Annons

Bästa objektivet för portättfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

soulskater

Aktiv medlem
Hej!

Om ni fick välja ETT enda objektiv för porträttfoto, vilket skulle det bli?

☺
Hej

Jag hade och har valt Sigma 50mm f/1.4 DG HSM (Art) som mitt primära Porträtt objektiv, kör det på en Nikon D500(DX) och där är det utomordentligt bra i mina ögon, alternativt så kör jag med ett Nikon AF-S 70-200 f/4 G ED VR om jag vill använda ett zoom-objektiv.

Mvh

Marcus
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Hej!

Om ni fick välja ETT enda objektiv för porträttfoto, vilket skulle det bli?

☺
Förmodligen Leitz Summicron 90/2.0. Nu har jag inte det, men jag har ett 75/2.5 och ett Tele-elmarit 90/2.8 och Elmar 90/4 som är fantastiska.

Sedan beror det ju på vilken kamera man har. Till Canon har jag 100/2.8 som är mycket bra, men jag vet att många gillar Canons 85:a, inte testat den.

Frågan blir ju lite svår att besvara eftersom du inte nämner till vilken kamera den ska passa....;-)

/T
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Förmodligen Leitz Summicron 90/2.0. Nu har jag inte det, men jag har ett 75/2.5 och ett Tele-elmarit 90/2.8 och Elmar 90/4 som är fantastiska.

Sedan beror det ju på vilken kamera man har. Till Canon har jag 100/2.8 som är mycket bra, men jag vet att många gillar Canons 85:a, inte testat den.

Frågan blir ju lite svår att besvara eftersom du inte nämner till vilken kamera den ska passa....;-)

/T
Tack! Ja det förstås, har en Canon 6D, använder idag ett fast 50 mm (1,8) vilket jag gillar, men är sugen på ett tele nu oxå.. väljer mellan Tamron SP 70-200 mm f/2,8 Di VC USD &
Canon EF 70-200MM 4L IS USM...
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Tack! Ja det förstås, har en Canon 6D, använder idag ett fast 50 mm (1,8) vilket jag gillar, men är sugen på ett tele nu oxå.. väljer mellan Tamron SP 70-200 mm f/2,8 Di VC USD &
Canon EF 70-200MM 4L IS USM...
Tele är väl kul, men du pratade om porträttobjektiv... 75 -100 är väl lagom skulle jag vilja säga (för en småbildskamera).

/T
 

afe

Aktiv medlem
Till den kameran skulle jag rekommendera EF 85mm f/1.8 (som motsvarar mitt Fujinon 56mm f/1.2 på APS-C.). Då har du möjlighet till snyggt skärpesläpp och bra skärpa. Med zoomarna blir det inte lika kul.
.
 

Bilagor

TomasKronberg

Aktiv medlem
Tack! Ja det förstås, har en Canon 6D, använder idag ett fast 50 mm (1,8) vilket jag gillar, men är sugen på ett tele nu oxå.. väljer mellan Tamron SP 70-200 mm f/2,8 Di VC USD &
Canon EF 70-200MM 4L IS USM...
Jag har använt 50/1.8 för porträtt till min 5D med alldeles utmärkt resultat. Jag tror att du kan skrämma dina objekt om du kommer med ett 70-200 objektiv! Finns inte så stor anledning att använda sådana objektiv för porträtt - tycker jag. Instämmer med föregående. Jag tror Canon 85/1.8 är mycket bra. Men klarar mig med 100/2.8 och 50/1,8 om jag ska ta porträttbilder. Oftast klarar jag mig t.o.m. med Canon 24-70/4 IS

/T
 

Flash_online

Aktiv medlem
För mig så blir det självklart FE 85 GM! Primär: 85mm och därefter 70-200 samt 35mm för mig som bröllopsfotograf
 

Laponia

Aktiv medlem
Sigma 85/1,4 DG HSM Art
ca: 11000kr

Budgetversion
Canon EF 85mm f/1.8 USM
ca: 3500. ännu billigare begagnad.
Har den själv begagnad. Är hur nöjd som helst.
 

hne

Aktiv medlem
Svaret beror mycket på vad du menade med porträtt. Jag fotar nästan bara porträtt. Miljöporträtt. Huvudsakligen med Canon 35/1.4L. Jag ser ingen anledning att byta. Fick jag bara ha kvar en glugg hade det varit den.
 

lonian

Aktiv medlem
Nikon 70-200 f2.8 fl-ed är det bästa jag någonsin använt så hade valt det. Men kompletterar gärna med något för vidare vinklar också.
 

Laponia

Aktiv medlem
Hannes har en poäng där. Vill man ta mer personliga porträtt, där man har med lite av miljön också, så skulle jag välja 35:an. Men varför begränsa sig till bara ett objektiv :)
 
Hej!

Om ni fick välja ETT enda objektiv för porträttfoto, vilket skulle det bli?

☺
Använder 6D och de porträttliknande jobb jag gjort har mestadels varit i naturligt ljus utomhus i samband med bröllop och dylikt.

Det skulle förmodligen bli mitt EF 70-200/2,8 II som fick bli valet om jag bara fick ha ett. Bildstabiliseringen tycker jag uppväger den relativt, jämfört med mina ljusstarkare objektiv, ljussvaga bländaren. Väldigt mångsidigt också, de där brännvidderna 85, 135 och 200 i ett och samma paket.

Oskärpan blir väl kanske inte lika krämig (givet samma brännvidd) som på 85/1.8 eller 1.2, 135/2 eller 200/2 men å andra sidan uppskattar många också porträttbilder där "mer än bara ögonen" befinner sig inom skärpedjupet.

Jag ser fram emot den kommande EF 85/1.4 IS L. Bildstabilisering, fin ljusstyrka och förhoppningsvis samma uppdatering som 35/1.4 II fick. Säkert otroligt bra val för porträtt inomhus i naturligt ljus med lite arbetsavstånd.

Dock svårt val, jag skulle inte klara mig utan något mer vidvinkligt heller...
 

Ventures

Aktiv medlem
Både 300 mm och 80-200 har givit snygga porträtt men de är nu sålda till förmån för ett 70-200, så det får nog bli det när det gäller befintligt sortiment. 50/1,4 är också ok. Allt i Nikon (såklart) ;).
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag tycker AF-S Nikkor 105mm f/1,4E ED verkar vara fantastiskt bra.
I väntan på rätt tillfälle att slå till så använder jag ofta Samyang 135mm 2.0. Väldigt skarp men ganska svårt med manuell fokus.
 
Senast ändrad:

larjo

Aktiv medlem
Drömmen för mig är EF 85/1,2 II.
Men kan inte motivera priset då jag rar ganska få porträtt.
 

PMD

Aktiv medlem
Om ni fick välja ETT enda objektiv för porträttfoto, vilket skulle det bli?
Det beror förstås på till vilket sensorformat. Till småbild skulle jag nog behålla mitt Canon EF 135mm f/2.8 Soft Focus. Det kan bli rätt bra om man inte vräker på med för mycket soft focus.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nu vet ju inte jag vad för slags kamera du har , men....jag har tagit grymt bra porträtt med Nikon 80-200 1:2,8 vridzoom och Nikon 135 1:2,8 . Söker du bohke så dessa rätt linser för porträtt.
Lycka till!
 
ANNONS