Annons

LED Belysning

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hejsan!

Såg på kaffebrus att dom har 50watts belysning för produktfotografering för 199:-
http://www.kaffebrus.com/50w-belysning-409.html
Jag kollade sen på Claes Ohlson och hittade en typ av ficklampa som man kunde ställa upp och vinkla huvudet på för 99:- som då fungerar på samma sätt som kaffebrus lampa. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21638518
Nu till min fråga:

Är det någon som vet vad för slags ljus man får med LED-lampor? Det borde vara bättre till produktfotografering gemfört med vanliga lampor då LED inte alls blir varma och verkar vara kraftigare än vanliga lampor.

Tacksam för svar!
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Hmm... undrar om inte LED-ljus ger ett blått eller blåvitt sken?
Det kanske är det som är problemet i så fall?
 

furo

Aktiv medlem
Snuda skrev:
Är det någon som vet vad för slags ljus man får med LED-lampor?
Du får samla på dig flera stycken innan du får lika mycket ljus som i 50W-exemplet (ungefär 250-400st såna som i CO-exemplet, men den är förstås ganska klen). De kraftigaste normala du kan köpa är på 5W och aningen mer effektiva än halogen, så kanske ett dussin skulle räcka.

Sen beror det på. Några med vitt ljus blandar grönt och lila för att det ska se vitt ut, men det blir förstås inte nåt kontinuerligt spektrum. Andra vita fungerar ungefär som lysrör vad gäller ljuset.

Också lysdioder varma (hade en 3W ficklampa man inte kunde ta i efter 20 min utan att det gjorde ont), men de värmer inte upp med sitt ljus på samma sätt, och det kan ju vara bra.
 

Snuda

Aktiv medlem
Tack!

Det verkade som om jag hade fått allt om bakfoten vad det gällde LED- lampor, haha!
Då är det ingen direkt bra idé att börja använda LED-belysning med tanke på priset som kommer att bli ganska högt om man ska upp i den mängen ljus som en 50w lampa låg på.

Tack så mycket för svaret! Man lär så länge man lever..
 

Kapten Stofil

Aktiv medlem
Re: Re: LED Belysning

furo skrev:
Du får samla på dig flera stycken innan du får lika mycket ljus som i 50W-exemplet (ungefär 250-400st såna som i CO-exemplet, men den är förstås ganska klen). De kraftigaste normala du kan köpa är på 5W och aningen mer effektiva än halogen, så kanske ett dussin skulle räcka.

Sen beror det på. Några med vitt ljus blandar grönt och lila för att det ska se vitt ut, men det blir förstås inte nåt kontinuerligt spektrum. Andra vita fungerar ungefär som lysrör vad gäller ljuset.

Också lysdioder varma (hade en 3W ficklampa man inte kunde ta i efter 20 min utan att det gjorde ont), men de värmer inte upp med sitt ljus på samma sätt, och det kan ju vara bra.
Inte riktigt så illa: en 50W halogenlampa ger nånstans mellan 500 och knappt 1000 lumen, Elfa säljer bl a vita lysdioder typ Luxeon K2 som ger upp till 130-140 lumen, det skulle alltså räcka med 4-7 st sådana för att ge lika mycket ljus som en 50W halogenlampa. Effektförbrukningen blir lite lägre, ca 5-6W per lysdiod, totalt alltså mellan 24 och 42W beroende på vilken halogenlampa man jämför med. Sedan krävs kylning och drivelektronik. Den stora vinsten är dock livslängden som är mycket bättre för lysdioderna.

Man kan säkert räkna med att lysdioderna utvecklas kraftigt, de är redan överlägsna i många tillämpningar. Jag har t.ex. byggt en mörkrumslampa med röda lysdioder som drar 2W och ger mer ljus än en med en 15W glödlampa. Inget filter krävs eftersom lysdioderna bara avger ljus där papperet är okänsligt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Bör nog för säkerhets skull betona vad som ovan redan sagts när det gäller kontinuerliga respektive diskreta spektra. Detta är det stora problemet. Till skillnad från solen eller från en vanlig glödlampa så genererar en LED-belysning INTE ett kontinuerligt spectrum. Detta betyder att en LED emitterar ljus med bara någon enstaka våglängd. Vilket förstås inte alls är vad man vill ha när man fotograferar, eftersom färgåtergivningen då vanligen blir helt förskräcklig.

Och inte bara vid fotografering, f.ö. Om jag lyser längst in i min garderob (där mina slipsar hänger) med en LED-lampa, så kan jag inte ens välja slips! Färgerna blir konstiga, urvattnade och helt förvanskade. Men med en vanlig ficklampa så går det däremot alldeles utmärkt.
 

SGÖ

Aktiv medlem
Har en lysring av vita dioder och jag kan välja vilken slips jag vill, färgerna är normala.
MVH SGÖ
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Hos Cyber finns en Dörr Ringlight som påstås ge 5500 K (dagsljus) för det ganska facila priset av 1295 kronor. Funderar själv på en sådan för makrofotografering!
 

Booonzie

Medlem
Benny: Har du köpt en Dörr Ringlight än? =)

Lennart: Men dom har ju bara en ful ring man hänger lite fult på objektivet :/
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Booonzie skrev:
Benny: Har du köpt en Dörr Ringlight än? =)

:/
Nej, det har jag inte. Men jag har investerat i ett macroobjektiv till att börja med, EF 100/2,8 USM, och just nu är det annan optik, glasögon, som står överst på inköpslistan.
Men en Dörr Ringlight kommer det nog att bli vid ett senare tillfälle.
 

Booonzie

Medlem
vaktmästaren skrev:
Nej, det har jag inte. Men jag har investerat i ett macroobjektiv till att börja med, EF 100/2,8 USM, och just nu är det annan optik, glasögon, som står överst på inköpslistan.
Men en Dörr Ringlight kommer det nog att bli vid ett senare tillfälle.
Okej =) Jag tänkte börja med att fixa ett macroobjektiv jag också ;)
 

tannler

Aktiv medlem
Jens Åkerblom skrev:
...
Men dom har ju bara en ful ring man hänger lite fult på objektivet
Har man tummen mitt i handen får man antingen köpa det som är dyrt - eller nöja sig med det som är sk-tfult. Tough shit - men så är det IRL.
 
ANNONS