Annons

Råd om objektiv till Nikon D70 [Nikkor 18-200]

Produkter
(logga in för att koppla)

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Råd om objektiv till Nikon D70

Såg en annan tråd om ett objektiv som verkar intressant, tror det är samma iallfall.
Det som gäller är
Nikon Objektiv Af 18-200/3,5-5,6G DX VR IF ED

Är det någon som provat den? Är det helt nytt på marknaden? Berätta vad ni vet, tycker att det verkar vara ett objektiv som alltid kan sitta på kameran.
 

Fred H

Aktiv medlem
Några har provat det (inte jag, men funderade ett tag på att köpa det).
Det största problemet med den här gluggen är att det går inte att köpa den. Nikon levererar inte eller bara i mycket litet antal. Långa köer, besvikna beställare, förbannade beställare som kännetecknar just det här objektivet.
/Fred
 

Emil-G

Aktiv medlem
Om det nu är samma glugg som i en annan tråd, varför startar du då en ny tråd? Räcker det inte att fråga i den gamla tråden?

Har du provat Fotosidans sökmotor?
 

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Men ursäkta mig då, Fredrik.

Som jag skrev så visste jag inte om det var samma glugg, onödigt att förstöra en tråd genom att lägga in sånt den inte handlar om, eller hur..
 

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Jag är ledsen, det var Emil jag menade inte dig Fredrik.

Tack för de övriga svaren från Fredrik och Martin.
 

Pinges

Ny medlem
Kan väl hålla med Fredrik om förbannade beställare.
Beställde mitt i början på November från Scandinavian, dom vet ej när det kommer in.
Och utav Nikon fick man vänta 6 veckor! på svar på frågan när optiken kommer.

Förhoppningsvis till sommaren.
En i väntas tider.

/ Uffe
 

Fred H

Aktiv medlem
-Susanne- skrev:
Men ursäkta mig då, Fredrik.

Som jag skrev så visste jag inte om det var samma glugg, onödigt att förstöra en tråd genom att lägga in sånt den inte handlar om, eller hur..
Inget att be om ursäkt. Jag svarade i all vänlighet för att hjälpa, utan att "tillrättavisa" någon. Jag nämde inte heller någon annan tråd här på Fotosidan.
Men det förekommer "påhopp" ibland, här på forumet som strider mot mina principer.
Så, fråga du bara, Susanne. ;)
[Edit] Ja, jag ser ditt inlägg. You are wellcome ;-)
/Fred
 

Emil-G

Aktiv medlem
Edit: Nej, nu blev jag lite väl bitter, bäst att ta bort det här. Vad jag menar är att om man söker lite så hittar man oftast det man söker, t.ex. här och här.
 

Johan67

Aktiv medlem
Re: Råd om objektiv till Nikon D70

-Susanne- skrev:
Såg en annan tråd om ett objektiv som verkar intressant, tror det är samma iallfall.
Det som gäller är
Nikon Objektiv Af 18-200/3,5-5,6G DX VR IF ED

Är det någon som provat den? Är det helt nytt på marknaden? Berätta vad ni vet, tycker att det verkar vara ett objektiv som alltid kan sitta på kameran.
Hej, fick min 18-200 idag la beställningen i november så nog har man undrat...Nu återstår bara att se om den motsvarar förväntningarna. Känns dock väldigt bra ! Återkommer när jag testat lite efter helgen....

Johan
 

Fred H

Aktiv medlem
här finns det ett mycket vänligare forum som tar upp Nikkor 18-200 VR gluggen. Alla har Nikonkameror och diskuterar Nikon tillbehör. Fotosidan är mer för...Nåja vi skall inte fördjupa oss i det.
/Fredrik
 

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Tack Fredrik, det var en intressant länk.Det fanns vissa som ändrat sig på vägen, kanske för att dom fått vänta så länge på objektivet.
 

Fred H

Aktiv medlem
-Susanne- skrev:
Tack Fredrik, det var en intressant länk.Det fanns vissa som ändrat sig på vägen, kanske för att dom fått vänta så länge på objektivet.
Jag själv ändrade mig avseende den här gluggen.
Jag inser att om man har en systemkamera då är det normalt att byta objektiv efter behov. Eftersom jag är intresserad av närbildsfoto kommer att skaffa 2 objektiv. Ett macro, typ Tamron 90/2,8 och en billigare telezoom typ Sigma 70-300 APO... Priset av dessa två blir jämförbart med Nikkor 18-200 VR.
Som jag ser det Nikkor har den enda fördelen mot andra fabrikat i klassen att det har VR. Men, jag vill vara noga att understryka att jag inte testade det och kan ha fel.
/Fredrik
 

Johan67

Aktiv medlem
Fred H skrev:
Jag själv ändrade mig avseende den här gluggen.
Jag inser att om man har en systemkamera då är det normalt att byta objektiv efter behov. Eftersom jag är intresserad av närbildsfoto kommer att skaffa 2 objektiv. Ett macro, typ Tamron 90/2,8 och en billigare telezoom typ Sigma 70-300 APO... Priset av dessa två blir jämförbart med Nikkor 18-200 VR.
Som jag ser det Nikkor har den enda fördelen mot andra fabrikat i klassen att det har VR. Men, jag vill vara noga att understryka att jag inte testade det och kan ha fel.
/Fredrik
Visst, men kommer du inte att sakna en vidvinkel eller åtminstone normaloptik med den uppsättningen ? Ett annat alternativ till Nikons 18-200 skulle kunna vara Sigmas 18-125 eller 18-200. Den sägs ju vara jämförbar med Nikons i Foto och då räcker pengarna också till en Tamron 90....
 

Fred H

Aktiv medlem
Jo, jag funderar på alternativet Sigma 18-200. Saken är att kitobjektivet till min D70 är 18-70 som täcker de korta brännvidderna. Sigma 70-300 kan jag se som en fortsättning uppåt, fast området mellan 200-300 är ganska mjukt. Tamron 90/2,8 är ett bra porträttobjektiv också.
Nackdelen med Sigma 70-300 är att det blir längre med zoomen. 18-200 har sina fördelar.
/Fredrik
 

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Nu helgen har jag läst mycket om detta objektiv och blivit mer övertygad om att jag vill ha det. Hoppas bara Nikon kan leverera den innan Juli månad, för man vill ju gärna ha den på semester.
 

Kharn

Ny medlem
-Susanne- skrev:
Nu helgen har jag läst mycket om detta objektiv och blivit mer övertygad om att jag vill ha det. Hoppas bara Nikon kan leverera den innan Juli månad, för man vill ju gärna ha den på semester.
Hejsan.

Om du villha objektivet innan Juli så kan du ju beställa det härifrån

http://cgi.ebay.com/Nikon-AF-S-18-200mm-f-3-5-5-6G-ED-IF-VR-Zoom-Lens-Gift_W0QQitemZ7614925801QQcategoryZ3343QQtcZphotoQQcmdZViewItem

så har du det på en vecka.

Dom har superbra service .. fick precis mitt 70-200 därifrån hehe

MVH Jimmy
 
ANNONS