Annons

Lightroom CC/Classic 2017-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven_Sven

Aktiv medlem
I vår familj tas foton med olika kameror och telefoner och Jag blir galen på att få försöka få in allt i mitt arbetsflöde och snillrikt uttänkta filsystem. Så efter att läst lite tycker jag att Lighroom CC verkar mycket intressant.

Någon som vet hur många enheter (dator, padda, mobil) som en prenumeration tillåter att man använder för koppling till molnet mm.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag kan bara instämma i vad andra sagt om dina bilder rent färgmässigt, de ser onaturliga ut på min kalibrerade Eizoskärm. Jag får samma känsla när jag ser färgerna från ON1 RAW. Det kanske finns någon anledning till att så många gillar LR & C1?
Jag är fullt medveten om att färgerna är rejält mättade (övermättade jämfört med verkligheten givetvis..det är de även på min skärm), men det var liksom tanken vid skapandet också. De är rejält mättade på kameradisplayen också kan jag upplysa om! :)

Nu försöker ni göra det här till att det skulle vara ett fel i ACDSee som orsakar "blödningen" - kan det inte vara så enkelt att fotografen valt att skruva upp mättnaden rejält i kameran? :) Jag kollade precis..hade för mig att jag skruvat upp mättnaden 2 steg på Canon 7D Mk II, men det visade sig vara 3 steg till och med (näst högsta). Så det är klart att det blir rejält mättade färger då. Men skyll inte på ACDSee och kalla det inte för bildmanipulation tack.. ;-)
 

forstheim

Aktiv medlem
Sorry OT...

Du har ju skrivit så mycket om bildmanipulation, ett "överdrivet" användande av reglagen är ju manipulation. Bilderna blöder igenom på min iPad Retina-skärm. Tolkar det som manipulation :)
Med tillägget då att man drar överdrivet mycket i reglagen i efterhand ja. Då bildmanipulerar du med originalbilden. RAW blir mer problematiskt att resonera kring när det gäller hur mycket man kan dra i reglagen innan det kan anses vara bildmanipulation. Jag har faktiskt inte svaret på det. Men det är också den svåra gränsdragningen som gör att jag nu har börjat testa att köra med JPEG igen. Då gör man sina inställningar i kameran och får sedan en originalbild som referensbild att utgå ifrån vid redigeringen.

Att ställa in kameran så att originalbilderna blir rejält mättade är knappast bildmanipulation..lika lite som det är bildmanipulation att välja en Fuji Velvia istället för en Astia. Hoppas du förstår skillnaden...!? :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Med tillägget då att man drar överdrivet mycket i reglagen i efterhand ja. Då bildmanipulerar du med originalbilden. Att ställa in kameran så att originalbilderna blir rejält mättade är knappast bildmanipulation..lika lite som det är bildmanipulation att välja en Fuji Velvia istället för en Astia. Hoppas du förstår skillnaden...!?
Jag tittar bara på resultatet, det ser helt klart manipulerat och konstlat ut? Överdriven färgbehandling är manipulation :)
 

fyrman

Aktiv medlem
Klart bättre

Ni som har hunnit använda Lightroom Classic, upplever ni en snabbhetsökning i programmet i överlag?
Som jag förstått det har segheten i biblioteksläget försvunnit tack vare att Lightroom Classic nu kan visa den inbakade jpeg-bilden i RAW-filen, men jag har upplevt frustrerande seghet i exempelvis Framkalla-modulen och undrar om det också upplevs snabbare nu?
Jag har CC och uppdaterade för ett par dagar sedan. Tycker att det är en riktigt bra förbättring och att det går snabbare på alla områden. Jag är mycket nöjd med CC.
 

lofling

Aktiv medlem
Med tillägget då att man drar överdrivet mycket i reglagen i efterhand ja. Då bildmanipulerar du med originalbilden. Att ställa in kameran så att originalbilderna blir rejält mättade är knappast bildmanipulation..lika lite som det är bildmanipulation att välja en Fuji Velvia istället för en Astia. Hoppas du förstår skillnaden...!?
OT:

Helt gravallvarlig är jag när jag säger att det är du som inte förstår problemet med din argumentation. Det är lika mycket manipulation om du gör det i kameran som i program efteråt. Dina bilder du visat är långt från realistiska och säger inget om huruvida någon klarar sig bra med ACDsee eller inte.
 

lofling

Aktiv medlem
Ja..okej..låt vara det för dig då. Jag vet i alla fall vad jag tycker! ;-)
Han är inte ensam. Det är du som är otroligt inkonsekvent i ditt tänkande. Återigen. Så mkt att jag inte kan hålla mig från att kommentera. Och dessutom är jag inte heller ensam om att påpeka att du är helt off topic.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kan bara instämma i vad andra sagt om dina bilder rent färgmässigt, de ser onaturliga ut på min kalibrerade Eizoskärm. Jag får samma känsla när jag ser färgerna från ON1 RAW. Det kanske finns någon anledning till att så många gillar LR & C1?
Vad gäller On1 raw kan du väl precis som i LR & C1PRO få färgerna så starka eller svaga du vill?
 

forstheim

Aktiv medlem
OT:

Helt gravallvarlig är jag när jag säger att det är du som inte förstår problemet med din argumentation. Det är lika mycket manipulation om du gör det i kameran som i program efteråt. Dina bilder du visat är långt från realistiska och säger inget om huruvida någon klarar sig bra med ACDsee eller inte.
Sorry, men du har helt fel!

Så du tycker alltså att det är bildmanipulation om man väljer att fotografera med en Fuji Velvia om man nu kör analogt!? Det är ju en film som ger rejält mättade färger och som inte direkt stämmer med verkligheten. Jag lägger ner det här nu så kan du tjata vidare om det här med att manipulera med verkligheten (vilket inte alls har med bildmanipulation att göra). Ska gå och laga till lite kycklingsallad istället.. ;-)
 

lofling

Aktiv medlem
Sorry, men du har helt fel!

Så du tycker alltså att det är bildmanipulation om man väljer att fotografera med en Fuji Velvia om man nu kör analogt!? Det är ju en film som ger rejält mättade färger och som inte direkt stämmer med verkligheten. Jag lägger ner det här nu så kan du tjata vidare om det här med att manipulera med verkligheten (vilket inte alls har med bildmanipulation att göra). Ska gå och laga till lite kycklingsallad istället.. ;-)
Sorry, nä, men du tar inte till dig några argument, och fastnar bara i dina egna idéer, så jag orkar faktiskt inte förklara något alls. Njut din kycklingsallad med dina manipulerade bilder!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Sorry, men du har helt fel!

....vilket inte alls har med bildmanipulation att göra
Sorry igen OT

Kan du inte hemläxan? Det är resultatet som räknas, en "överdriven" färgbehandling är manipulation. Det är uppenbart att vissa bilder är manipulerade. Det är ett faktum, i vilket led spelar ingen roll. Jag kollar bara på resultatet :)
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Sorry igen OT

Kan du inte hemläxan? Det är resultatet som räknas, en "överdriven" färgbehandling är manipulation. Det är uppenbart att vissa bilder är manipulerade. Det är ett faktum, i vilket led spelar ingen roll. Jag kollar bara på resultatet :)

Nu får ni lägga av att tjata om OT. Håll er till ämnet istället för att paja tråden med irrelevant tjafs.
 

alfin

Aktiv medlem
Vad gäller On1 raw kan du väl precis som i LR & C1PRO få färgerna så starka eller svaga du vill?
Fast det är något annat jag inte kan sätta fingret på färgmässigt. Jag har kanske helt fel och behöver lära mig nya program. Din bild på grabben bredvid den blåröda leksakslastbilen är ett exempel på typiska "Canonfärger" som jag tycker blir för påträngande. Svårt att förklara hur man upplever färgåtergivning... Om vi talar Fuji, så är det inte samma sak att desaturera Velvia som att välja Classic Chrome. Nu blev det OT igen...
 

forstheim

Aktiv medlem
Sorry, nä, men du tar inte till dig några argument, och fastnar bara i dina egna idéer, så jag orkar faktiskt inte förklara något alls. Njut din kycklingsallad med dina manipulerade bilder!
Varför ska jag ta till mig av felaktiga argument för? Jag inser ju att du inte har något bra svar på det där med Fuji Velvia - det räcker för mig...

Tack, jag ska njuta av salladen snart!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fast det är något annat jag inte kan sätta fingret på färgmässigt. Jag har kanske helt fel och behöver lära mig nya program. Din bild på grabben bredvid den blåröda leksakslastbilen är ett exempel på typiska "Canonfärger" som jag tycker blir för påträngande. Svårt att förklara hur man upplever färgåtergivning... Om vi talar Fuji, så är det inte samma sak att desaturera Velvia som att välja Classic Chrome. Nu blev det OT igen...
Jag kikade på just den bilden nu i alla 3 programmen.
Så låt oss börja med C1PRO där den röda bilen blir mer orange. Samt jag styrs av deras standardprofil.

I LR är bilden mer komplicerad. Jag brukar köra med mina egna profiler gjorda med X-RITE colorcheker passport. Här blir lastbilen mer klarröd vilket jag vill minnas den var. Använder jag profilerna som Adobe gjort är det mer åt orange.

I On1 raw 2018 måste jag också användas deras standardprofil än så länge. Då blir lastbilen mer lik min egen profil i LR.

Får väl ta en titt på lille Charlies lastbil för att se vilken färg den har egentligen.

Inte lätt det där med korrekt färg. Egentligen borde man väl oftare använda ett colorchecker card för att se vad som är rätt.
 

martinot

Aktiv medlem
Med tillägget då att man drar överdrivet mycket i reglagen i efterhand ja. Då bildmanipulerar du med originalbilden. RAW blir mer problematiskt att resonera kring när det gäller hur mycket man kan dra i reglagen innan det kan anses vara bildmanipulation. Jag har faktiskt inte svaret på det. Men det är också den svåra gränsdragningen som gör att jag nu har börjat testa att köra med JPEG igen. Då gör man sina inställningar i kameran och får sedan en originalbild som referensbild att utgå ifrån vid redigeringen.

Att ställa in kameran så att originalbilderna blir rejält mättade är knappast bildmanipulation..lika lite som det är bildmanipulation att välja en Fuji Velvia istället för en Astia. Hoppas du förstår skillnaden...!? :)
Nu är detta helt OT för tråden om nya Lr/CC, men jag har svårt att se varför det skulle vara någon skillnad på om man framkallar JPEG i kameran, paddan eller datorn?

Ser inte heller att det skulle vara någon skillnad att man "skulle få lov" att dra i reglagen och öka färgmättnaden i kameran, plattan eller datorn?

Det är ju samma sak som görs, men med olika CPU:er/program som råkar sitta i olika fysiska enheter. Principen är oavsett exakt den samma!

Varför är det "finare" eller mindre "manipulerat" för att du drar extremt i reglagen på just kameran, istället för på någon annan enhet?

This does not compute (for me).
 
ANNONS