Annons

Minolta x300s tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

EvNo

Ny medlem
Hallå där! Har nyligen fått ärva min fars Minolta x300s som jag har tänkt använda mest för skojs skull och på en rent amatörmässig nivå. Kan nästan ingenting om analoga kameror annat än att fota, byta film mm. Vet att kameran funkar felfritt men det saknas blixt och lock till linsen. Så har lite frågor gällande detta :)

I bruksanvisningen står att blixt som kan användas är ur "Minolta x-series Auto Electroflashes" såsom 118x, 132x, 200x, 220x. Vad betyder dessa nummer och är någon blixt bättre än den andra? Har kollat runt lite på nätet och upplever att just de här blixtarna som nämns är svåra att få tag på, måste det vara en blixt ur just denna serie och tillverkad av Minolta? Det går inte att använda blixt från annat märke/serie när det gäller analoga kameror?

Linsskyddet som följde med kameran var tyvärr trasigt men det var antagligen original eftersom det stod Minolta på det, storleken är 58mm. Går det att köpa vilket lock som helst i samma storlek oavsett märke? Eller finns det "allround"-variant av lock?

Om någon dessutom har info på bra butiker/hemsidor eller dylikt som skulle kunna sälja tillbehören jag är på jakt efter skulle jag bli mycket tacksam! :)

Ha en trevlig dag/ Eva
 

EJM68

Aktiv medlem
I bruksanvisningen står att blixt som kan användas är ur "Minolta x-series Auto Electroflashes" såsom 118x, 132x, 200x, 220x. Vad betyder dessa nummer och är någon blixt bättre än den andra?
Talen motsvarar säkerligen led-tal (max ljusstyrka). X300 saknar den lite mer avancerade blixtljusmätningen som X500/X700 har samt PC-kontakt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eftersom kameran saknar TTL automatik kan du köpa en billig enkel helt odedicerad blixt med mittkontakt och använda antingen helt manuell blixt med exp inställning M med X-synkhastighet och bländare enl avstånd/ledtal eller blixtens inbyggda automatik om den finns (blixt på läge A och vald bländare ungefär avstånd/ledtal). Det finns alltid en liten risk att blixten har fel spänning vilket i teorin kan skada kameran med risken är lägre med dessa eleltroniskt enkla kameror.

Studsar du i taket är avståndet från blixt till studspunkten i taket till motivet och öka exp med 1EV för ljusbortfallet. T ex: ledtal 20. Avstånd till tak till motiv är 5m. Bländare blir 4. Lägg till 1EV nu blir bländaren 2,8.
 

EvNo

Ny medlem
Eftersom kameran saknar TTL automatik kan du köpa en billig enkel helt odedicerad blixt med mittkontakt och använda antingen helt manuell blixt med exp inställning M med X-synkhastighet och bländare enl avstånd/ledtal eller blixtens inbyggda automatik om den finns (blixt på läge A och vald bländare ungefär avstånd/ledtal). Det finns alltid en liten risk att blixten har fel spänning vilket i teorin kan skada kameran med risken är lägre med dessa eleltroniskt enkla kameror.

Studsar du i taket är avståndet från blixt till studspunkten i taket till motivet och öka exp med 1EV för ljusbortfallet. T ex: ledtal 20. Avstånd till tak till motiv är 5m. Bländare blir 4. Lägg till 1EV nu blir bländaren 2,8.
Ungefär det jag gissade på, att det inte spelar nån roll egentligen vilken blixt eftersom kameran är så pass gammal och saknar vissa elektroniska finesser. Tack för dina tips!
 

martinot

Aktiv medlem
Linsskyddet som följde med kameran var tyvärr trasigt men det var antagligen original eftersom det stod Minolta på det, storleken är 58mm. Går det att köpa vilket lock som helst i samma storlek oavsett märke? Eller finns det "allround"-variant av lock?

Om någon dessutom har info på bra butiker/hemsidor eller dylikt som skulle kunna sälja tillbehören jag är på jakt efter skulle jag bli mycket tacksam! :)
Inga problem. Det går normalt bra med vilket som helst.

För 58 mm så finns exempel på utbud här (men säljs i pirncip i alla affärer och nätbutiker):

https://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008167056/objektiv-kamerahuslock/fraemre-objektivlock-58mm
 
ANNONS