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Jag ska nog börja med att säga att jag aldrig tar uppdrag av privatpersoner beroende på lönsamhet och kundnöjdhet i princip inte går att kombinera.

Det enklaste sättet för dig är att lämna en offert på arbetet och kom ihåg att det är dom som har önskemål, men du bestämmer vad du vill leverera i offerten.

Om jag skulle offerera utifrån den information du har angett så skulle min offert se ut så här (med ett fiktivt timpris på 500 kr inkl moms):

Företaget offererar följande avseende heldagsfotografering av Nisse Hult och Jane Does bröllop i Pengalösa kyrka den 31 november 2013. Uppdraget omfattar fotografering mellan 08:00 och 22:00. 700 bilder levereras i jpg-format i en storlek om minst 2000x3000 pixlar senast 7 bankdagar efter avslutad fotografering. [Villkor gällande upphovsrätt och bildanvändande skrivs här] Företaget förbinder sig att följa svensk lag och tillämpliga avtal avseende arbetsrätt.

24 h fotografering på plats 12 000 kr
18 h helgtillägg, lägre 2 250 kr
6 h helgtillägg, högre 1 500 kr
72 h bildhantering 36 000 kr
SUMMA 51 750 kr
Samtliga priser inkl moms. Restid, traktamente och övriga reskostnader kan tillkomma.

[Betalningsvillkor skrivs här]

Offerten är giltig till och med 10 oktober 2013.

[Villkor för offertens godkännandeskrivs här]

Hur kommer jag fram till detta då? Jo, för att lyckas med 700 bilder som är värda att leverera så har jag räknat på att det går åt två fotografer och att det räcker med en fotograf mellan 8 och 11 samt 20 till 22. Eftersom det är omöjligt att klara detta på egen hand måste jag anställa två fotografer och vår arbetstider kommer då att vara 8-17, 11-20 samt 13-22 (alla har en timmes rast). Arbetet pågår på OB-tid så jag har lagt på 25 % på arbetstid som ligger mellan 8 och 18 (helgtillägg lägre) och 50 % på arbetstid efter 18 (helgtillägg högre). Redigeringen har jag räknat att enligt formeln en timme fotografering ger tre timmars bildbehandling. Att det ska ta sju bankdagar innan leverans är för att undvika en diskussion om det är kalenderdagar, arbetsdagar eller några andra dagar och att redigeringspriset är beräknat på normal arbetstid.

Om det skulle vara kort om tid till fotograferingstidpunkten, t.ex. att den är om två veckor, skulle jag utan att blinka lägga på 50 % på totalsumman i expressavgift och offertens giltighetstid skulle vara max tre dagar.

Brudparet kommer antingen att tacka nej, ignorera det eller försöka pruta. Om de försöker pruta så är det två parametrar som går att ändra på (vi förutsätter att det inte går att flytta bröllopet till dagtid vardag):
- Antalet fotograferingstimmar
- Antalet bilder
Men de kommer att klaga på högt timpris, men då är det bara att svara att vårt företag tycker att det är viktigt att hålla oss inom ramen för gällande lagar och avtal.

Det här kan verka hårt, men faktum är att det är på gränsen att bärplockarna i Västerbotten har bättre villkor än fotografer just nu och det beror på att man tror att man måste acceptera kundens krav.
Jäkligt bra beskrivet....
 
ANNONS