Annons

Billig och okej telezoom till Sony a7 (Den första versionen)

Produkter
(logga in för att koppla)

zwinto10mm

Aktiv medlem
Finns det nått alternativ som fungerar med en adapter kanske eller nått annat?

Bildkvalitet duger om den är i klass med Sony 28-70 , måste inte vara särskilt ljusstark . Af behöver inte vara världsklass, bara den fokuserar rätt. Det måste inte gå fort. Vill dock inte att den skall jaga 4-5 ggr innan den hittar fokus.

Finns det nån kombo för under 5000 som fungerar drägligt eller är det sony 24-240 som är enda alternativet under 10k?
 

GunnarW

Aktiv medlem
Låter som förhållandevis långsam fotografering och då föreslår jag att du även tar med alternativet manuell fokusering. Jag kör så en hel del med min A7 och Canon-objektiv plus en billig s.k. smart adapter som jag köpt i andrahand (prisklass upp till 1k ). Det finns mer okända märken vid sidan av Metabones. Adaptern klarar bländaren och även att växla till förstorat läge i sökaren för enklare fokusering. Med s.k. focus peaking sätter du fokus enkelt och precis där du vill. (Auto-fokus hittar ändå inte säkert det DU vill fokusera på.) Ett Canon 70-200/4 L t.ex. Med adapter kommer du undan med fem tusen eller under. Bra objektiv som jag tror du kommer uppskatta.
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
Tack för svaret. Har mest fotograferat med manuella objektiv sen a7 kom ut så jag är bekant med att det finns mycket som fungerar väldigt bra och att det är relativ enkelt.

Nu är jag dock ute efter ett Af-objektiv som skulle kunna fungera bra med kanske en adapter eller så, som förhoppningsvis inte kostar 15K.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Jag hade laea4 och tamrons 70-300 den senaste versionen. Den funkade bra men autofokusen var seg. Borde gå snabbare med laea3 adaptern men den kanske inte funkar på a7 gen 1?
 

Barkismats

Aktiv medlem
Tyvärr är första A7:ans egen AF ännu segare än den i la-ea4. För några år sedan hamnade jag lite oförberedd på en innebandymatch (ungdom). Med mig hade jag A7 och la-ea4 med ett Sony sam 85/2,8 och fick skarpa bilder med följande AF.

Jag tror att la-ea3 är ett sämre val av adapter till A7. Däremot gick la-ea4 helt bort när jag skaffade A7 III som ju har AF i en helt annan klass.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Jag använder mig av Canonoptik med hjälp av sigmas MC-11 adapter! Den ska fungera absolut bäst med sigmas nya "ART" serie man ska även funka bra med övrig canonoptik. Jag har personligen deras 200mm f/2.8 L USM II och 16-35mm f/2.8 L USM.

De funkar inte lika bra som om man skulle köpt ett objektiv med sonys egna fattning, men de funkar bra nog för det jag gör. 200mm kan jaga lite ibland, men när den hittar fokus är det klockrent. 16-35mm har varit klockrent, den är jag oftast på infinity med så det är svårt att göra fel.

Hur som helst kostar adaptern runt 2000kr nytt, eller halva priset begagnat. Det med optik kan bli mer eller mindre än 5000kr beroende på vad du tar. Den är väldigt utförligt testad, så det finns många foruminlägg och videos om vad som funkar mer eller mindre bra men som sagt funkar Sigmas egna objektiv absolut bäst med den, och de är inte alldeles för svindyra.

Annars, som någon ovan redan tipsat om, finns Sony's egna A-mount adapter. Den ska ge snabb och tillförlitlig autofokus, och ska fungera med gamla AF Minolta objektiv samt nyare Sony A modeller. Något som är värt att tänka på där är dock att det inte är lika lätt att hitta optik till Sony A som det är till Canon EF, så valet är ditt där.
 
ANNONS