Annons

Blåst på konfekten (ny kamera - ny mjukvara)

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Vill inte överge Lightroom men är inte sugen på att prenumerera. Så, jag håller kvar mig vid mina D750 kameror ett tag till.
Tänk om man kunde ta ett sånt beslut ändå :)

Anledningen till mitt beslut till Alpha 7 iii var ändå att komma upp till fullformat.

... och så fick man ett sånt här problem med mjukvaror :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sicket gnäll på prenumerationsmodellen.
Ni skapar era egna problem tycker jag.
Radar upp några saker jag betalar varje månad vars tjänster upphör när jag slutar vara "prenumerant". Eller såklart byter leverantör.

Morgontidning
Fotosidan
Mobilabonnemang
Internet
Huslarm
Spotify
Ström
Bilförsäkring
Hemförsäkring
Husförsäkring
Sophantering
Vattenförsörjning
Facket
A-kassa

Säg istället att ni tycker det är för dyrt att prenumerera mot vad ni använder det till. Nästan samtliga ovannämnda "prenumerationer" är ju snordyra om man inte använder det. Eller riktigt billiga om man utnyttjar det.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Allt du räknar upp är renodlade förbrukningsvaror.

Byter jag vatten- eller huslarmsleverantör i morgon så påverkar inte dig mig något alls när det gäller mitt historiska vattendrickande eller duschande.
Inte heller kommer en tjuv att redan ha varit här förra veckan.

Har jag flyttat in hela mitt bildliv i LR och sedan slutar betala prenumerationen så avslutas eller i alla fall starkt reduceras plötsligt min möjlighet att ta del av mina bilder. Även historiska.

Väljer man ett program med evig licens så är det upp till mig hur länge jag vill nyttja den. Behåller jag min tekniska utrustning kan jag använda den i 20 år.
Och vill jag migrera så gör jag det när jag så önskar. Och i lugn och ro.

En del av oss ser prenumeration som utgiftseffektivt med minimal påverkan av likviditeten och maximal funktionalitet.
Andra ser det som en evig utgiftskostnad som aldrig tar slut och som aldrig enkelt går att komma ur när man väl sitter där i.

Låt oss själva välja. Det är enkelt.


Sicket gnäll på prenumerationsmodellen.
Ni skapar era egna problem tycker jag.
Radar upp några saker jag betalar varje månad vars tjänster upphör när jag slutar vara "prenumerant". Eller såklart byter leverantör.

Morgontidning
Fotosidan
Mobilabonnemang
Internet
Huslarm
Spotify
Ström
Bilförsäkring
Hemförsäkring
Husförsäkring
Sophantering
Vattenförsörjning
Facket
A-kassa

Säg istället att ni tycker det är för dyrt att prenumerera mot vad ni använder det till. Nästan samtliga ovannämnda "prenumerationer" är ju snordyra om man inte använder det. Eller riktigt billiga om man utnyttjar det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har jag flyttat in hela mitt bildliv i LR och sedan slutar betala prenumerationen så avslutas eller i alla fall starkt reduceras plötsligt min möjlighet att ta del av mina bilder. Även historiska.
Nej det stämmer inte.
LRs biblioteksmodell slutar inte att fungera så du kommer åt allting som du tidigare importerat.
Däremot develop module stängs av.
Men det är knappast ngt du lider av, det jobb du har gjort finns ju där.
o du får inga nya uppdateringar.

När det gäller CC o dess molnvariant.... Jag litar inte på att ngn molnlagring existerar med de villkor som det hade när jag skaffade det.
Så jag använder inte det.

Skall vi sedan dra paralleller till andra verksamheter så funkar LR oerhört bra i jämförelse.
Du får inte vara utan avlopp o vatten, det är lagstadgat så den jämförelsen fungerar inte.
Huslarmet kan du göra som du vill med, upp till dig. Precis som LR.... förutom att LR fungerar som bibliotek, det gör inte larmet...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nej det stämmer inte.
LRs biblioteksmodell slutar inte att fungera så du kommer åt allting som du tidigare importerat.
Däremot develop module stängs av.
Men det är knappast ngt du lider av, det jobb du har gjort finns ju där.
o du får inga nya uppdateringar....
Precis.
Folk klagar på nåt de inte förstår helt och hållet.
När man slutar prenumerara så kan man bara flytta sina bildfiler till det nya programmet och jobba därifrån. Gillar man sina gamla redigeringar så kan man exportera ut bilderna.
Finns även möjlighet att flytta över stora delar av sina presets till annat program.

/Stefan
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nej det stämmer inte.
LRs biblioteksmodell slutar inte att fungera så du kommer åt allting som du tidigare importerat.
Däremot develop module stängs av.
Men det är knappast ngt du lider av, det jobb du har gjort finns ju där.
o du får inga nya uppdateringar.

När det gäller CC o dess molnvariant.... Jag litar inte på att ngn molnlagring existerar med de villkor som det hade när jag skaffade det.
Så jag använder inte det.

Skall vi sedan dra paralleller till andra verksamheter så funkar LR oerhört bra i jämförelse.
Du får inte vara utan avlopp o vatten, det är lagstadgat så den jämförelsen fungerar inte.
Huslarmet kan du göra som du vill med, upp till dig. Precis som LR.... förutom att LR fungerar som bibliotek, det gör inte larmet...
Även kartmodulen stängs av.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Skönt för dem som är oroliga att få veta att det inte var fullt så mycket som stoppades efter betalstoppet.

Tack för upplysningen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kommer inte ihåg om man kan importera in nya bilder.
Men det är knappast intressant eftersom att man väljer att använda ett annat sätt.
 

Taylor

Aktiv medlem
Sicket gnäll på prenumerationsmodellen.
Ni skapar era egna problem tycker jag.
Radar upp några saker jag betalar varje månad vars tjänster upphör när jag slutar vara "prenumerant". Eller såklart byter leverantör.

Morgontidning
Fotosidan
Mobilabonnemang
Internet
Huslarm
Spotify
Ström
Bilförsäkring
Hemförsäkring
Husförsäkring
Sophantering
Vattenförsörjning
Facket
A-kassa

Säg istället att ni tycker det är för dyrt att prenumerera mot vad ni använder det till. Nästan samtliga ovannämnda "prenumerationer" är ju snordyra om man inte använder det. Eller riktigt billiga om man utnyttjar det.
För att inte tala om After Work 2-3 gånger i månaden 😀

Set går ju att decimera (något)
 

Makten

Aktiv medlem
Sicket gnäll på prenumerationsmodellen.
Ni skapar era egna problem tycker jag.
Radar upp några saker jag betalar varje månad vars tjänster upphör när jag slutar vara "prenumerant". Eller såklart byter leverantör.

Morgontidning
Fotosidan
Mobilabonnemang
Internet
Huslarm
Spotify
Ström
Bilförsäkring
Hemförsäkring
Husförsäkring
Sophantering
Vattenförsörjning
Facket
A-kassa

Säg istället att ni tycker det är för dyrt att prenumerera mot vad ni använder det till. Nästan samtliga ovannämnda "prenumerationer" är ju snordyra om man inte använder det. Eller riktigt billiga om man utnyttjar det.
Fotosidan var ett bra exempel. Jag har skrivit över 600 blogginlägg. När jag slutar vara plusmedlem försvinner hela bloggen. Jag kan inte ens läsa den själv, trots att den finns kvar på servern. Helt sinnessjukt, och visar en av många nackdelar med prenumerationer.

Jag kommer aldrig i helsike köpa nån prenumeration på en mjukvara. Då konverterar jag hellre till DNG och kör vidare med gamla mjukvaror. Den där "lilla" kostnaden blir rätt jäkla hög på några år, nämligen. Och ändå äger du inte mjukvaran.

Edit: De enda prenumerationer jag har är Spotify och Netflix. Men det är ju inte min musik (även om jag råkar finnas där) och mina filmer. Det går inte att jämföra med något man pysslar med själv, såsom egna bilder.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Fotosidan var ett bra exempel. Jag har skrivit över 600 blogginlägg. När jag slutar vara plusmedlem försvinner hela bloggen. Jag kan inte ens läsa den själv, trots att den finns kvar på servern. Helt sinnessjukt, och visar en av många nackdelar med prenumerationer.

Jag kommer aldrig i helsike köpa nån prenumeration på en mjukvara. Då konverterar jag hellre till DNG och kör vidare med gamla mjukvaror. Den där "lilla" kostnaden blir rätt jäkla hög på några år, nämligen. Och ändå äger du inte mjukvaran.

Edit: De enda prenumerationer jag har är Spotify och Netflix. Men det är ju inte min musik (även om jag råkar finnas där) och mina filmer. Det går inte att jämföra med något man pysslar med själv, såsom egna bilder.
Nackdelen med att konvertera till DNG är att man då fortfarande till stor del är fast hos Adobe. Inte alla tillverkares program hanterar DNG tillfredställande eller ens alls. Ett exempel är Capture One.

Så väljer man att DNG konvertering bör man även spara de ursprungliga RAW filerna för framtiden.
 

iSolen.se

Guest
Fotosidan var ett bra exempel. Jag har skrivit över 600 blogginlägg. När jag slutar vara plusmedlem försvinner hela bloggen. Jag kan inte ens läsa den själv, trots att den finns kvar på servern. Helt sinnessjukt, och visar en av många nackdelar med prenumerationer.

Jag kommer aldrig i helsike köpa nån prenumeration på en mjukvara. Då konverterar jag hellre till DNG och kör vidare med gamla mjukvaror. Den där "lilla" kostnaden blir rätt jäkla hög på några år, nämligen. Och ändå äger du inte mjukvaran.
Så är det inte med PS/LR, man kan inte redigera nytt men allt det gamla finns kvar och är tittbart. När du tar upp prenumerationen igen kan du redigera allt. Ingen förlust.

Man äger f ö inte icke-prenumerationsprogramvaror heller och förr eller senare måste du uppgradera, t ex för att det kommit nya kameror som ska stödjas så det är en dold prenumeration fast med längre cykel.
 
ANNONS