Annons

ljusa fläckar på sista rutan

Produkter
(logga in för att koppla)

pärspektiv

Medlem
När jag framkallar mina filmer drabbas jag ständigt av samma problem: små, cirkelrunda, ljusa fläckar på sista filmrutan.
Min teori är att dessa uppkommer på grund av luftbubblor, som inte verkar trivas särskilt bra nära filmens ände. Jag förblöter alltid filmen innan framkallning för att undvika just bubblor, men det verkar inte hjälpa.
Någon som upplevt samma sak, eller kanske har någon annan teori, eller rent av har förslag på lösning?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det verkar ju helt osannolikt att dessa luftbubblor alltid skulle ha en speciell förkärlek för just den sista filmrutan? Varför inte några på den näst sista t.ex? Annars är beskrivningen med ljusa fläckar precis som det blir på negativet med luftbubblor. Prova att även dunka dosan i bänken lite försiktigt efter varje agitering, så brukar bubblorna som bildas vid agitering försvinna. Att förblöta filmen tror jag inte har så stor effekt på just luftbubbeleliminerande, utan det är väl främst för att man ska få framkallaren att börja verka direkt och mera jämnt vid lite kortare framkallningstider?
 

pärspektiv

Medlem
Sista rutan är väldigt nära slutet på filmen, och slutet brukar alltid vara lite böjt (tänk dig ett utdraget J). Därför tror jag att det bildas en liten "ficka" mellan sista filmsnutten och tidigare varv i spiralen, där luftbubblor möjligtvis skulle kunna tänka sig ha större chans att fastna än på övriga filmen.borde nog helst rita hur jag menar, svårt att förklara med ord). Men detta är ju som sagt bara en teori, och kan ju således vara helt uppåt väggarna fel. Faktum kvarstår dock att just sista rutan (och ibland även näst sista, för all del) anmärkningsvärt ofta innehåller ljusa ringar.

Dosan dunkar jag i bordet både ofta och hårt, men det verkar inte hjälpa. Kan man ha i vätmedel tro?
 

Kapten Stofil

Aktiv medlem
Såvitt jag vet brukar framkallaren innehålla vätmedel. Det blir i alla fall "lödder" i framkallaren när jag framkallar i dosa, på samma sätt som för vätmedlet.

Det kan inte vara ljusfenomen som uppstår av tejpen som ofta fäster filmen vid spolen? Det blir ofta små ljusfenomen ifall man drar loss den från filmen. Prova i så fall att klippa av filmen precis där tejpen slutar.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Om det vore ljusfenomen, t.ex statisk elektricitét uppkommen vid lossdragning, så skulle fläckarna på filmen inte vara ljusa utan mörka.

Teorin om att fickan som uppstår skulle kunna vara orsaken till att luftbubblor fastnar är jag också lite tveksam till. Men det kan kanske vara en orsak? Jag får likadan J-böj när jag laddar mina filmer i spiralerna men har inte de här problemen. Visst har jag fått fläckar av luftbubblor någon gång men de har då uppträtt mera oregelbundet på filmerna, och när jag inte dunkat dosan i bänken (senast häromveckan när jag framkallade mitt i natten och inte dunkade då jag inte ville väcka övriga familjen). Det skulle vara intressant att se hur fläckarna ser ut. Har du några bildexempel?
 

Olle

Aktiv medlem
pärspektiv skrev:
Sista rutan är väldigt nära slutet på filmen, och slutet brukar alltid vara lite böjt (tänk dig ett utdraget J). Därför tror jag att det bildas en liten "ficka" mellan sista filmsnutten och tidigare varv i spiralen, där luftbubblor möjligtvis skulle kunna tänka sig ha större chans att fastna än på övriga filmen.
Om din teori stämmer kanske du ska lämna lite oexponerad film på slutet.
Tar du fler än 36 bilder på en småbildsfilm?

Olle
 

pärspektiv

Medlem
Jag kan visa några exempel här om ett par dagar. Har inte tillgång till mina negativ där jag sitter nu. Dock stämmer det att jag alltid tar fler bilder än 36 på rullen, vilket jag genasta ska sluta med. Det är bara så svårt att sluta när det finns film kvar. :)
 

bellasoda

Aktiv medlem
pärspektiv skrev:
När jag framkallar mina filmer drabbas jag ständigt av samma problem: små, cirkelrunda, ljusa fläckar på sista filmrutan.
Min teori är att dessa uppkommer på grund av luftbubblor, som inte verkar trivas särskilt bra nära filmens ände. Jag förblöter alltid filmen innan framkallning för att undvika just bubblor, men det verkar inte hjälpa.
Någon som upplevt samma sak, eller kanske har någon annan teori, eller rent av har förslag på lösning?
Exakt samma sak har hänt mig också, men bara en enda gång. Den enda gången som jag har sett resultatet av en luftbubbla så var det precis på sista filmrutan.

Dessvärre har jag nog ingen förklaring på detta, jag är mest glad över att det inte hänt fler gånger. I övrigt så förblöter jag aldrig filmen, eller dunkar dosan hårt, däremot brukar jag agitera ganska kraftigt i övrigt.

//Tommy
 
ANNONS