Annons
Gammal 2019-12-06, 17:47
pojakobsson

D500 vs d5
Jag har börjat fota en hel del idrott och ibland är det rätt dåligt ljus. Sedan en tid tillbaka har jag skaffat en D500 för att få tillgång till den vassa autofokusen och 10 fps.

Man vill ju gärna fota med så kort slutartid som möjligt och D500 börjar, i min smak, bli ganska brusig från ISO 3200 och då är frågan:

Får jag signifikant bättre bilder om jag byter upp mig till en D5?
Gammal 2019-12-06, 18:12
Tonyeagle

Kanske?
Ja, om du kan komma närmare eller använda längre brännvidd. Behöver du beskära din bild (pga fullformatets större bildvinkel) vinner du inte mycket/inget med den kameran. Du kanske vinner lite i fråga om brusighet men du kan komma att behöva interpolera bilden till högre pixeldimensioner om du vill ha samma ppi vid given storlek (med förmodligen sämre skärpa som följd) . Enda nikonkameran (dslr) med ungefär samma pixeltäthet är D850. Där blir det ungefär dött lopp i fråga om brusighet och bildstorlek även om du beskär.
Gammal 2019-12-06, 19:18
Grevture
Administratör

pojakobsson skrev: Får jag signifikant bättre bilder om jag byter upp mig till en D5?
Först och främst har Tony redan besvarat en stor del av frågeställningen ("kanske" är faktiskt ett rätt heltäckande svar :), men för att formulera hans svar på ett annat sätt: Om du idag tar bilder med låt säga en 70-200, vid 200 mm och imorgon tar liknande bilder i samma ljus med samma objektiv på en D5 kommer du inte se någon fördel. Varför? För att med samma brännvidd kommer du få beskära ned bilderna från D5 för att få samma utsnitt och då använder du ungefär samma sensoryta som du idag gör med din D500 vilket ger ungefär samma brus - men förmodligen en aning förvärrat av att du då dessutom kör med lägre upplösning (DX-utsnittet hos en D5 ger runt 9 megapixel istället för de 20 megapixel som en D500 ger).

Men, givet att du har brännvidder så du kan få samma bildutsnitt med D5 utan att beskära i efterhand, ja då får du ungefär ett steg mindre brusiga bilder med D5 - det eftersom du då fångar in bilderna med (lite drygt) dubbla sensorytan.

Sedan har D5 och D500 en aning olika karaktär på sitt brus, så jag skulle säga att skillnaden i de flesta ljussituationer är en aning mer än ett steg.

Sedan finns det andra aspekter: Jag har kört D5 och D500 sida vid sida och D5 är rakt igenom en liten aning kvickare - det handlar inte så mycket om serietagningen utan allt det andra. Det är en subtil skillnad, men den finns där. Om det sedan i praktiken ger dig tydligt fler bra bilder ... Det är svårt att säga.
Gammal 2019-12-06, 22:02
pojakobsson

Grevture skrev: Först och främst har Tony redan besvarat en stor del av frågeställningen ("kanske" är faktiskt ett rätt heltäckande svar :), men för att formulera hans svar på ett annat sätt: Om du idag tar bilder med låt säga en 70-200, vid 200 mm och imorgon tar liknande bilder i samma ljus med samma objektiv på en D5 kommer du inte se någon fördel. Varför? För att med samma brännvidd kommer du få beskära ned bilderna från D5 för att få samma utsnitt och då använder du ungefär samma sensoryta som du idag gör med din D500 vilket ger ungefär samma brus - men förmodligen en aning förvärrat av att du då dessutom kör med lägre upplösning (DX-utsnittet hos en D5 ger runt 9 megapixel istället för de 20 megapixel som en D500 ger).

Men, givet att du har brännvidder så du kan få samma bildutsnitt med D5 utan att beskära i efterhand, ja då får du ungefär ett steg mindre brusiga bilder med D5 - det eftersom du då fångar in bilderna med (lite drygt) dubbla sensorytan.

Sedan har D5 och D500 en aning olika karaktär på sitt brus, så jag skulle säga att skillnaden i de flesta ljussituationer är en aning mer än ett steg.

Sedan finns det andra aspekter: Jag har kört D5 och D500 sida vid sida och D5 är rakt igenom en liten aning kvickare - det handlar inte så mycket om serietagningen utan allt det andra. Det är en subtil skillnad, men den finns där. Om det sedan i praktiken ger dig tydligt fler bra bilder ... Det är svårt att säga.
Tack för ditt genomtänkta svar.
Gammal 2019-12-08, 09:44
taz_k

Kan vara värt att komma ihåg att Nikon D6 väntas hyggligt snart (innan OS i Tokyo iaf). Om du funderar på att köpa en ny D5 så kanske det är värt att vänta några månader och se spec och pris för D6.

Köper du en begagnad D5 spelar det kanske mindre roll.
Gammal 2019-12-08, 15:58
pdahlen

taz_k skrev: Kan vara värt att komma ihåg att Nikon D6 väntas hyggligt snart (innan OS i Tokyo iaf). Om du funderar på att köpa en ny D5 så kanske det är värt att vänta några månader och se spec och pris för D6.

Köper du en begagnad D5 spelar det kanske mindre roll.
Nja, det kan vára klokt att vänta på en begagnad D5 också, brukar komma in ganska många vid modellbyte och då till ett bättre pris än dagens begagnade D5
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.

Elinchrom ELB 500 TTL