Annons

Behövs fokuspunktsval egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I Sonykameror finns som bekant Lock on AF och det numera i två varianter. En aktiverad via funktionsmenyn eller valfri förprogrammerad knapp där man väljer vad som ska följas med Focus Mode AF-C. Den andra varianten förväljs först under Focus Mode och sedan låses valt objekt när avtryckaren trycks ned till hälften.

Effekten av detta är i princip densamma som att man väljer en statisk fokuspunkt med skillnaden att det här sker med AF-C (Continous).

Man behöver inte heller som förr en egen knapp för att aktivera fokuspunktval om man nu prompt skulle vilja ha det ändå eftersom den funktionen numera är automatiskt aktiov när man exv. väljer Fokus Området "Flexible spot".

Så vad är er uppfattning om detta? Hur gör ni och varför?

Det finns ju inget rätt eller fel här vad jag kan se men ett antal olika sätt att göra detta på.
 

Flash_online

Aktiv medlem
Hej!

Ja jag skaffade mig en Sony A7II nyligen o lär mig nya funktioner hela tiden med den kameran!

Tack att du tipsade det här för jag upptäckte inte förrän nu o har testat! Suveränt funktion ju!

C3-spot lock-AF halvknapp ner. Den kameran känner igen det området och följer hela tiden utan att tappa! Så smart ju! Då slipper man ju ha två knappar, en att låsa med o avfyra.

men smaksak ju, fungerar ju också som jag alltid gjort tidigare med Canon, hålla fokus låst o avfyra med en annan knapp. Men ansträngande med nacken om man jämför med Sony, befriande o kan ta en bild som annars inte skulle kunna göra med Canon (krävs ju att man får ligga på marken, nacken tar stryk ändå).
 
Senast ändrad:

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att jag är rätt vilse i alla möjligheter som finns med Sony A7 och fokuspunkter.

Hur ställer jag bäst in kameran för det du klar variant 2?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har tre olika Sony-hus nu som skiljer sig lite åt (A7r, A7II och A6300). Jag har inte tillgång till A7r och A7 II just nu, så jag kan inte kolla för att svara på en del av de frågor som ni bollat tillbaka till mig.

Jag utgick främst från A6300 när jag skrev detta men samtliga dessa hus har ju Lock on AF av variant 1 åtminstone, så man kan alltid även i dessa använda Lock on AF istället för förvald fokuspunkt.

I A6300 har det tillkommit Lock on AF variant 2 som jag kallar den för det är faktiskt lite förvirrande med två funktioner som heter likadant i princip men som är två olika system. Systemen markerar inte ens valt område på samma sätt utan variant 1 som är den äldsta varianten som finns även i exv. A7 II och ju aktiveras via menyträsket ger en dubelram över markerat område man siktat på vid låsningen. Variant 2 ger ett föränderligt punktraster över markerat och aktivt område.

Det här har varit så pass förvirrande för en del med A6300-hus att de försökt få hjälp via nätet i olika sammanhang. Ibland har inte heller de som svarat haft en aning. Men som sagt, välj Focus Mode AF-C via F-menyknappen och sedan Focus Area och där längst ner i den menyn finns alltså möjlighet att välja Lock on AF: och sedan finns möjlighet att stega fram det fokusområde du vill använda.

Observera också ytterligare ett par saker:

1.) Man kan bara välja Lock on AF-inställningar i Focus Area i F-menyn om variant 1 är ställd i Lock on AF = No.
(Låter det glasklart? Tänkte väl det! :) Kontentan är alltså att det ena systemet inte kan aktiveras om det andra är på. Det finns ett s.k. interlock mellan dessa, vilket ju understryker att det är två olika system.

2.) En bra sak är att om man väljer AF-S istället för AF-C och Lock on AF, så kommer kameran automatiskt att lämna exv. Lock on AF:Flexible spot och istället ställs kameran i vanligt Flexible spot -läge eller motsvarande annat valt fokusområde.

Om jag ska sammanfatta min uppfattning om detta är att funktionerna är jättebra och t.o.m. fantastiska ibland redan nu, men att Sony sin vana trogen gått bort sig ordentligt bland alla sina ostrukturerade menyer igen. Jag tycker det är anmärkningsvärt. Har ju själv byggt ett antal gränssnitt i affärsapplikationer genom åren och jag tycker det är uppenbart nu att det framöver inte främst handlar om att Sony behöver ge oss så många fler nyheter på AF-området som att istället se till att göra funktionerna mer transparenta och självklara i den vardagliga användningen. Man bara måste ta sig an att strukturera alla AF-relaterade funktioner inte minst så att folk begriper hur de hänger ihop. Det är det nog inte så många som gör idag.

Jag tror dessutom att man behöver lite av den "IntelliSense" som vi såg växa fram under slutet av 90-talet i datorerna som ett svar på det knappraseri vi hade tidigare då avancerade program som WordPerfect krävde att användarna ibland måste trycka på tre knappar samtidigt för att en viss funktion skulle användas. "IntelliSense" såg till att man med färre handgrepp kunde få samma saker att hända som tidigare krävde att användarna slog knut på sig för att åstadkomma de knappsekvenser som stod på de Funktionstangentmallar varenda proffsprogram kom med. Funktionstangentmallar för kameror tror jag inte på för det blir nog trots allt lite opraktiskt :).

Idag existerar inte tangentbordsmallar längre för de stora PC-programmen (åtminstone har jag inte sett de användas på 15-20 år) och de flesta saknar dem nog inte heller. Vi måste få även Sony-kameror med massor av funktioner dithän att de blir betydligt mer transparenta än de är idag Sony måste i klartext se till att kameran själv i betydligt större omfattning än idag tar ansvar för att automatiskt välja rätt relaterade eller beroende inställningar i bakgrunden så att användarna slipper konfigurera i flera steg eller välja funktioner i flera steg för att komma till skott. Det är en revolution som inte hänt än eftersom fokus framtill nu varit väldigt fokuserad på att ge oss ännu fler funktioner. Men jag tror att även våra Sony-kamerahus nu är mogna för en användargränssnittsrevolution. När vi får den kommer det att bli fantastiskt!

Det är oerhört trångt om utrymme för direktåtkomstbara knappar och funktioner på en modern spegellös Sony-kamera. Det är av det skälet man också måste ifrågasätta gamla invanda arbetssätt om det möjligen finns smartare nya sätt att lösa samma problem. Fokuspunktsval kan kanske vara en kandidat som vi kan börja fundera på om den faktiskt ska få ockupera en hel extern knapp i framtiden. Det kanske faktiskt räcker som nu i A6300 göra det möjligt att välja fokuspunkt i samband med att man väljer Flexible Spot som Focus Area. Vilka fler kan man tänka sig tro?
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Photographylife skriver följande som väl speglar den uppfattning som många fortfarande delar. I enlighet med det önskar man sig bl.a. pekskärm för att ändra fokuspunkt.

"Third, I was hoping to see other neat features such as a touchscreen for quick AF point selection, weather sealing for operating the camera in tough weather conditions, more user friendly GUI changes and other ergonomic updates, such as the ability to quickly select AF points. Sadly, none of those features made their way into the A6300."
 

apersson850

Aktiv medlem
Hmm, jag får nog ta och titta närmare på några Sony-kameror, för de verkar ju sannerligen vara underliga djur.
Jag hade ingen aning om att jag får problem med nacken med min Canon, bara för att jag måste ligga på marken när jag fotograferar. Inte heller trodde jag det var något problem att man kan välja att ha fokus på en separat knapp, eller inte ha det. Finns det fler alternativ än att ha eller inte ha? Det brukar ju anses vara en klar fördel att separera de två, när motiven rör på sig.
 

Flash_online

Aktiv medlem
Hmm, jag får nog ta och titta närmare på några Sony-kameror, för de verkar ju sannerligen vara underliga djur.
Jag hade ingen aning om att jag får problem med nacken med min Canon, bara för att jag måste ligga på marken när jag fotograferar. Inte heller trodde jag det var något problem att man kan välja att ha fokus på en separat knapp, eller inte ha det. Finns det fler alternativ än att ha eller inte ha? Det brukar ju anses vara en klar fördel att separera de två, när motiven rör på sig.
Ja, om du fotograferar ett brudpar som jag ofta gör nu för tiden så är mina två kameror Canon 5d+6d mina arbetsredskap. De är viktiga för mig o är trygga med att hantera, snabb/smidigt o pålitliga utan strul. Men nu har jag skaffat en SonyA7II kamera och efter några veckor märker jag en viss skillnad fördelar med den, den underlättar mycket för mig, kan tex ta låga bilder utan att behöva anstränga mig alls. Hittills har jag sett att Sony överträffar alla punkter och det är jag väldigt glada över att ha vågat mig köpa en spegellösa kamera, nämligen A7!

Det är bara en som stör mig, BATTERI räcker inte! Slukar fort! motsvarar Canon 6d mot 3-4 batteri till A7 då jag tar bilderna. Funderar ev skaffa mig batterigrepp då det kommer hålla lite bättre :D

Ps färger/skärpa/tyst/kvalitet/Se direkt i skärmen/sökaren/rätt exponering/justera direkt, det finns många fördelar med den om man jämför med 5d/6d. Så är det bara.
 

Flash_online

Aktiv medlem
Ja, om du fotograferar ett brudpar som jag ofta gör nu för tiden så är mina två kameror Canon 5d+6d mina arbetsredskap. De är viktiga för mig o är trygga med att hantera, snabb/smidigt o pålitliga utan strul. Men nu har jag skaffat en SonyA7II kamera och efter några veckor märker jag en viss skillnad fördelar med den, den underlättar mycket för mig, kan tex ta låga bilder utan att behöva anstränga mig alls. Hittills har jag sett att Sony överträffar alla punkter och det är jag väldigt glada över att ha vågat mig köpa en spegellösa kamera, nämligen A7!

Det är bara en som stör mig, BATTERI räcker inte! Slukar fort! motsvarar Canon 6d mot 3-4 batteri till A7 då jag tar bilderna. Funderar ev skaffa mig batterigrepp då det kommer hålla lite bättre :D

Ps färger/skärpa/tyst/kvalitet/Se direkt i skärmen/sökaren/rätt exponering/justera direkt, det finns många fördelar med den om man jämför med 5d/6d. Så är det bara.
Jag tittade mycket på Youtube innan jag köpslog A7.

En som bytte från Nikon till A7, flera fördelar o han har mycket mer erfarenhet än vad jag gör, så han vet en hel del.
https://www.youtube.com/watch?v=7wM_5nROeaw
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hmm, jag får nog ta och titta närmare på några Sony-kameror, för de verkar ju sannerligen vara underliga djur.
Jag hade ingen aning om att jag får problem med nacken med min Canon, bara för att jag måste ligga på marken när jag fotograferar. Inte heller trodde jag det var något problem att man kan välja att ha fokus på en separat knapp, eller inte ha det. Finns det fler alternativ än att ha eller inte ha? Det brukar ju anses vara en klar fördel att separera de två, när motiven rör på sig.
Jag tror bara "flash_online" syftade på de begränsningar en fast bakdisplay faktiskt har i jämförelse med en vikbar display som Sony har på samtliga sina spegellösa nuförtiden men som Canon saknar fortfarande på de flesta av sina entusiast- och prohus.

Underliga vet jag inte om de är Sonys kamerahus men kanske lite annorlunda.

Om man är Canon-fotograf så kan det vara bra att veta att en Metabones- eller Sigma-adapter inte ger full tillgång till Sony-kamerornas alla finesser. För det krävs att man antingen kör native AF E-mountobjektiv från företrädesvis Sony och Zeiss eller Sigma-objektiv i Global Vision-serien med Sigmas MC-11-adapter.

Med Canons orginalobjektiv fungerar AF:s grundfunktioner (både single shot och följande) men prestanda (hastigheten) är inte den optimala och man får inte tillgång till användbara funktioner som Lock on AF eller vare sig statisk eller följande Eye Focus, en funktion som just porträtt- och bröllopsfotografer lovordat.

Pröva gärna Lock on AF och AF-C även på hyfsat statiska objekt och testa själv om det faktiskt gör de gamla fokuspunkterna obsoleta eller inte. Du kanske faktiskt upptäcker att de inte behövs på samma sätt längre eller så hittar du kanske ett skäl att använda den gamla metoden som en del inte längre tycker sig se. Följande Eye Focus finns f.n. bara i Sony A7r II och A6300. Statisk Eye Focus finns även i alla övriga A7:eek:r samt A6000.
 

Flash_online

Aktiv medlem
Ja jag kommer ju inte att sälja mina fina Canon gluggar o jag behöver flera kameror för att kunna växla. Men det roliga är att jag blev förvånad hur bra Sony A7 är, praktiskt, liten o missar mindre träffar när det gäller ögonen som är otroliga viktiga för mig att de är skarpa, annars slängs man massor bilder. Jag upplever att Canon lätt missar trots jag tittar noga och avfyrar samt rör ej mig, minimalt o även flyttar fokus punkter men missar alltför ofta. Kontrollerar jämt via skärmen om bilderna blev bra. Det är det jobbiga tycker jag, rätt exponering, sitter skärpan där, förstorar, tar tid göra det medan brudpar väntar, dyrbart tid!

Med Sony A7 känns det bra, fullkontroll via sökaren, tittar mycket mindre på "play". Det verkar funka bra för mig, det märkliga känsla jag fick var att Sony gör mig mer osäkra när jag tar mina två Canon kameror o avfyrar... känns ej pålitliga längre trots jag har fotograferat i flera år nu med dem.

Men däremot funkar det bra 70-200 med Canon, känns träffsäkra o skärpedjup tillräckliga för att ej missa fokusering/skärpa. Men inte med 50mm 1.2, oerhört känsliga o missar alltför ofta trots jag kör 1,8-2,2. Med 55mm FE 1.8 så verkar det vara mycket lättare, varför? missar mycket mindre nu.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
--- Följande Eye Focus finns f.n. bara i Sony A7r II och A6300. ---
Lite mera precist kan man säga att följande Eye Focus finns bara i kameror med runt 400 PDAF On-Chip-sensorer. Vilket f.n. är tre: Sony A7R II, A6300 och RX1R II. :)


--- Statisk Eye Focus finns även i alla övriga A7:eek:r samt A6000.
Finns även på min A77 II. Fast den har ju bara futtiga 79 PDAF-punkter (på en separat platta).

Jag har inte mer än klämt lite på A7R II, men var mycket imponerad över hur bra följande Eye Focus fungerade. Fokuspunktsval behövs inte vid Lock-On, Face Detect eller Eye Focus - de senare är ju väldigt mycket snabbare och smidigare när man vill justera kompositionen. *) Men det verkar antingen som att många vill ha traditionellt fokuspunktsval lätt tillgängligt i alla fall, eller så har de inte upptäckt dessa funktioner (kanske inte är helt uppenbart när man bara läser på nätet).

Ytterligare en sak jag tyckte såg mycket bra ut var färgåtergivningen. Jag gillar Sonys färger (förstås en viktig anledning till att de är mina huvudkameror), fast nu tänker jag sticka ut halsen - jag tycker absolut att färgåtergivningen på A7R II är det bästa jag sett hittills. Vågar sätta en slant på att Sony har ändrat färgsammansättningen i Bayerfiltren på A7R II-sensorn. Och i så fall bör även A7S II uppvisa detta, eftersom den kom ut senare än A7R II.


*) Men däremot tyckar jag att Lock-On på A77 II, efter i och för sig väldigt ringa användnng, inte följer objekt lika snabbt som jag kan göra själv.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
..., det märkliga känsla jag fick var att Sony gör mig mer osäkra när jag tar mina två Canon kameror o avfyrar... känns ej pålitliga längre trots jag har fotograferat i flera år nu med dem. ---
Detta går att förklara, eftersom det inte är inbillning utan har tekniska grunder. :)


1) Canon 6D har 11 PDAF-punkter, 5D har 9 (5D Mark III har 61), Sony A7 II har 117. Det viktiga med det större antalet i den sistnämnda är att AF-mätpunkterna förstås är betydligt mindre i storlek, vilket ökar precisionen.

2) DSLR och SLT-kameror har som bekant skilda strålgångar för AF-plattan och bildsensorn. Detta gör att man hela tiden har ett större eller mindre BF/FF-problem. Detta fel kan förstås aldrig uppstå i en spegellös kamera, där AF-punkterna som bekant sitter i samma plan som bildsensorpunkterna.

3) Jag får gott om rapporter från bekanta, bekantas bekanta osv, om att de får mycket större procent av hårskarpa bilder från sina spegellösa kameror. Med tjockkamerorna blir bilderna inte lika ofta så där riktigt skarpa.

Dock är AF:en i spegellösa kameror förstås inte bäst i alla avseenden, i vissa fall är tjockkamerornas AF bättre trots sina tillkortakommanden i andra fall. Det handlar om olika tekniker här, med lite olika förtjänster och tillkortakommanden.

Generellt:
"Bestämd" AF, speciellt vid snabbrörliga objekt och längre brännvidder - fördel tjockkameror.
Fokusprecision - fördel spegellösa.
.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det här tycker jag låter misstänkt likt det jag gjort länge med Nikons 3D Tracking.
Visst, det motsvarar väl Lock on AF och det är en av möjligheterna att skippa fokuspunkterna.

Vägen bort från att förvälja fokuspunkter började med Face Detection redan i gamla A550 som var den första DSLR at få den tekniken från kompaktvärlden redan 2009. Sedan har den tekniken förfinats så man kan lära systemet vilka ansikten det ska leta efter och i vilken ordning. Bröllopsfotografer kan exv. göra en hierarki med exv. bruden som etta, brudgummen som tvåa, brudens mamma som trea etc.. etc. När den listan är definierad så kommer kameran själv att föreslå motiv utifrån vilka som finns i bild och hierarkin. Vill man så kan detta självfallet överstyras.

Nästa steg var statisk Eye Focus som kom i de första A7-orna. Följande Eye Focus sedan är ytterligare en förfining som vi fått först i A7r II som första kamera för något år sedan och nu senast i den betydligt billigare konsumentmodellen A6300.

Att detta blivit möjligt beror främst på att sensorerna blivit snabbare och att PDAF-punkterna nu är över 400 och täcker hela skärmen samt att kamerorna nu fått processorer som är mycket snabbare och kan hantera all denna data på ett bättre sätt än innan.

Det viktigaste med alla dessa tekniker är att de alla är väldigt integrerade med EVF:en och kan skötas med ögat mot sökaren. Det gör att man slipper den omständliga processen att mickla med fokuspunkter i allmänhet innan man kan komma till skott. Av det skälet är man kanske inte i lika stort behov av en touch screen som de som behöver välja fokuspunkter i en dedikerad process för detta. Att peka var man vill sätta skärpan behövs ju heller inte om man har Lock on AF, Face Detection och följande Eye Focus. En pekskärm skulle faktiskt kunna bli riktigt kontraproduktiv genom att användarna uppmuntras att välja långsammare processer än de jag pekat på ovan.

Face Detection kan vara på i bakgrunden om man vill. Eye Focus aktiverar jag via centrumknappen och Lock on AF aktiveras enklast med halvt nedtryckt avtryckare. På så sätt får man full kontroll i realtid utan menymickel eller fokuspunktförval om man vill. Genom att sensorn är helt täckt av PDAF-punkter (drygt 400) och CDAF-punkter (drygt 100), så är det lättare än med äldre Sony-modeller att hålla fast vid motiv man valt att följa och det är en stor förbättring bara mellan min A7 II som har en betydligt mindre PDAF-area aktiv än min A6300. Samma problem har väl en del moderna DSLR:er.

Lock on AF överstyr FD och Eye Fokus överstyr även det FD då systemet prioriterar det mest specifika.

Sedan är det som Gunnar säger att DSLR:er ofta har problem med att hålla sina tre strålgångar i synk och då får man ofta fokusprecisionsproblem. Jag såg det själv senast på en gammal A580 som jag lånat ut till min son. På den hade han mitt gamla Sigma 17-70mm och klagade på vissa fokusproblem på senaste semestern för någon vecka sedan. Jag skruvade på det på min A6300 med adapter och kunde bara konstatera med fokustest över hela zoomspannet från 17-70mm att objektivet på min A6300 var klockrent. På den senare kameran har det nästan utvecklats till mitt favoritobjektiv och det blir inte sämre av att det ger stabilisering på ett hus som saknar det.

Så ett av adelsmärkena dessa senaste Sony-hus har är att de är träffsäkrare än de gamla och kombinerat med dessa nya AF-tekniker är de nya husen helt enastående. Men som sagt, ska man få tillgång till alla finesser, så gäller Sony eller Zeiss E-mountobjektiv samt tredjepartsobjektiv som har samma egenskaper. Även Sigmas Global Vision Objektiv med MC-11 -adaptern ger full tillgång till alla nya finesser. Canon orginalobjektiv med Metabones-adapter ger bara grundläggande AF precis som alla andra intelligenta adapters idag. MC-11 är idag det enda undantaget som ger full funktionalitet med ca 15 GV-objektiv.

Så DSLR:er är idag inte alls bäst på allt när det gäller AF men rent praktiskt så är Sonys små hus inte alls praktiska i alla sammanhang. De små batterierna gör att man snabbt gör slut på dem om man ska smattra iväg 11 eller 8 bilder/sek. Dessutom är det inget snack om att exv. Canons 70D exv. åkte cirklar runt A6300 när det gällde antalet bilder man kan ta i följd innan kameran storknar. Dessutom så kroknar en A6300 rätt snabbt vid både längre filmning och intensiv seriebildtagning. Men det kanske också är så att fotografer som har tillgång till Sonys nya AF-relaterade verktyg inte längre behöver spreja hejvilt på samma sätt som andra kanske behöver för att vara säkra på att få någon användbar bild i serien man tar. En del tyder faktiskt på det. Med de nya AF-metoderna så vinner man dessutom fler fördelar och den viktigaste kanske är att man kan koncentrera sig mindre på kameran och mer på motiven istället.
 
Senast ändrad:
ANNONS