Annons

Har D90 inbyggt UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scourge

Aktiv medlem
Har D90 inbyggt UV filter?

och hur fungerar det isåfall? nån som har en länk till en sida där man kan läsa om detta?


Funderar på att köpa ett NC filter eftersom jag hört att Uv filter inte behövs och de det ofta blir lensflares med dem.
 

Johannes-S

Aktiv medlem
Har D90 inbyggt UV filter?

och hur fungerar det isåfall? nån som har en länk till en sida där man kan läsa om detta?
Förmodligen inte, tidigare kameror har inte haft det i alla fall. Men sensorn är ganska okänslig för UV och ett vanligt objektiv blockerar det mesta UV-ljuset. Vill man fotografera UV använder man ett speciellt objektiv med kvartsglas som släpper igenom UV. Se

www.naturfotograf.com
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Menar du inte IR filter?
De flesta sensorer har ett filter som minskar dess känslighet för infrarött ljus. Ett IR fitler är turkos i förgen, medan UV är glas och genomskinligt.
UV brukar man ju bromsa med ett filter utanpå objektivet. Som oftast bara är ett mekansikst skydd, då glaset i objektivet normalt bromsar den mesta UV strålningen.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Förmodligen inte, tidigare kameror har inte haft det i alla fall. Men sensorn är ganska okänslig för UV och ett vanligt objektiv blockerar det mesta UV-ljuset. Vill man fotografera UV använder man ett speciellt objektiv med kvartsglas som släpper igenom UV. Se

www.naturfotograf.com
Njää. Är du säker. Av det jag fått lära mig är det så att:
Sensorn ser både UV och närIR. Det finns därför ett IR/UV filter inbyggt i den glasbit som sitter fast på sensorn. Minns aldrig vad den där glasbiten heter, men den motverkar även moiré och aliasing.

Det är möjligt att objektivglasen inte släpper igenom allt UV-ljus, men dom släpper igenom tillräckligt för att det ska synas på bild. Inte på digitalt som har filter, men på vanlig film syns det. Annars skulle det väl inte finnas UV-filter.

För att svara på frågan.
UV-filter brukar man ha som som skydd för frontlinsen.
Alla filter kan ge flares. Dyra filter har bättre reflexbehandling och är mindre känsliga dock.
 

Scourge

Aktiv medlem
det finns ett lågpass filter framför sensorn.. har kollat på wikipedia vad det skall vara men blir inte mycket klokare...
 

Motorfantast

Aktiv medlem
Jag har läst om detta lågpassfilter i Digitalfoto för alla.
Om jag minns rätt ska det sprida ljuset en aning för att inte få bara en färg på en pixel, t.ex när man fotoar en dataskärm. Möjligt att jag har blandat ihop detta med moarefiltret. Ska kolla när jag hittat rätt tidning.
Lågpassfiltret består i alla fall av flera lager med varsin uppgift.
Hoppas att jag inte rörde ihop det mer nu.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag har läst om detta lågpassfilter i Digitalfoto för alla.
Om jag minns rätt ska det sprida ljuset en aning för att inte få bara en färg på en pixel, t.ex när man fotoar en dataskärm. Möjligt att jag har blandat ihop detta med moarefiltret. Ska kolla när jag hittat rätt tidning.
Lågpassfiltret består i alla fall av flera lager med varsin uppgift.
Hoppas att jag inte rörde ihop det mer nu.
Tänker du på micro-linserna nu kanske?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det finns sex st "filter" framför sensorytan, i lagerordning:
*IR-filter (spegeltyp)
*UV-filter (absorbtion- och spegeltyp)
*Horisontell AA-filtrering
*"Phase plate" - filtrering (fungerar som som andralagret i ett polariseringsfilter)
*IR-filter (absorbtion igen)
*Vertikal AA-filtrering

Och sedan mikrolinser som koncentrerar ljuset till de enskilda pixlarna på sensorn.

En CCD eller CMOS-sensor är mycket känslig för IR, och ganska känslig för UV. Utan dessa filter kan man mäta våglängder en oktav utanför det synliga ljuset... UV-filtret på sensorn är ganska starkt, men man kan se att ett extra UV-filter på objektivet ändå gör en del skillnad... Mest för att det "skär av" tidigare i frekvens. Om det är speciellt nödvändigt vet jag inte...

Hittade ingen bra bild, men håll tillgodo.
 

Bilagor

skogsbaronen

Aktiv medlem
Tack tack. Sånt där gillar jag att lära mig =)

Det är sant att sensorerna är hyperkänsliga för IR.
Har själv konverterad en webkamera en gång i tiden.
Ut med sensorfiltret och sedan in med ett filter som endast släpper igenom IR. I mitt fall två lager framkallat, men en exponerat, negativ.

20kr-sedel sedd genom IR-webkameran. Vanlig rumsbelysning, vilket visar hur känsliga sensorerna är.
 

Bilagor

ANNONS