Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

lenelg

Aktiv medlem
Min D5200 har slutat kommunicera med datorn (PC med Win 7). Jag har testat Kamera och USB-sladd mot en annan dator, och då fungerar allt, och andra enheter som kopplas till datorn via samma USB-port dyker upp som de ska.

När jag pluggar in kamerans sladd och sätter på kameran så hörs ett plong som tyder på att datorn känner av att något hänt, men de får aldrig kontakt med varandra.

Några idéer om var jag ska leta vidare?
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Nikon kameror är av någon anledning väldigt känslig för vilken USB.kabel som används. Kanske i kombination med vilken port och dator som används, har inte provat så mycket på andra datorer, men min kamera fungerar inte heller med vissa kablar medan andra går alldeles utmärkt.
I andra sammanhang är det inga som helst problem med dessa USB-kablar och på dessa portar.
Rekommendationen är att gå direkt på en port i datorn och inte använda eventuell USB-hub.
 

b1967

Aktiv medlem
Om du anvönder samma kabel till andra datorer där det då funkar borde problemet vara din dator. Prova att uppgradera eller ominstallera drivrutinerna för din kamera.
Sen är ju frågan i vilket syfte du vill koppla kameran till datorn? Är det för att föra över bilder går det snabbare och enklare att göra det via en minneskortläsare.
 

lenelg

Aktiv medlem
Nikons egen kabel, och den fungerade med en annan dator (hos Kameradoktorn).

Direkt in i datorn, och jag har testat två olika USB-uttag. Och samma utrustning har fungerat utan problem tidigare..

Jag använder kabeln tillsammans med ControlMyNikon vid reprofotografering av gamla foton och diabilder - jag kan se sökarbilden förstorad på min bildskärm, beskära och se till att skärpan hamnar rätt - och spara direkt i datorn. Datorn har inbyggd kortläsare, så andra bilder sparar jag den vägen.

Eftersom kameran inte heller dyker upp bland anslutna enheter i Windows så tror jag problemet ligger i kommunikationen mellan kamera och dator snarare än i CMN. Det enda mystiska är att tidigare så har CMN tagit en stund på sig att hitta kameran, alt. har jag fått ett felmeddelande de gånger jag glömt att slå på datorn. Nu ger den upp omedelbart, lämnar inget felmeddelande utan jag är tillbaka i utgångsläget där jag ska trycka på "Connect" ..

Har kontaktat de som gör CMN med samma fråga.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Jag har också använt kameran ansluten till datorn med en USB-kabel för att köra ControlMyNikon. Vissa kablar fungerar inte medan andra gör det, och det spelar ingen roll vilken port jag använder. På supportsidan för ControlMyNikon berättas det också om Nikon-problemet med kablar så det är inte bara jag som upplevt det, även han som gjort programvaran till ControlMyNikon har problem.
Det kommer förmodligen inte att hjälpa att installera om programvara, utan det är bara att köpa USB-kabel och prova, de som Nikon levererar med brukar fungera. Men ingen vet varför de andra inte fungerar med Nikon.
 
Senast ändrad:
ANNONS