Annons

Ta bort damm i objektiv eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Jag behöver ett råd. Situationen är att jag har min 70-200 2.8 VRII på service hos Nikon av två anledningar. Dels för byte av gummit på zoom-ringen och dels för rengöring. Tittar jag genom objektivet genom frontlinsen ser jag några enstaka dammprickar. Även om jag aldrig har sett någon påverkan på mina bilder så borde det inte vara damm i objektivet (vänn av ordning och kanske lite pedant...).
Nu har Nikon meddelat att det skulle kosta 3000kr för att få bort dammprickarna, de rekommenderar dessutom att låta bli samt att risken är stor att dammet kommer tillbaka (pga att det är ett zoom-objektiv?).
Nu tänker jag så här: dammet spelar ingen roll för bilderna men den dag jag säljer objektivet kommer jag att få sämre betalt än om linserna hade varit 100% rena. Men är det värt att lägga 3000kr för att få objektivet rent? Jag tvekar... Hur skulle ni ha gjort?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag behöver ett råd. Situationen är att jag har min 70-200 2.8 VRII på service hos Nikon av två anledningar. Dels för byte av gummit på zoom-ringen och dels för rengöring. Tittar jag genom objektivet genom frontlinsen ser jag några enstaka dammprickar. Även om jag aldrig har sett någon påverkan på mina bilder så borde det inte vara damm i objektivet (vänn av ordning och kanske lite pedant...).
Nu har Nikon meddelat att det skulle kosta 3000kr för att få bort dammprickarna, de rekommenderar dessutom att låta bli samt att risken är stor att dammet kommer tillbaka (pga att det är ett zoom-objektiv?).
Nu tänker jag så här: dammet spelar ingen roll för bilderna men den dag jag säljer objektivet kommer jag att få sämre betalt än om linserna hade varit 100% rena. Men är det värt att lägga 3000kr för att få objektivet rent? Jag tvekar... Hur skulle ni ha gjort?
Nej, det tycker jag inte. Jag har Canons dammsugare 17-55/2,8IS och den suger i sig damm. Att lägga pengar på den när det ändå kommer att komma in mer damm är inte lönt. Mitt 17-40/4L hade däremot fått in ett hårstrå vilket störde mitt öga. Jag lossade frontlinsen och plockade bort hårstrået.
 

Ventures

Aktiv medlem
Får man 3000 kr mindre för ett begagnat objektiv pga dammkornen? Tveksamt.
Som sagt hinner du få in nya dammkorn innan du säljer och låter du rengöra så ligger du ju 3000 back.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Om Nikon som dels tillverkat objektivet och dels skulle tjäna pengar på rengöringen rekommenderar att du inte gör det så är det nog ett gott tecken på att en rengöring vore överflödigt. Små dammkorn letar sig alltid in men innan de är ett reelt problem som påverkar den optiska kvalitén eller den mekaniska funktionen tycker jag att man kan låta det vara.
 
ANNONS